Follow us


Aboneaza-te la newsleter

Machinery

HITACHI 145 RR CONVERSIE DE SUCCES

HITACHI 145 RR CONVERSIE DE SUCCES

Hiarom Invest a declinat un excavator pe roți Hitachi într-unul „șină-șosea”, chiar cu ajutorul companiei japoneze.

În general, companiile care operează construcții și întreținere de cale ferată folosesc destul de mult astfel de excavatoare „șină-șosea”, care se pot dovedi un utilaj multi-funcțional excelent pentru diverse operațiuni ca amenajări, defrișări, curățat balast, înlocuit traverse sau șine etc. Ideea unei astfel de conversii a pornit de la Hiarom, al cărui departament de dezvoltare a sesizat existența unei cereri în piață pentru astfel de mașini. Pentru realizare, inginerii companiei au solicitat suportul tehnic Hitachi, care a rezonat cu ideea - mai ales că japonezii, ale căror modele sunt importate în România de Utirom, companie parteneră Hiarom, nu au un astfel de model în gamă.

Hiarom a decis inițial să realizeze un prototip  cu scop de prezentare, însă de la startul ideei și până la realizarea efectivă a fost identificat și un prim client, Metrorex, care tocmai lansase o licitație pentru un astfel de utilaj. Astfel, primul exemplar dintr-o viitoare serie de Hitachi 145 RR („Rail-Road”, conversie din modelul 145 W, ”Wheeled”) a fost livrat imediat ce s-a încheiat execuția, în vara anului trecut.

Producția primei unități a durat aproximativ 2 luni (plus două luni livrarea de la Hitachi), dar acum termentul de livrare a coborât la 4 luni (deci execuția a coborât la doar două luni). După primul exemplar, modelul a intrat în portofoliul de produse Hiarom. A urmat o licitație CFR în această primăvară, cu livrarea deja efectuată (chiar exemplarul din imagini) și o altă licitație a aceluiași beneficiar, pentru 16 unități, cu termen de livrare în 16 luni, pentru toate unitățile. Hiarom speră ca acest lucru să se întâmple chiar mai devreme, începând cu primul lot la începutul lui 2021. Mai mult, compania românească speră să ofere 145 RR prin r ețeaua de dealeri a producătorului japonez, ca model oficial în portofoliul de produse Hitachi.

„Noi am ales modelul 145 W pentru că este Short Tail, adică contragreutatea este foarte aproape de axul de rotire, deci raza de rotire a contragreutății este foarte scurtă. Astfel, indiferent de modul de lucru, gabaritul utilajului să nu int erfereze cu linia de lângă, care rămâne operațională. De altfel, acest lucru este de obicei specificat în licitațiile de acest tip.” - CRISTIAN IONESCU, DIRECTOR DE PRODUCȚIE HIAROM INVEST

OMOLOGARE DE TIP
În cazul primului exemplar, Hiarom a avut, pentru început, un agrement tehnic, ca o omologare individuală. Între timp, după un program complex de testare și documentare, compania a obținut omologarea de tip de la AFER (Autoritatea Feroviară Română), care permite producția de serie. De altfel, colaborarea cu AFER a fost excelentă, specialiștii autorității fiind foarte deschiși și dând dovadă de profesionalism maxim. Echipamentul este construit conform standardului european EN 15746, care reglementează proiectarea și construcția vehiculelor șină-șosea, ceea ce înseamnă că poate fi utilizat oriunde în Europa. De altfel, nu este primul vehicul din gama Hiarom care primește astfel de  este o garanție în plus pentru seriozitatea producătorului.

UPGRADE COMPLEX
Ca de obicei, proiectarea și execuția s-a făcut 100% „in-house”. Hiarom a adăugat axele de cale ferată, însă adaptarea nu este atât de simplă pe cât ar putea părea la prima vedere. Spre exemplu, a fost implementat un sistem de reglaj care elimină posibilele erori ale operatorului în alegerea gradului de apăsare a
osiilor feroviare.

