Follow us


Aboneaza-te la newsleter

Industry

Å¢INTA COMPANIEI ESTE AUTOSUSÅ¢INEREA DIN PUNCT DE VEDERE ENERGETIC

Å¢INTA COMPANIEI ESTE AUTOSUSÅ¢INEREA DIN PUNCT DE VEDERE ENERGETIC

HIAROM Invest s-a remarcat de-a lungul existenÈ›ei sale prin realizarea unor proiecte îndrăzneÈ›e. Echipamente diverse, inovatoare, cu aplicaÈ›ii rutiere, feroviare sau portuare, lucrează atât în România cât È™i în multe alte țări. Cea mai nouă provocare pentru compania românească este să devină autosustenabilă din punct de vedere energetic, după cum ne declară în cele ce urmează Cătălin Dragomir, director general HIAROM.

Mașini și Utilaje: Considerați că reducerea amprentei de carbon este importantă pentru HIAROM?
Cătălin Dragomir: Da, foarte importantă. Am doi copii È™i îmi doresc să mă pot uită în ochii lor cu capul sus. Cred că omenirea are puterea să ajute planeta.
Pare că UE va pune din ce în ce mai mult accent pe asta. Sper să aloce resurse în continuare pentru că tehnologia există, însă este destul de scumpă. Èšinta mea È™i a Hiarom este să ne autosusÈ›inem din punct de vedere energetic. Avem în acest moment panouri de 150 kw instalate pe hala noastră, suficient cât să producem, măcar o jumătate de an, mai mult decât consumăm. Iar restul anului putem acoperi circa 70% din necesar.
În ceea ce priveÈ™te gazele, lucrăm la o variantă astfel încât să nu mai avem nevoie de ele. Deocamdată încercăm să implementăm o pompă de căldură pentru clădirea de birouri È™i o alternativă electrică la sistemul de încălzire al cabinei de vopsit în loc de cea pe gaz existentă.

MaÈ™ini È™i Utilaje: Când au fost amplasate panourile fotovoltaice pe hala HIAROM?
Cătălin Dragomir: Am investit în etape, începând cu iunie 2021 È™i am încheia t în iunie 2022. Am început cu 50 kW È™i am t erminat cu o putere de 160 kW. Și pot dezvălui că nu ne oprim aici.

MaÈ™ini È™i Utilaje: Care este media lunară generată de panourile fotovoltaice până acum?
Cătălin Dragomir: De când am ajuns la 160 kW, media este undeva pe la 25 – 30 Mwh/ lună È™i ne acoperă cam 70% din consum. De fapt, în lunile de vară acoperă 100% pentru că ziua injectăm energia execedentară în reÈ›ea È™i o refolosim seara. În general injectăm de două ori mai mult decât luăm din reÈ›ea. Suntem prosumatori din noiembrie 2021.

MaÈ™ini È™i Utilaje: Având în vedere experienÈ›a de până acum cu panourile fotovoltaice, aÈ›i sfătui È™i alÈ›i antreprenori să monteze aÈ™a ceva?
Cătălin Dragomir: AÈ™ zice că da, însă trebuie luate în calcul anumite aspecte. Consumi energie preponderent ziua sau noaptea? Ai maÈ™ini electrice sau consumatori mari de energie electrică? Ai expunere la soare? Ai posibilitatea să injectezi în reÈ›ea? Cât poÈ›i transporta prin infrastructura proprie? Acestea sunt întrebări foarte importante.
La noi s-au aliniat bine astrele È™i rezultatul este cel dorit. În această perioadă de vară noi alimentăm cele nouă maÈ™ini electrice ale companiei, ne asigurăm consumul È™i economisim energie pe care altfel am fi cheltuit lunar 4.000 – 5.000 de euro. În plus, primim ceva bani È™i pentru energia trimisă în reÈ›ea.


MaÈ™ini È™i Utilaje: AÈ›i menÈ›ionat maÈ™inile electrice ale HIAROM. Când le-aÈ›i cumpărat?
Cătălin Dragomir: Unele anul trecut, începând din mai p ână în septembrie. Restul anul acesta, în mai.

