O serie de fapte calificate până acum ca fiind infracÈ›iuni sunt dezincriminate de Legea nr. 171/ 2020* de modificare a Legii 50/1991 care le schimbă regimul juridic în contravenÈ›ii. Este vorba despre executarea fără autorizaÈ›ie de construire sau de desfiinÈ›are ori cu nerespectarea prevederilor acestei autorizaÈ›ii a lucrărilor prevăzute la art. 3 (1) lit c), e) si g) din Legea 50/1991.
Până acum, astfel de fapte erau considerate infracÈ›iuni È™i se pedepseau cu închisoarea de la 3 luni la un an sau cu amendă. Începând cu 15 August 2020, acestea sunt considerate contravenÈ›ii È™i vor fi sancÈ›ionate cu amendă de la 1.000 lei la 100.000 lei.
Despre ce fapte este vorba
Cu titlu exemplificativ, menÈ›ionăm printre faptele dezincriminate executarea nelegală a unor lucrări de construire, reconstruire, modificare, extindere, reparare, modernizare ÅŸi reabilitare privind căile de comunicaÅ£ie de orice fel, drumurile forestiere, lucrările de artă, reÅ£elele ÅŸi dotările tehnico-edilitare, lucrările hidrotehnice, amenajările de albii, lucrările de îmbunătăţiri funciare, lucrările de instalaÅ£ii de infrastructură, lucrările pentru noi capacităţi de producere, transport, distribuÅ£ie a energiei electrice ÅŸi/sau termice, precum ÅŸi de reabilitare ÅŸi retehnologizare a celor existente.
De asemenea sunt vizate și lucrările de foraje şi excavări necesare pentru efectuarea studiilor geotehnice şi a prospecţiunilor geologice, proiectarea şi deschiderea exploatărilor de cariere şi balastiere, a sondelor de gaze şi petrol, precum şi a altor exploatări de suprafaţă, subterane sau subacvatice, precum și organizarea de tabere de corturi, căsuţe sau de rulote.
Precizări suplimentare: Fapte cu impact deosebit pentru public
Cu titlu general, executarea unei construcÈ›ii obiÈ™nuite fără autorizaÈ›ie de construire, cum ar fi de exemplu o casă de locuit, constituie o contravenÈ›ie È™i nu este sancÈ›ionată pe tărâm penal.
Cu toate acestea, există o serie de lucrări de construcÈ›ie care au un important impact social, cultural, economic sau de mediu, motiv pentru care protecÈ›ia oferită de lege pentru executarea în legalitate a acestora ar trebui să fie È™i, în multe cazuri, este mult ridicată.
Acesta este și cazul faptelor dezincriminate de Legea 171/2020. Majoritatea acestora privesc fapte cu impact deosebit pentru public, deci cu un prejudiciu general. Prin urmare normele de protecție a legii ar trebui să includă sancțiuni mai importante, proporționale cu interesul public protejat.
Spre exemplu, o lucrare de amenajare a albiei, consolidare mal si construcÈ›ie ponton poate duce la dispariÈ›ia sau relocarea unei anumite specii dacă prevederile si normativele specifice nu sunt respectate È™i, în final, poate afecta grav ecosistemul zonei.
În acelaÈ™i mod, lucrările la reÈ›elele de distribuÈ›ie a energiei electrice dacă sunt executate în afara prevederilor legale impun un pericol real pentru viaÈ›a È™i siguranÈ›a celor care le folosesc.
În ambele exemple, prejudiciul este unul general È™i mult mai important decât prejudiciul suferit de un cetățean ca urmare a nerespectării de către vecin a regimului de înălÈ›ime pentru casa pe care tocmai o construieÈ™te (faptă care de altfel încalcă È™i ea prevederile legale).
Lucrările care au făcut obiectul schimbării regimului juridic fac parte tocmai din categoria lucrărilor cu o importanță sporită, iar nerespectarea prevederilor legale în ceea ce priveÈ™te executarea lor poate avea un impact nefavorabil general.
Prin urmare, suntem de părere că nerespectarea prevederilor legale in cazul lucrărilor menÈ›ionate la art. 3 (1) lit c), e) si g) din Legea 50/1991 ar trebui sancÈ›ionată diferenÈ›iat, cu măsuri mai aspre decât în cazul unor lucrări de construcÈ›ie obiÈ™nuite. Este de dorit deci, rectificarea modificării actuale prin introducerea unor sancÈ›iuni separate, mai aspre pentru lucrări care privesc sau pot afecta publicul general. Numai aÈ™a poate fi remediată inechitatea rezultată ca urmare a intrării în vigoare a Legii 171/2020.
* Legea nr. 171/2020 pentru modificarea Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcÈ›ii a fost publicată pe 12 august 2020 în Monitorul Oficial.
Georgiana Bălan, Avocat Senior Coordonator, D&B David și Baias