„Dacă lași asta la latitudinea operatorului, se pot face două greșeli: ori roțile nu se lasă prea mult - și dacă nu există încărcare apare pericolul deraierii -, ori se lasă prea mult și atunci roțile de tracțiune/frânare patinează și nu-și mai îndeplinesc optim rolul” ne-a declarat Cristian Ionescu, Director de Producție Hiarom Invest. Standardul tehnic recomandă anumite valori pentru repartiția încărcărilor, doar că la un excavator centrul de greutate se schimbă între diverse poziții ale turelei și încărcări ale cupei.

Hiarom a dezvoltat un sistem care monitorizează permanent încărcarea pe punți și ajustează automat repartiția greutății între axele de cale ferată și cele de rulare rutieră. Pe scurt, există o rețea de senzori plasată strategic, care măsoară forțele și apoi, pe baza unor algoritmi de ajustare, reglează presiunea din cilindri hidraulici. Un alt sistem implementat de Hiarom este cel de evitare a senzorilor prezenți de obicei pe calea ferată. Sistemul de ghidare permite ridicarea succesivă a punților rutiere peste șină, pentru trecerea facilă peste acești senzori sau elemente de semnalizare. Hiarom a extins și cabina excavatorului, pentru a permite instalarea unui loc suplimentar – e o normă pentru orice echipament feroviar care poate rula cu peste 20 km/h pe șină, când devine obligatorie și prezența unui mecanic însoțitor, pe lângă cel principal.

Indicativul „145” înseamnă că modelul face parte din gama de 14,5 tone, deși utilajul în configurația actuală are aprox. 17 tone greutate operațională.


S-au montat suplimentar și un sistem de aer comprimat și de control al frânei pneumatice al vagoanelor, astfel că utilajul poate tracta în siguranță și vagoane. Excavatorul este omologat să tragă vagoane cu frână de până la 120 de tone, sau maxim 40 de tone dacă nu există frână.

ÎN PLUS, AU APĂRUT CÂTEVA SISTEME DE SIGURANȚĂ:
1 - Limitarea la rotire configurabilă
Se poate configura limitarea de rotire a turelei, în funcție de specificul căii ferate, pentru a se evita pătrunderea accidentală a brațului pe o șină circulată, vecină cu cea unde se lucrează .
2 - Limitarea la înălțime
Există senzori de unghi pe br aț astfel că, atunci când se lucreză sub catenară (firul de curent) să nu se permit ă ridicarea periculoasă a acestuia.
3 - Limitator pentru stabilitate
De obicei, excavatoarele pe pneuri au cale sau lamă. În plus, ecartamentul rutier este de peste 2 metri, în timp ce pe calea ferată acesta are circa 1,5 m, deci presupune o stabilitate redusă. Hiarom a implementat un limitator care măsoară în permanență unghiul de orientare al brațului și sarcina ridicată, astfel că atunci când se apropie de situații potențial periculoase, se limitează operarea.

Machinery

Recent Posts:

Wirtgen a lansat recent noul model de finisor de beton cu cofraje glisante SP 154i, cu care și-a actualizat familia de finisoare de beton mari. Noul finisor de beton a fost proiectat pentru a fi utilizat în principal pentru turnarea a două straturi de beton, pe autostrăzi și piste de aerop...


Citeste mai mult

Astăzi infrastructura în perfectă stare de funcționare este esențială. Mediul de afaceri și locuitorii nu mai doresc să nu beneficieze de mobilit ate din cauza drumurilor inaccesibile. Accesul facil și siguranța drumurilor sunt obiective ale oricărui administrator al parcului stradal...


Citeste mai mult

NOUL MOD DE A OPERA O INSTALAȚIE DE FORAJ DE LA DISTANȚĂOffice TeleREMOTE este un produs nou, conceput de Epiroc pentru controlul instalațiilor de foraj de suprafață SmartROC DTH MK I (bazat e pe platforma RCS 4), situate într-o altă locație față de postul de operare și control. Av&...


Citeste mai mult

Prezentată în premieră mondială, anul trecut la Bauma, LB 16 Unplugged es te o instalație electro-hidraulică de foraj pentru fundații adânci, c e poate fi deconectată complet de la rețeaua electrică, ea fiind alimentată cu baterii performante. Comparativ cu versiunea convențio...


Citeste mai mult