Follow us


Aboneaza-te la newsleter

Next Auto

Câți șoferi/motocicliști/șoferi de tir din România sunt femei? SONDAJ: 73% - Femeile sunt şoferi mai prudenţi decât bărbaţii

Câți șoferi/motocicliști/șoferi de tir din România sunt femei? SONDAJ: 73% - Femeile sunt şoferi mai prudenţi decât bărbaţii

La finalul anului 2019, 2,67 milioane de femei deţineau carnet de conducere în ţara noastră, reprezentând circa o treime din totalul celor 7,9 milioane de conducători auto, conform datelor furnizate de DRPCIV – Direcția Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor.

Printre acestea nu se numără doar deţinătoare de carnet de categoria B. Conform datelor DRPCIV, la finalul anului trecut, în ţara noastră existau 16.291 de motocicliste (cat. A), dar şi 16.349 de şoferiţe de tir şi camion (cat. C). Mai mult, vorbim şi de 2.013 şoferiţe de autobuz şi alte autovehicule de transport persoane (cat. D), 1.858 de şoferiţe de troleibuz, precum şi 1.167 de vatmaniţe. De asemenea, 2.609 femei deţin şi carnet de conducere pentru tractoare agricole sau forestiere.

Deşi există încă o diferenţă între numărul şoferilor şi al şoferiţelor, este clar că prezenţa femeilor în trafic nu mai este de mult una minoritară. Cu toate acestea, diverse stereotipuri privind lipsa de îndemânare a femeilor la volan, dar și agresivitatea masculină în trafic persistă şi astăzi. Acestea nu pot fi combătute decât prin promovarea unor exemple și modele de urmat, menite să arate lumea traficului nostru zilnic așa cum este în realitate, fără a trece prin filtrul prejudecăților.

Doar 33% dintre participanții la trafic consideră că genul nu influenţează în nicio formă abilităţile de condus atunci când vine vorba de conducători auto cu experienţă de condus similară, arată un sondaj realizat online în cadrul campaniei „Cu stil, în trafic” - parte a demersului naţional de educaţie şi prevenţie „FII TREAZ LA VOLAN!” - la care au participat 7.591 de persoane, dintre care 6.774 de şoferi (89%). Restul de 67% cred opusul: 31% sunt de părere că genul influenţează abilităţile de şofat într-o oarecare măsură, 18%, într-o mare măsură, iar alţi 18%, într-o mică măsură.

Mai mult, 1 participant la trafic din 5 vede sau aude zilnic mesaje care sugerează inabilitatea femeilor de a şofa, în timp ce 49% experimentează acest lucru de câteva ori pe lună, iar alţi 23%, de câteva ori pe an.

Cu toate acestea, 74% dintre respondenţi sunt de acord cu afirmaţia „Femeile sunt şoferi mai prudenţi decât bărbaţii”: 34% sunt de acord într-o oarecare măsură, 17%, într-o mare măsură, iar 23%, într-o mică măsură.

Stereotipurile vizează însă și partea masculină, 90% dintre respondenţi fiind de acord cu afirmaţia „Bărbaţii sunt şoferi mai agresivi decât femeile”: 42% sunt de acord într-o mare măsură, 36%, într-o oarecare măsură, iar 12%, într-o mică măsură.

Întrebaţi dacă sunt de acord cu fraza „Femeile nu ştiu să parcheze”, 81% dintre participanţii la sondaj şi-au exprimat acordul: 34% sunt de acord într-o oarecare măsură, 24%, într-o mică măsură, iar 23%, într-o mare măsură. Doar 19% şi-au exprimat un dezacord total privind această afirmaţie.

De asemenea, 72% dintre respondenţi sunt de acord cu fraza „Bărbaţii sunt şoferi mai buni decât femeile”: 30% sunt de acord într-o oarecare măsură, 24%, într-o mare măsură, iar 18%, într-o mică măsură. Doar 28% dintre participanţii la sondaj şi-au exprimat dezacordul total cu această afirmaţie.

61% dintre respondenţi sunt de părere că expresia „femeie la volan” are un sens peiorativ, în timp ce 34% consideră că este o expresie neutră.


Eşantion


La sondajul desfăşurat online în cadrul campaniei „Cu stil, în trafic” au participat 7.591 de persoane, dintre care 6.774 de şoferi (89%). 60% dintre respondenţi au vârsta cuprinsă între 18 – 25 de ani, 17%, între 35 şi 55 de ani, 15%, între 26 şi 34 de ani. De asemenea, 24% dintre participanţii la sondaj sunt femei, iar 76%, bărbaţi.

68% dintre şoferii care au participat la sondaj conduc zilnic, 21%, de câteva ori pe săptămână, iar 7%, de câteva ori pe lună.

Despre campania „Cu stil, în trafic”

Desfăşurată între 1 şi 15 martie 2020, campania „Cu stil, în trafic” urmăreşte să lupte împotriva stereotipurilor de gen în trafic, prin exemplul pe care îl oferă femei care au profesii „atipice” legate de zona auto, precum şi femei privite cu admirație și respect în viața lor de zi cu zi.

În cadrul proiectului, instructoare auto/moto, şoferiţe de taxi şi de tir, piloți de raliuri, precum şi doamne din zona de business au vorbit despre experienţele lor în trafic şi despre importanţa siguranţei rutiere, într-o serie de interviuri video şi online.

Obiectivele campaniei includ înlăturarea stereotipului „femeile nu sunt buni conducători auto/ moto”, precum şi promovarea reuşitelor feminine în domenii considerate, uneori, „atipice”.

Campania „Cu stil, în trafic” este parte a demersului „FII TREAZ LA VOLAN!” şi este iniţiată de APPA – Asociaţia Pentru Promovarea Asigurărilor. Demersul se desfăşoară cu sprijinul Partenerilor AON România, Consultant AA, EMOTICAR şi FIM – Femei în Motorsport.

Next Auto

Recent Posts:

Ford, liderul mondial pe segmentul autoutilitarelor pentru transportul mărfurilor, prezintă astăzi noua autoutilitară E-Transit, un vehicul inteligent care le va oferi clienților productivitate superioară datorită sistemului de propulsie complet electric, soluțiilor software, serviciilor și...


Citeste mai mult

Mai mult de jumătate (54%) din mașinile hibride și electrice vândute la nivel global în trimestrul al treilea au fost cumpărate de consumatorii din Europa, urmați de cei din China, cu 30%, și din SUA, cu 16%, iar tendința va continua până la finalul anului, potrivit raportu...


Citeste mai mult

Restricțiile impuse de pandemia COVID-19 au schimbat opțiunile consumatorilor pentru mijloacele de mobilitate, majoritatea alegând să-și folosească propria mașină în locul transportului public sau al platformelor de mobilitate, arată raportul global Digital Auto Report 2020, real...


Citeste mai mult

Parteneriatul încheiat la începutul anului 2020 între Mercedes-Benz și ENGIE, companii ale căror strategii se axează pe importanța mobilității electrice și a sustenabilității, continuă în a doua parte a anului cu un nou beneficiu pentru clienții din România: ...


Citeste mai mult