Follow us


Aboneaza-te la newsleter

Focus plus

Interviu cu Roberto Righi CEO Prometeon Tyre Group

Interviu cu Roberto Righi CEO Prometeon Tyre Group

După instalarea în iulie 2021 a lui Roberto Righi la conducerea Prometeon Tyre Group, acesta a ajuns în prezent singurul producător global care se concentrează exclusiv pe anvelope dedicate sectorului de vehicule profesionale, pentru aplicații industriale, rutiere, agricole și de construcții, și care deține, printre altele, și brandul premium Pirelli.

Prometeon Tyre Group a devenit o companie globală care oferă excelență la toate nivelurile, lucru demonstrat de anvelopele din Seria 02 a mărcii premium Pirelli, care acoperă toate aplicațiile, de la transporturile pe distanțe lungi până la cele regionale, din cariere și construcții până la autobuzele urbane. Iar în această privință, Roberto Righi, CEO al Prometeon Tyre Group, concluzionează: „Inovația și sustenabilitatea sunt avute în vedere pentru reducerea cu 700 de tone a emisiilor de CO2 la o flotă de 150 de vehicule.”

Jumătate din mărfurile din Uniunea Europeană sunt transportate pe căile rutiere. Dar transportul rutier este o lume despre care mulți încă mai au impresia eronată că este principalul vinovat pentru generarea aglomerației din trafic și pentru poluarea mediului. Cu toate acestea, este un sector hiper-tehnologizat care, alături de logistică, oferă locuri de muncă pentru 10 milioane de persoane în Europa și generează venituri de peste 1 500 de miliarde de euro. Societatea nu ia în considerare acest lucru - ea nu vede decât camioanele uriașe care contrastează cu microcipurile și nu se gândește că nivelul de tehnologie și inovație de astăzi, în domeniul transportului industrial, este foarte ridicat. Cum se poziționează Prometeon față de toate acestea?

Roberto Righi: Acesta este fix adevărul. Anul trecut am lansat noua noastră generație de anvelope, Seria 02. O echipă de peste 100 de profesioniști coordonată de Alexandre Bregantim (director tehnic) a lucrat la dezvoltarea ei, pe parcursul a patru  ani, parcurgând 180 de milioane de kilometri în teste. Putem spune cu convingere că această serie reprezintă vârful de lance al producției noastre în ceea ce privește inovația și sustenabilitatea.

Un termen la modă în ultima vreme este „sustenabilitatea”. Dar ce înseamnă el de fapt?
Roberto Righi: Este o expresie frumoasă, dar va rămâne goală dacă nu va deveni una dintre prioritățile companiei și dacă nu va fi implementată o politică comercială care să susțină acest lucru. Pentru a se dezvolta și a da de lucru oamenilor, companiile trebuie să genereze profit, dar numai o puternică responsabilitate față de sustenabilitate poate permite ca aceste rezultate să fie susținute pe termen scurt și lung. Strategia singură nu este suficientă. Diferența constă în detalii. De exemplu, între 2020 și 2021, în fabricile noastre am redus consumul de energie cu 10% la nivel global; această cifră poate să nu pară impresionantă, dar este într-adevăr foarte mult. Iar atunci când vine vorba de liniile de producție de anvelope pentru distanțe lungi, Seria 02 a noastră cântărește mai puțin decât anvelopele din generația anterioară. Este o diferență de câteva kilograme, dar, în contextul cifrelor de producție industrială, este o reducere uriașă a costurilor care se traduce prin mai puține materii prime, mai puțină energie necesară pentru producție și transport și mai puțină rezistență la rulare. Acest lucru înseamnă un consum redus de combustibil și un impact redus asupra mediului. Nu sunt multe kilograme, dar au o importanță fundamentală.

Poate că șoferilor nu le pasă prea mult de acest lucru, încă, dar pentru proprietarii de camioane sau de flote, rezistența la rulare este fundamentală, deoarece mijloacele lor de transport parcurg foarte mulți kilometri. Să vorbim despre cifre: cât de mult se poate economisi prin instalarea de anvelope „verzi”?
Roberto Righi: Între noua noastră serie de anvelope și cea anterioară, s-a înregistrat o îmbunătățire a rezistenței la rulare cu peste 20%. Acest lucru înseamnă că o flotă de 150 de vehicule cu un kilometraj anual de 130 000 de kilometri generează cu aproximativ 700 de tone de CO2 mai puțin. Pentru a compensa această cantitate de CO2, ar trebui să fie plantați aproape o mie de copaci, dar noi, în tot acest timp, nu emitem deloc gaze de seră. În plus, costul combustibilului are și el o mare importanță în transporturi: de exemplu, el este de cinci sau șase ori mai mare decât costul anvelopelor.


