Durata de exploatare a drumurilor. Investim în mentenanță sau construim eficient?
Forumul de Bitum pentru Centrul È™i Estul Europei, singurul eveniment dedicat mixturilor asfaltice, a avut loc în data de 14-15 martie, la Sibiu. Devenit deja o tradiÈ›ie, evenimentul creează un cadru propice pentru o comunicare constructivă între participanÈ›i, iar prezentările dinamice generează o participare activă atât a speakerilor cât È™i a participanÈ›ilor din sală. EdiÈ›ia de anul acesta a fost organizată în strânsă colaborare cu AsociaÈ›ia Română a Antreprenorilor din ConstrucÈ›ii (ARACO).
Evenimentul a reunit reprezentanÈ›i ai autorităților din sectorul infrastructurii rutiere, precum CNAIR, reprezentanÈ›i ai Autorități NaÈ›ionale pentru Standardizare, reprezentanÈ›i ai societății civile – AsociaÈ›ia Proinfrastructura È™i reprezentanÈ›i ai companiilor de construcÈ›ii care îÈ™i desfășoară activitatea principală în acest sector. Împreună aceÈ™tia au dezbătut È™i au analizat proiecte rutiere din multiple perspective precum: proiectare, implementare, exploatare È™i lucrări de mentenanță.
Noutățile de ultimă oră din sectorul infrastructurii rutiere au fost expuse în prezentări tehnice detaliate cu exemple concrete de aplicaÈ›ii similare fie din România, fie din alte țări, totul pentru ca participanÈ›ii să aibă la final o viziune clară asupra acestui subiect. SoluÈ›iile cu care OMV Petrom vine în întâmpinarea companiilor de construcÈ›ii sunt extrem de eficiente È™i permit o proiectare pe termen lung a lucrărilor. În acest sens OMV Petrom oferă companiilor de construcÈ›ii OMV Starfalt® PmB, un liant preparat industrial È™i în rafinărie, dintr-un elastomer modificat, gata de utilizare pentru pavarea drumurilor cu trafic greu È™i intens precum È™i a altor suprafeÈ›e cu solicitare ridicată.
OMV Starfalt® PmB oferă module de mare elasticitate ÅŸi poate fi folosit pentru o gamă largă de aplicaÈ›ii. Acestea îl fac soluÈ›ia ideală pentru drumuri cu trafic intens ÅŸi condiÈ›ii climatice extreme.
Mai multe despre avantajele utilizării bitumului OMV am putut afla de la Dr. Markus Spiegl -Product Manager Black Products OMV Austria.
MaÈ™ini&Utilaje: În ce situaÈ›ii este recomandată utilizarea bitumului modificat cu polimeri?
Markus Spiegl: PmB nu trebuie să fie folosit peste tot, în primul rând trebuie să se facă o analiză a proiectului È™i trebuie avut în vedere drumul pe care dorim să îl construim È™i pentru ce tip de trafic trebuie să fie prevăzut. Este extrem de important sa avem un plan pe termen lung, astfel încât să nu realizăm la un moment dat că drumul construit nu face față traficului, de aici apar foarte multe probleme. Marele avantaj în utilizarea PmB este că previne apariÈ›ia deformărilor È™i a crăpăturilor. Bitumul modificat cu polimeri este foarte elastic, ceea ce îl face foarte rezistent chiar È™i în situaÈ›ii în care traficul este mai mare decât cel prevăzut. Mai mult decât atât, costul de întreÈ›inere a unui drum c are are PmB în compoziÈ›ia celor trei straturi (Base layer-stratul de bază, Boundance layer-stratul intermediar È™i Surface layer-stratul de suprafață) este mult mai mic. Desigur există un cost iniÈ›ial mai mare, însă acest cost iniÈ›ial se compensează prin faptul că nu trebuie să intervii cu reparaÈ›ii, ceea ce face ca întregul proiect să fie unul foarte rentabil pe termen lung. Mereu trebuie să avem în vedere un proiect pe termen lung, pe o strategie de lungă durată.
Mașini&Utilaje: Cum putem să aplicăm eficient produsele modificate cu polimeri?
Markus Spiegl: Infrastructura autostrăzilor este în general cea mai bine reglementată din punct de vedere al garanÈ›iei lucrării, dar dacă discutăm despre drumurile naÈ›ionale aici lucrurile stau diferit. De exemplu, în Austria există un PMS (Pavement Management System), un instrument legal prin care se monitorizează È™i urmăreÈ™te stadiul lucrărilor pentru drumurile dintre oraÈ™e.
ÎNTREÈšINEREA DRUMURILOR – DEFECTE DE SUPRAFAȚĂ
Cele mai mari probleme pe care le vedem la suprafață vin din straturile subterane. ToÈ›i au tendinÈ›a să acuze calitatea asfaltului pentru eventuale deformări, crăpături sau chiar gropi care apar la suprafață. Pentru a întreÈ›inere aceste drumuri trebuie să dispui de resurse financiare considerabile, pentru că în cele mai multe dintre cazuri trebuie să refaci de la 0.
OMV Starfalt® PmB oferă module de mare elasticitate ÅŸi poate fi folosit pentru o gamă largă de aplicaÈ›ii. Acestea îl fac soluÈ›ia ideală pentru drumuri cu trafic intens ÅŸi condiÈ›ii climatice extreme. "SoluÈ›ia cea mai uÅŸoară, este soluÈ›ia cea mai rapidă. Dacă observaÈ›i o problemă, trebuie rezolvată imediat. Dacă observăm o crăpătură trebuie să intervenim imediat cu un strat de asfalt pentru a sigila această crăpătură astfel încât apa să nu se infiltreze în starturile subterane. Dacă avem o deformare, trebuie să nivelăm imediat ÅŸi să o aducem la nivelul întregului drum. Dar asta nu este totul, aceasta trebuie urmărită, dacă aceasta evoluează atunci trebuie intervenit asupra straturilor intermediare sau straturilor de bază. În Austria dacă o deformare este mai mare de 5 cm aceasta trebuie remediată imediat, în caz contrar constructorul primeÅŸte o penalizare." SIEGFRIED KAMMERER
Follow us
Aboneaza-te la newsleter
Industry
FORUMUL DE BITUM PENTRU CENTRUL ȘI ESTUL EUROPEI 14-15 MARTIE, SIBIU
Recent Posts:
În toamna acestui an compania Chrono Flex a inaugurat oficial noul său sediu în România, marcând un moment important în extinderea sa pe piaÈ›a est-europeană. Chrono Flex, recunoscută la nivel internaÈ›ional pentru soluÈ›iile sale inovatoare în domeniul reparaÈ...
Citeste mai mult
Schimbările climatice ce pun presiune pe infrastructura invechită a oraÈ™elor, precum È™i creÈ™terea numărului de locuitori - sunt cele mai mari două provocări cu care se confruntă operatorii reÈ›elelor edilitare în ultimii ani. OraÈ™ele poloneze, în special cele mai mari, au colec...
Citeste mai mult
ATP Trucks continuă să se dezvolte prin extinderea gamei de produse, iar sub brandul Stamer, inginerii companiei proiectează È™i realizează suprastructuri È™i semiremorci basculabile la standarde înalte, direct în fabrica din Baia Mare.Printre cele mai recente realizări ...
Citeste mai mult
Un tiltrotator este un ataÈ™ament hidraulic È™i în acelaÈ™i timp o extensie a braÈ›ului excavatoarelor, care se poate roti la 360 grade È™i se poate înclina față de verticală cu până la 40 grade stânga/dreapta, el putându-se monta direct la capătul braÈ›ului sau fo...
Citeste mai mult