Marea majoritate (82%) a respondenÈ›ilor la sondajul realizat de PwC România au accesorii nestinse aferente obligaÈ›iilor bugetare principale scadente la 31 martie È™i se califică să aplice pentru amnistia fiscală reglementată de OrdonanÈ›a de Urgență a Guvernului nr.69/2020. Sondajul a fost efectuat în cadrul unui eveniment online la care au participat 104 reprezentanÈ›i ai unor companii.
ÎntrebaÈ›i dacă au obligaÈ›ii bugetare accesorii nestinse aferente unor obligaÈ›ii bugetare principale scadente la 31 martie 2020, cei chestionaÈ›i au răspuns astfel: 32% au astfel de obligaÈ›ii pe care le-au declarat È™i încă nu le-au stins, 32% au astfel de obligaÈ›ii stabilite prin decizie de impunere comunicată până la 31 martie 2020, 18% au aceste obligaÈ›ii stabilite prin declaraÈ›ie rectificativă depusă de la 1 aprilie 2020 până în prezent È™i tot 18% au obligaÈ›ii stinse până la acea dată, dar cu întârziere față de scadență.
”Noutatea actualei amnistii fiscale este aceea că vizează, în principiu, toÈ›i contribuabilii, persoane fizice sau juridice, precum È™i accesoriile nestinse pentru toate tipurile de obligaÈ›ii fiscale È™i bugetare. Sperăm că acest mecanism va genera mai multe lichidități companiilor aflate în dificultate È™i va fi un imbold pentru a-È™i relua activitatea. În acelaÈ™i timp, trebuie să ne asigurăm că toÈ›i contribuabilii vor avea un tratament fiscal echitabil È™i, din acest motiv, există consultări cu MFP È™i ANAF care lucrează în prezent la un document de clarificare a modului cum va fi pusă în practică măsura”, a declarat Daniel Anghel, Partener coordonator servicii fiscale È™i juridice, PwC România.
În consecință se preconizează că vor beneficia de anularea accesoriilor în principal cei care vor depune cererea de anulare până la 15 decembrie 2020 È™i vor stinge atât obligaÈ›iile fiscale principale restanÈ›e la 31 martie 2020, cât È™i obligaÈ›iile fiscale principale È™i accesorii cu scadenÈ›a cuprinsă între 1 aprilie 2020 È™i data depunerii cererii de anulare. De asemenea, se anulează È™i accesoriile aferente diferenÈ›elor de obligaÈ›ii fiscale principale scadente la 31 martie 2020 È™i care sunt impuse prin decizie de impunere comunicată urmare a unei inspecÈ›ii fiscale în derulare la data intrării în vigoare a actului normativ. CondiÈ›ia este ca aceste diferenÈ›e să fie stinse până la termenul legal de plată, iar cererea de anulare să fie depusă în 90 de zile de la comunicarea deciziei de impunere.
”Această ordonanță este o È™ansă È™i pentru cei care nu au reuÈ™it să iniÈ›ieze È™i/sau finalizeze cu succes amnistia anterioară È™i față de timpul È™i energia pe care le implică a fi consumate, este preferabilă preluarea noii variante decât iniÈ›ierea unei dispute juridice, chiar dacă este una pentru o soluÈ›ie dreaptă. ExperienÈ›a vechii reglementări, însă, dovedeÈ™te că procedura de aplicare a amnistiei, deÈ™i pare simplă, poate genera probleme, astfel încât se poate întâmpla ca necorelări între declaraÈ›ii È™i plăți chiar în privinÈ›a unor sume mici să compromită aplicarea sa. Din acest motiv se impune o analiză foarte atentă”, a spus Dan Dascălu, Partener coordonator litigii fiscale, D&B David È™i Baias.
El a precizat că un aspect important care a generat dezbateri vizează răspunsul la întrebarea ce anume are în vedere ipoteza depunerii declaraÈ›iilor rectificative în termen de 10 zile de la intrarea în vigoare a OUG nr.69/2020 pentru contribuabilii care ar urma să fie supuÈ™i după această dată unei inspecÈ›ii fiscale. ”A fost exprimată recent opinia că această ipoteză ar viza orice inspecÈ›ii fiscale iniÈ›iate după intrarea în vigoare a ordonanÈ›ei, ceea ce ar lipsi practic de orice efecte juridice declaraÈ›iile rectificative depuse de contribuabilii la o dată când încă nu sunt supuÈ™i unei inspecÈ›ii fiscale. De aceea, vom discuta în continuare cu autoritățile fiscale care în acest moment pregătesc un act de aplicare a ordonanÈ›ei, pentru a clarifica aceste aspecte È™i a elimina riscurile unei asemenea interpretări eronate, care ar putea compromite astfel scopul ordonanÈ›ei”, a explicat Dan Dascălu.
În cadrul sondajului, 53% dintre respondenÈ›i au spus că au creanÈ›e scadente aferente perioadei de până la 31 martie pentru care intenÈ›ionează să depună declaraÈ›ii rectificative sau declaraÈ›ii fiscale.
Totodată, 92% se aÈ™teaptă la stabilirea unor diferenÈ›e de obligaÈ›ii fiscale suplimentare anterioare perioadei de până la 31 martie 2020 într-o inspecÈ›ie fiscală sau de verificare a situaÈ›iei personale.
„Vedem că sunt controale în curs, inclusiv controale demarate pe perioada stării de urgență È™i de alertă È™i ne aÈ™teptăm ca È™i în perioada următoare să fie iniÈ›iat un val intens de controale. Trebuie avut în vedere faptul că abordarea autorităților este diferită față de acum cinci ani. Din acest motiv, este importantă revizuirea perioadelor trecute, analiza schimbărilor la nivelul modelului de business - pentru că practica arată că modul de operare a companiilor s-a modificat de-a lungul timpului, inclusiv în timpul pandemiei È™i aceste modificări pot atrage riscuri fiscale -, evaluarea politicilor preÈ›urilor de transfer, etc. De asemenea, este necesară o radiografie a tratamentelor fiscale aplicate în ultimii ani È™i, acolo unde este cazul, ar trebui să aibă loc corecÈ›ii È™i, eventual, să fie solicitată amnistia fiscală. Astfel, poate fi diminuat riscul fiscal în cazul unei inspecÈ›ii viitoare”, spune Ruxandra Târlescu, Partener servicii fiscale, PwC România.
Sondajul a fost realizat în cadrul evenimentului online „Amnistia fiscală reglementată de OUG nr. 69/2020" organizat de PwC România, pe 22 mai.