Mașini și Utilaje: De ce ați cumpărat vehicule electrice și nu mașini cu motoare termice?
Cătălin Dragomir: Am vrut să facem ceva concret în privinÈ›a reducerii amprentei de carbon. Sunt de părere că noua tehnologie trebuie ajutată, chiar dacă la început este posibil să se facă ceva experienÈ›e pe tine. Sunt inginer mecanic È™i cred că o maÈ™ină electrică este mult mai fiabilă decât una tradiÈ›ională, fie È™i dacă luăm în calcul doar diferenÈ›a de complexitate a ansamblului.
Dacă vorbim È™i despre randamentul motorului termic față de cel electric, clar câÈ™tigă electricul. Am făcut-o È™i pentru că ne dorim să dăm un semnal în jurul nostru, că se
poate și așa. Trebuie doar să vrei.

MaÈ™ini È™i Utilaje: Unde sunt încărcate maÈ™inile electrice ale HIAROM?
Cătălin Dragomir: Majoritatea încărcărilor se face la firmă. DeÈ›inem 11 staÈ›ii de încărcare, iar una dintre ele este dublă. Putem încărca în acelaÈ™i timp 12 maÈ™ini la maximum 22 kWh/ staÈ›ie. Am amenajat È™i o parcare specială pentru flota electrică. Deocamdată, toate staÈ›iile noastre sunt Type 2 cu încărcare la curent alternativ, însă mă gândesc serios ca în viitorul apropiat să luăm È™i o staÈ›ie Fast Charge pe curent continuu.

MaÈ™ini È™i Utilaje: AveÈ›i în plan să achiziÈ›ionaÈ›i È™i alte maÈ™ini electrice?
Cătălin Dragomir: Am depus deja documente la fondul de mediu pentru încă două electrice È™i o maÈ™ină cu sistem hibrid de propulsie. Sperăm să le luăm în lunile viitoare pentru că sunt deja rezervate. Îmi doresc să schimbăm toată flota, inclusiv maÈ™inile pentru zona de service È™i vânzări.
E un test pentru că ei fac cele mai lungi drumuri. Urmează să facem un experiment cu un ID.3 100% electric È™i un Ford Puma Hybrid produs în România. De aceea am comandat următoarele maÈ™ini aÈ™a. Nu prea cred în tehnologia hibrid. Cred că beneficiezi de două tehnologii, însă niciuna la adevăratul ei potenÈ›ial.

MaÈ™ini È™i Utilaje: AveÈ›i în plan alte investiÈ›ii în zona energiei regenerabile, în sustenabilitatea HIAROM?
Cătălin Dragomir: Da, pe lângă înlocuirea încălzirii pe gaz cu pompe de căldură aer/ apă È™i convertirea cabinei de vopsit de pe gaz pe panouri radiante alimentate cu electricitate, È›inta mea este să ajungem la panouri cu o putere instalată de 300 kW
pe acoperiÈ™ul sediului nostru. Însă aceastăfază o doresc implementată cu ajutorul statului sau cu fonduri europene. Între timp suntem în derularea unei achiziÈ›ii de teren în apropierea sediului unde am în plan să construim un parc fotovoltaic de 0,5 Mwh.

Industry

Recent Posts:

În toamna acestui an compania Chrono Flex a inaugurat oficial noul său sediu în România, marcând un moment important în extinderea sa pe piaÈ›a est-europeană. Chrono Flex, recunoscută la nivel internaÈ›ional pentru soluÈ›iile sale inovatoare în domeniul reparaÈ...


Citeste mai mult

Schimbările climatice ce pun presiune pe infrastructura invechită a oraÈ™elor, precum È™i creÈ™terea numărului de locuitori - sunt cele mai mari două provocări cu care se confruntă operatorii reÈ›elelor edilitare în ultimii ani. OraÈ™ele poloneze, în special cele mai mari, au colec...


Citeste mai mult

ATP Trucks continuă să se dezvolte prin extinderea gamei de produse, iar sub brandul Stamer,  inginerii companiei proiectează È™i realizează suprastructuri È™i semiremorci basculabile  la standarde înalte, direct în fabrica din Baia Mare.Printre cele mai recente realizări ...


Citeste mai mult

Un tiltrotator este un ataÈ™ament hidraulic È™i în acelaÈ™i timp o extensie a braÈ›ului excavatoarelor, care se poate roti la 360 grade È™i se poate înclina față de verticală cu până la 40 grade stânga/dreapta, el putându-se monta direct la capătul braÈ›ului sau fo...


Citeste mai mult