Care este intervalul de schimb al uleiului, de ce ar trebui să È›ineÈ›i seama de el È™i ce se va întâmpla cu camionul dvs. dacă îl ignoraÈ›i?
Conducătorilor de camioane le pasă de camioanele lor. Indiferent dacă sunteÈ›i un manager de flotă care îÈ™i întreÈ›ine vehiculele pentru a-È™i menÈ›ine afacerea pe drum sau un È™ofer de camion care îÈ™i protejează mijloacele de trai, menÈ›inerea vehiculelor în miÈ™care este esenÈ›ială pentru transportatori. O parte esenÈ›ială a acestei slujbe este să vă asiguraÈ›i că uleiul de motor este schimbat în mod regulat. Dar să vă duceÈ›i camionul la service pentru un schimb de ulei – în special dacă e vorba de un vehicul greu – poate fi o bătaie de cap. AÈ™adar, de ce să nu schimbaÈ›i uleiul în acelaÈ™i timp cu întreÈ›inerea programată? Doi iepuri dintr-un foc.
Pe bună dreptate, uneori aceasta este o idee bună È™i poate ajuta la limitarea timpului de nefuncÈ›ionare. Dar, totuÈ™i, această lucrare te poate costa mai mult pe durata de viață a vehiculului. Însă, pentru È™oferii de camion È™i operatorii de flote care resimt criza pe măsură ce lumea răspunde la pandemia de Covid-19, acest cost poate fi uÈ™or de redus. În următoarea suită de întrebări frecvente, ne uităm la intervalele de schimb al uleiului (ODI): ce sunt acestea, de ce sunt importante È™i cum să le facem corect.
CE ESTE ODI? DE CE ESTE IMPORTANT?
ODI înseamnă interval de schimb al uleiului („oil-drain interval” - în engleză). Măsurat fie în perioade de timp, fie în kilometri parcurÈ™i, ODI este durata de timp în care, conform producătorului camionului dvs., puteÈ›i lăsa uleiul în motor înainte de a trebui să fie schimbat.
DE CE TREBUIE SÄ‚ ÎMI SCHIMB ULEIUL?
Un motiv important este ODI recomandat de producător. Este important să nu lăsaÈ›i uleiul în motorul camionului dvs. mai mult decât recomandă producătorul. Dacă lăsaÈ›i uleiul în motor pentru prea mult timp, puteÈ›i deteriora motorul vehiculul È™i chiar vă puteÈ›i anula garanÈ›ia. De exemplu, una dintre sarcinile uleiului de motor este de a capta murdăria È™i contaminanÈ›ii. De-a lungul timpului, această cantitate de contaminanÈ›i devine prea mare pentru ca uleiul să continue să-È™i facă treaba în mod corespunzător. Prin urmare, uleiul trebuie scurs È™i înlocuit cu ulei proaspăt. Factorii care vă pot determina să schimbaÈ›i uleiul mai devreme decât era planificat includ lucrul în medii extreme – de exemplu, medii foarte fierbinÈ›i sau cu praf – sau dacă vehiculul în sine funcÈ›ionează la limitele capacității sale, cum ar fi tractarea de sarcini extrem de grele È™i temperatura ridicată a motorului.
CUM MÄ‚ AFECTEAZÄ‚ PE MINE SAU AFACEREA MEA SCHIMBAREA TIMPURIE A ULEIULUI?
Dacă schimbaÈ›i uleiul de motor prea devreme, atunci nu utilizaÈ›i întregul potenÈ›ial al uleiului de motor. Această practică poate duce la plata unor schimburi de ulei de care vehiculul dvs. nu avea nevoie. Pe durata de viață a unui vehicul, acest lucru poate genera costuri suplimentare.
ȘI DACÄ‚ SCHIMB ULEIUL PREA TÂRZIU?
Este aproape sigur că veÈ›i vedea o deteriorare a performanÈ›ei motorului. Dar, mai rău decât atât, uleiul nu va mai putea să vă protejeze motorul aÈ™a cum trebuie. Motorul dvs. poate suferi uzuri suplimentare care vor duce la o întreÈ›inere neplanificată È™i la costuri suplimentare. Dacă schimburile de ulei le faceÈ›i la o perioadă de timp mai mare decât este indicată în specificaÈ›iile producătorului, puteÈ›i anula, de asemenea, garanÈ›ia pentru motorul camionului.
CÂT DES TREBUIE SÄ‚ SCHIMB ULEIUL?
Ar trebui să urmaÈ›i intervalele recomandate de schimb al uleiului OEM (Original Equipment Manufacturer). În schimb, ODI poate varia în funcÈ›ie de tipul de motor, aplicaÈ›ie sau service-ul motorului È™i specificaÈ›ia uleiului recomandat.
ConsultaÈ›i manualul camionului dvs. sau contactaÈ›i producătorul (OEM) pentru a afla ODI recomandat pentru uleiul pe care îl utilizaÈ›i. De asemenea, puteÈ›i utiliza È™i catalogul Shell LubeMatch pentru a căuta motorul dvs. Când sunt disponibile, informaÈ›iile despre intervalul de schimb al uleiului sunt afiÈ™ate aici.
DE CE VARIAZÄ‚ ODI ÎN FUNCÈšIE DE APLICAÈšIE, CONDIÈšII ȘI OEM?
