Follow us


Aboneaza-te la newsleter

News

OPINIE - FACULTATEA DE UTILAJ TEHNOLOGIC UTCB

OPINIE - FACULTATEA DE UTILAJ TEHNOLOGIC UTCB

Pentru activitatea academică din cadrul universităţii noastre (UTCB), sfârşitul anului universitar trecut a fost marcat de tranziţia bruscă de la activitatea educaţională faţă-în-faţă la cea în sistem online, fapt care ne-a catapultat într-o lume cu totul nouă şi inedită, nesigură, aproape străină. Procesul educaţional în sistem online constituie o paradigmă didactică, având ca obiective principale adaptarea strategiilor didactice (de predare, învăţare, evaluare, feed-back etc.) - pe care le-am exersat îndelung în activităţile faţă-în-faţă - la specificul educaţiei mijlocite de tehnologie şi elaborarea și utilizarea unor noi strategii didactice optime, prin care să se particularizeze predarea online la specificul domeniului/disciplinei în cauză.

Trecerea către predarea online a fost o provocare pentru predarea în universităţi, în facultăţi. Scriu acest articol în timp c e reflectez asupra propriilor experienţe pe care le-am avut începând cu 16 martie 2020, când universitatea noastră a luat decizia de a trece la activităţile didactice online. Tranziţia rapidă la formatul online mi-a schimbat atenţia de la implicarea efectivă a studenţilor și a încurajat bucuria timidă de a în văţa şi de a experimenta împreună „livrarea biunivocă de conţinut”. Am experimentat un sentiment de precipitare a lucrurilor și nu-mi ascund temerile asupra reuşitei totale a primelor tentative de a lucra online cu studenţii mei.

Când a fost anunţată această schimbare de cârmă la prora universităţii, am adresat două solicitări studenţilor mei: să aibe răbdare cu mine și să aibe încredere în acest proces – nou şi lent. Am observat că studenţii au fost extrem de flexibili, înţelegători, iertători și chiar drăguţi și mi-au asigurat sprijin pe întreaga durată a acestui proces. Deși miza era mai mare în ceea ce-i privea (notele, formele de verificare și absolvirea), deşi aveau preocupări curente deloc de neglijat (angajamente familiale și locuri de muncă), ei au fost cel mai mare sistem de sprijin al meu. Cu toate acestea, cea mai mare provocare prin care am trecut şi trec în continuare este implicarea limitată la cursurile sincrone online.

Chiar și studenţii care sunt de obicei vorbăreţi și implicaţi în cursurile discutate în sistem faţă-în-faţă, nu se angajează la fel de mult într-un format online. Se identifică o abordare hibridă - o parte din clasa mea este asincronă și o parte din aceasta este sincronă online. Această nouă situaţie a constituit o reală provocare şi pentru studenţi. Activitatea desfăşurată în sistem online nu este deloc similară cu cea clasică faţă-înfaţă prin lipsa interacţiunii reale fizice student-student şi student-profesor, lipsa relaţionării directe atât de caracteristice vieţii studenţeşti, lipsa întâlnirilor de la bibliotecă pentru lucrul în grup la proiecte şi alte lucrări, privarea de unele vizite la firme, expoziţii, conferinţe din domeniu – atât de interesante, utile şi motivatoare pentru meseria de inginer. Având în vedere toate aceste “minusuri” ale noului sistem de lucru în spaţiul virtual, studenţii au fost sprijiniţi pentru a depăși obstacolele psihologice ale acestei perioade prin înfiinţare de Centre de Consiliere și Orientare în Carieră care să ofere servicii de consiliere şi în format online. În ceea ce priveşte activitatea educaţională în sine, s-a simţit nevoia realizării de materiale informative în format text și/sau video, alături de tutoriale de utilizare a instrumentelor accesibile online pentru a fi distribuite către comunitatea academică.

La începutul anului universitar în curs, s-a dovedit necesară realizarea unor sesiuni de formare continuă prin webinarii și schimb de bune practici privind educația online pentru cadrele didactice. UTCB a elaborat un Regulament privind desfăşurarea activităților didactice asistate prin comunicații electronice la distanță (online) pentru ciclurile de licență şi master, material ce se adresa în primul rând cadrelor didactice angrenate în acest proces, cu referiri şi la partea birocratică, destul de stufoasă, ce trebuia întocmită pe parcurs. La finele anului 2020, Facultatea de Utilaj Tehnologic a
trecut printr-un proces de evaluare externă – evaluarea periodică ARACIS a programului de studii universitare de licență “Utilaje tehnologice pentru construcții”, proces care a constituit provocarea finalului de an calendaristic pentru comunitatea academică a facultății, şi nu numai, şi care a fost încununat cu succes.