Din ce în ce mai multe vehicule din trafic sunt cu acționare electrică, inclusiv cele destinate transportului public. Până în 2025, aproape jumătate din autobuzele urbane utilizate la nivel mondial vor fi electrice și vor circula circa 1,2 milioane de vehicule electrice. Ce înseamnă această electrificare pentru lanțul de producție?
Roberto Righi: Aceasta necesită eforturi mai mari de proiectare, deoarece, pe de o parte, motoarele electrice oferă un cuplu considerabil încă de la început, dar, pe de altă parte, bateriile adaugă greutate mijlocului de transport, astfel încât producătorii de anvelope au trebuit să dezvolte produse care să suporte o sarcină mai mare care să permită transportul unor baterii de capacitate mai mare fără a compromite numărul de pasageri pe care îl poate transporta vehiculul. Anvelopele noastre, despre care sunt mândru să spun că sunt printre cele mai bune de pe piață, au o capacitate de încărcare de până la 8 tone pe axă. În plus, au fost create pentru a se potrivi în mod special condițiilor urbane, cum ar fi opririle și repornirile frecvente. În ceea ce privește proiectarea anvelopelor industriale, există într-adevăr o mulțime de variabile de luat în considerare. De asemenea, anvelopele pentru remorci, care par foarte simple, sunt incredibil de complicate din cauza maselor implicate și a uzurii cauzate de rularea remorcilor la sarcina maximă și apoi fără sarcină. Prin urmare, acestea sunt unele dintre cele mai complicate anvelope de proiectat.

Care este importanța reșapării anvelopelor în transportul rutier, având în vedere că aceasta nu este foarte populară în rândul șoferilor?
Roberto Righi: O economie în circuit închis este foarte importantă. Cu cât prelungim mai mult durata de viață a unei anvelope, cu atât mai bun este impactul nostru asupra mediului, deoarece acea anvelopă va fi înlocuită mai degrabă mai târziu; astfel că, la nivel global, ar trebui să aruncăm mai puține anvelope. S-a calculat că, în 2020, în Italia, prin utilizarea anvelopelor reșapate, am evitat să aruncăm în mediul înconjurător peste 18 000 de tone de anvelope uzate. În ultimii ani, reșaparea și-a pierdut din importanță, dar acum revine în preferințe și va deveni din ce în ce mai importantă în viitor.

Cum s-au derulat anii precedenți pentru Prometeon?
Roberto Righi: Anul 2021 a fost un an benefic pentru noi, datorită faptului că am înregistrat o creștere a cererii. În 2022, ne-am confruntat cu mai multe dificultăți decât am anticipat, atât din perspectiva pieței, cât și dintr-o perspectivă economică mai largă. Cu toate acestea, am reacționat rapid și eficient, ca urmare a faptului că am încheiat anul tot cu rezultate mai bune decât cele așteptate. Pentru prima dată, veniturile grupului au depășit pragul de un miliard și jumătate de euro, cu marje de profit în conformitate cu așteptările și cu o poziție financiară solidă. Ca urmare a deciziilor luate la sfârșitul anului 2021, am reușit să asigurăm funcționarea continuă a fabricilor la capacitate maximă de producție. Acest lucru s-a datorat gestionării eficiente a costurilor asociate cu stocurile excedentare și a beneficiilor unei producții neîntrerupte, chiar și în perioadele cu dificultăți de aprovizionare cu materii prime. În ceea ce privește piața, ne-am crescut cota în Europa, dar și în Turcia, Egipt și Brazilia – piețe de desfacere tradiționale ale Prometeon.

Aceasta este prima dumneavoastră experiență pe piața anvelopelor industriale. Care sunt impresiile dumneavoastră despre lumea transporturilor rutiere? Referindu-ne la ceea ce s-a spus la început, astăzi lucrurile se află foarte departe de percepțiile anterioare ale oamenilor.
Roberto Righi: Este o lume în care tehnologia este de o importanță capitală, nivelul de antreprenoriat este ridicat, iar competența tehnologică este un ingredient esențial - de la fabricile de producție la flote, comercianți și șoferi. În același timp, este o lume în cadrul căreia te simți plin de pasiune și de mândrie că faci parte din ea. Aceleași lucruri pe care le-am găsit și eu când am venit la Prometeon.