SpecificaÈ›iile uleiului variază de la un tip de camion la altul, iar diferite vehicule – la fel È™i diferite motoare – impun niveluri diferite de solicitare asupra uleiului. În motoarele moderne, care funcÈ›ionează fierbinÈ›i, uleiurile folosite trebuie să îndeplinească o specificaÈ›ie mai înaltă sau să aibă o specificaÈ›ie mai nouă, deoarece uleiurile cu o specificaÈ›ie mai înaltă au o stabilitate termică mai mare, permiÈ›ându-le să reziste la temperaturi ridicate È™i să continue să protejeze pentru mai mult timp. Alegerea unui ulei de calitate inferioară sau cu specificaÈ›ii inferioare poate însemna că trebuie să schimbaÈ›i uleiul mai des. Rolul lubrifianÈ›ilor a fost întotdeauna important, dar pe măsură ce tehnologiile motoarelor s-au îmbunătățit de-a lungul timpului, lubrifianÈ›ii au evoluat È™i ei.
CÂT ULEI AȘ PUTEA ECONOMISI DACÄ‚ AȘ FOLOSI ULEI CU ODI MAI LUNG?
Alegerea unui ulei premium, care să permită un ODI mai lung, ar putea reduce considerabil consumul de ulei pe durata de viață a vehiculului. De exemplu: dacă conduceÈ›i un camion Daimler È™i aÈ›i optat pentru Rimula R5E 10W- 40, conform specificaÈ›iilor OEM, distanÈ›a maximă pe care aÈ›i putea să o parcurgeÈ›i înainte de a solicita schimbarea uleiului este de aproximativ 60 000 km. Cu toate acestea, o actualizare la un ulei cu o specificaÈ›ie mai înaltă, cum ar fi Shell Rimula R6 LM 10W-40, care îndeplineÈ™te standardele API CJ-4, CI-4, CH-4 È™i ACEA E6,E9, v-aÈ›i aÈ™tepta, în general, să creÈ™teÈ›i ODI până la aproximativ 150 000 km, în funcÈ›ie de producătorul motorului È™i de condiÈ›iile de exploatare. Acest lucru înseamnă să vă menÈ›ineÈ›i pe drum de 2,5 ori mai mult timp, pentru încă 90 000 km.
CUM DE SUNT CAPABILE ULEIURILE SHELL RIMULA SÄ‚ ÎNDEPLINEASCÄ‚ INTERVALELE DE SCHIMB AL ULEIULUI OEM?
În ultimul deceniu, Shell a îmbunătățit uleiurile de bază utilizate în lubrifianÈ›ii săi. Și, probabil, cea mai mare schimbare a venit din utilizarea unor „antioxidanÈ›i” îmbunătățiÈ›i. AceÈ™ti antioxidanÈ›i cresc durata de viață a uleiului, îi sporesc performanÈ›a È™i vă protejează motorul de uzură.
CombinaÈ›ia puternică dintre uleiul de bază sintetic È™i tehnologia aditivilor – denumită tehnologie Dynamic Protection Plus – are ca rezultat beneficii precum:
• Control îmbunătățit al oxidării, comparativ cu formulele anterioare: protecÈ›ie împotriva descompunerii uleiului în condiÈ›ii de funcÈ›ionare a motorului la temperaturi ridicate;
• Control îmbunătățit al stabilității la forfecare, comparativ cu formulele anterioare: realizat deoarece uleiurile de motor Shell se confruntă cu o pierdere mai mică a vâscozității uleiului în condiÈ›ii de solicitare severă;
• Control excelent al aerării: ajută la prevenirea bulelor de aer în ulei pentru o protecÈ›ie durabilă împotriva uzurii. Tehnologia Dynamic Protection Plus contribuie la eficientizarea uleiului pentru mai mult timp, permiÈ›ând prelungirea timpului dintre schimburile de ulei – economisind bani È™i reducând costurile de întreÈ›inere*.
CUM ȘTIU CÂND ULEIUL MEU A ATINS DURATA MAXIMÄ‚ DE VIAȚĂ?
ConsultaÈ›i întotdeauna intervalele de schimb al uleiului recomandate de producător pentru motorul dvs. È™i pentru uleiul specific pe care îl utilizaÈ›i. Dacă consideraÈ›i că puteÈ›i beneficia de o abordare mai detaliată a intervalelor de schimb al uleiului È™i a gestionării uleiului, puteÈ›i lucra cu un serviciu online de selectare a uleiului, precum ar fi Shell LubeMatch. De asemenea, puteÈ›i contacta consilierii tehnici Shell care vor lucra cu dvs. È™i cu producătorul OEM al vehiculului dvs. pentru a determina exact intervalele potrivite de schimb al uleiului È™i regimul de lubrifiere pentru vehiculele dvs., protejându-vă în acelaÈ™i timp garanÈ›ia.
*UrmaÈ›i întotdeauna recomandările ODI furnizate de producătorul camionului dvs. Extinderea intervalelor de scurgere a uleiului este o idee bună doar dacă este aprobată oficial de producătorul camionului dvs. È™i este realizată cu sprijinul unui consultant tehnic Shell, împreună cu utilizarea analizei uleiului, prin folosirea Shell LubeAnalyst.