Se adaugă astfel o nouă lespede la fundamentul facultății prin recunoaşterea fără întrerupere a acestei specializări de tradiție, unică în țară. Acest an universitar pune în lumină universitatea noastră la nivel european prin lansarea cursurilor de Minors (15 ianuarie a.c.) ale EU-CONEXUS în cadrul căreia ne regăsim ca unica universitate din țară. EU-CONEXUS este o instituție europeană transnațională de învățământ superior și cercetare care abordează dezvoltarea urbană durabilă și inteligentă a zonelor de coastă din punct de vedere global. Cele două programe de Minor sunt: (1) Minor în Blue Economy and Growth şi (2) Minor în Coastal Development and Sustainable Maritime Tourism.

Programele de Minor oferă 19 cursuri din 10 sectoare tematice şi pot fi adaptate şi individualizate conform necesităților şi centrelor de interes ale studenților. Facultatea de Utilaj Tehnologic este prezentă în programul (2) Minors, în cadrul disciplinei “Sustainable Transport Engineering for Coastal Region” din semestrul 2 al anului universitar 2020/2022 cu ore de curs şi seminar privind utilajele şi echipamentele portuare utilizate în zonele costiere, cu toate aspectele conexe implicate.

Principala provocare pentru facultatea noastră în anul 2021 o constituie acreditarea programului de studii universitare de licență “Mecatronică” – domeniul Mecatronică şi Robotică. Această tânără specializare formează ingineri capabili să conceapă, să proiecteze şi să exploateze sisteme mecatronice specifice echipamentelor tehnologice moderne pentru construcții - aşa numitelor „utilaje inteligente”, cu abilități în domeniul managementului proceselor tehnologice automatizate.

Nu în ultimul rând, în cazul prelungirii prezentei situații sanitare, avem în vedere perfecționarea procesului de predare–învățare-evaluare în sistemul online (independent de mijloacele/metodele de implementare) fundamentat de paradigma socialconstructivistă, conform căreia studentul este cel care, asistat corect și constant de către cadrul didactic, își construiește propriul bagaj de cunoștințe și competențe. Pentru a atinge acest deziderat, studentul are nevoie de multă interactivitate, cu focus asupra aspectelor esențiale: interacțiunea cu conținutul informațional oferit de către cadrul
didactic; interacțiunea socială (cu cadrele didactice și, respectiv, cu colegii). Cu alte cuvinte, procesul de predare-învățare-evaluare în sistem online trebuie să se bazeze pe un set complex și bine organizat de interacțiuni, ireductibil la un proces simplu de transfer de cunoștințe cadru didactic-student.

Ne dorim ca în viitorul apropiat Facultatea de Utilaj Tehnologic să devină un pol regional de excelență în educație și cercetare în domeniul utilajelor tehnologice pentru construcții, contribuind astfel la consolidarea rolului ingineriei mecanice/mecatronice în societatea viitorului.

Conf. Univ. Dr. Ing. Amelitta Legendi
Facultatea de Utilaj Tehnologic - UTCB

News

Recent Posts:

După cum evenimentele, întâlnirile şi ieşirile în general sunt destul de rare în această perioadă, am decis împreună cu colegii să make it happen din propria iniţiativă. Aşa s-a născut o serie de proiecte speciale. Aşa am ajuns la Cluj în septembrie, v...


Citeste mai mult

Producătorul de piese de schimb și de uzură pentru echipamente miniere Element a trecut cu succes certificarea conformității cu standardul ISO 9001. Documentul confirmă faptul că activitățile companiei sunt conforme cu standardul internațional și compania lucrează constant pentru î...


Citeste mai mult

Siguranța, confortul și sarcina utilă sunt elementele esențiale ale noului Mercedes-Benz Citan, lansat astăzi oficial pe piața din România și disponibil în două variante: Citan Panel Van (transport marfă) și Citan Tourer (transport persoane). Cu prețuri începând d...


Citeste mai mult

  Producătorul britanic are deja o echipă de 100 de oameni care lucrează la proiectul de dezvoltare „Hidrogen” și recrutează încă cincizeci de ingineri pentru a-și îndeplini oferta de a pune primele mașini la dispoziția clienților săi până la sfâ...


Citeste mai mult