Ce le rezervă viitorul producătorilor de anvelope?
Roberto Righi: Produsele vor deveni din ce în ce mai inovatoare și mai inteligente, capabile să dialogheze cu mijloacele de transport și cu drumul. În același timp, facilitățile de producție vor deveni mai eficiente și mai flexibile pentru a satisface clienții care așteaptă produse din ce în ce mai personalizate.

În ceea ce privește inovația, ce ne puteți spune despre senzorii RFID, acele cipuri de identificare care utilizează frecvențe radio, ce sunt instalați în toate anvelopele din Seria 02?
Roberto Righi: Această tehnologie face posibilă identificarea precisă a unei anvelope și, prin urmare, facilitează urmărirea acesteia, atât înainte de instalare, cât și pe parcursul duratei de viață utilă. În viitor, integrată cu alți senzori RFID, ea ne va permite să stabilim un dialog cu vehiculele.

Ați devenit sponsorul oficial al Campionatului Mondial de Superbike și al clubului de fotbal Parma Calcio 1913. Care au fost motivele pentru care Prometeon a decis să facă acest lucru?
Roberto Righi: Ne-am dorit nu do ar să creștem notorietatea brandului Prometeon, ci și să oferim oamenilor noi oportunități, consolidând astfel relațiile cu clienții, furnizorii și cu angajații Prometeon înșiși. De asemenea, am vrut să creștem gradul de conștientizare în cadrul companiei, să împărtășim valorile noastre cu personalul nostru și să trăim împreună această experiență. Se pare că aceste alegeri se dovedesc a fi corecte. Atenția acordată oamenilor este o parte fundamentală a sustenabilității și a tot ceea ce facem.”

De ce această alegere de a susține tocmai Parma?
Roberto Righi: Vorbim despre o echipă cu o tradiție prestigioasă, care a dus-o în top atât în Italia, cât și în Europa. Parma are, de asemenea, un program foarte activ de cooperare cu jucători legendari, ceea ce ne permite să ne desfășurăm activitatea și pe alte piețe externe. În plus, proprietarii americani ai Parmei reprezintă un aspect suplimentar la care intenționăm să lucrăm împreună, deoarece avem planuri de extindere tocmai pe această piață. În ceea ce privește sponsorizările noastre, acestea sunt în primul rând foarte accesibile - și, întradevăr, încercăm diverse proiecte pentru a ne maximiza oportunitățile. Superbike poate părea un sector de nișă, dar, având în vedere prezența sa globală, ne permite să operăm foarte eficient în multe țări. La fiecare cursă găzduim și între 30 și 40 de clienți, creând în mod spontan o experiență foarte pozitivă pentru aceștia. Există un mare entuziasm în jurul acestor evenimente și, în acest fel, consolidăm parteneriate atât cu clienții, cât și cu furnizorii din întreaga lume.

Cine va câștiga campionatul Superbike în acest an?
Roberto Righi: Pur și simplu, cel mai bun. Nu trebuie să fie întotdeauna cel mai rapid, dar poate să fie cel mai constant.

Focus plus

Recent Posts:

Sala Ateneului Român s-a dovedit neîncăpătoare, la cel de-al șaselea eveniment emblematic pentru antreprenoriatul feminin și egalitatea de gen. Devenită tradiție, Gala CONAF „Women in Economy – We dream, we can, we lead!”, s-a desfășurat anul acesta, în pr...


Citeste mai mult

Până acum câţiva ani aflam cele mai importante cifre din piaţa de utilaje pentru construcţii de la Asociaţia Distribuitorilor de Utilaje pentru Construcţii (ADUC) care avea o prezentare în cadrul Robuild – conferinţa noastră anuală de profil. Din 2020 lucrurile s-au ...


Citeste mai mult

Cea de 7-a ediție a evenimentului Trenchless Romania Conference & Exhibition a avut loc în data de 28 iunie în București. Devenit deja o tradiție evenimentul a reunit și în acest an companii naționale și internaționale din industria de foraje orizontale dirijate. Și anu...


Citeste mai mult

Potrivit hotărârii Parlamentului European, autoturismele și autoutilitarele până în 3,5 tone, noi, nu vor mai avea voie să elibereze emisii de gaze poluante. Cu alte cuvinte, înmatricularea acestor mașini noi echipate cu motoare pe benzină și die sel nu va mai fi permi...


Citeste mai mult