A. Context
Ultimii ani au demonstrat rezilienÈ›a sectorului de construcÈ›ii în perioada pandemică dar È™i impactul acut negativ asupra competitivității actorilor din sectorul de construcÈ›ii în condiÈ›iile impredictibile în materie de evoluÈ›ie a preÈ›urilor la materialele de construcÈ›ii, dificultăților majore pe lanÈ›urile de aprovizionare, creÈ™terii greu asimilabile a preÈ›urilor la resursele energetice, impactului conflictului militar de la graniÈ›a È›arii, ceea ce a generat probleme complexe în derularea contractelor, a licitaÈ›iilor, multiple insolvenÈ›e în contextul întârzierii actualizării preÈ›urilor pe contracte È™i a amplificării impredictibilității în materie economică, socială È™i legislativă!
B. Probleme majore cu care constructorii se confruntă:
- Probleme semnificative în implementarea prevederilor OUG 47/22 È™i OUG 64/2022 ceea ce conduce la imposibilitatea decontării valorilor ajustate cu respectarea prevederilor legale în vigoare;
- Tergiversarea semnării de către autoritățile contractante a actelor adiționale privind ajustarea prețurilor pe contracte;
- Termene foarte lungi de verificare a certificatelor de plata nerespectate de autoritățile contractante;
- Limitarea ajustării preÈ›urilor la data de referinÈ›a ianuarie 2019 È™i neacceptarea de către Guvern a solicitării noastre de a excepta lucrările de consolidare, refacere È™i restaurare la construcÈ›ii reprezentând monumente de patrimoniu naÈ›ional (de ex Cazinoul din Constanta);
- Limitarea ajustării prețurilor la maxim 50%;
- Organizarea de licitații pe documentații cu valori neactualizate;
- Colaborarea deficitară în multe cazuri dintre antreprenori È™i diriginÈ›ii de È™antier;
- Întârzieri majore în RecepÈ›ia lucrărilor generate de neasigurarea utilităților ( aceasta nefiind în sarcina antreprenorilor);
- ExistenÈ›a unei confuzii între dreptul la ajustarea preÈ›urilor ( la contractele cu perioada de execuÈ›ie >365 zile) È™i prima luna de la care ajustarea este aplicabilă;
- Existenta a 2 instrumente de garantare (GBE) care se suprapun, antreprenorii fiind dublu penalizaÈ›i È™i văduviÈ›i de un cash flow consistent în derularea proiectelor;
- Refuzul anumitor autorități contractante în a accepta scrisorile de garanÈ›ie emise de IFN;
- Probleme semnificative în asigurarea riscurilor pe contracte;
- Nu exista o definire clara a proiectelor de infrastructură de transport de interes național sau european;
- Riscuri de abuzuri în materie de documente constatatoare “negative” intermediare la proiectele de infrastructura;
- Problemele generate de modificarea intempestiva a Codului fiscal cu impact direct asupra societăților de construcții;
- Probleme majore în structura proiectului de Cod al Urbanismului, Amenajării Teritoriului È™i ConstrucÈ›iilor;
- Absenta unor programe asumate de mentenanță a infrastructurii rutiere ( în special pentru poduri ) dar È™i pentru alte categorii de infrastructura ( de ex stadioane ).
- Lipsa forÈ›ei de munca de nivel calificat È™i dificultăți în recrutarea È™i angajarea forÈ›ei de munca din state non UE.
C. Principalele măsuri propuse de ARACO
- Organizarea în cadrul Guvernului a unei structuri cu competente directe în asigurarea coerentei legislaÈ›iei specifice È™i în verificarea implementării prevederilor legale;
- Analiza lunară la nivel guvernamental a implementării OUG care reglementează ajustarea prețurilor și a modului de plata a creanțelor actualizate;
- Actualizarea și imbunătățirea HG 1/2018 prin redimensionarea GBE, clarificarea modului de ajustare a prețurilor, mecanismele de asigurare a riscurilor etc);
- Actualizarea È™i îmbunătățirea OUG 64/2022 ( încadrarea proiectelor, aplicarea noilor formule de ajustare, eliminarea limitării ajustării etc );
- Reglementarea unui timp minim de lucru pe zi/șantier a dirigintelui de șantier pentru a asigura verificarea execuției corecte pe fiecare șantier și pentru a evita prelungirea nejustificata a aprobării situațiilor de lucrări;
- Tratarea în mod excepÈ›ional în completarea OUG 64/2022 a lucrărilor pentru monumentele de patrimoniu naÈ›ional;
- Actualizarea dinamica a documentarilor de licitație;
- Verificarea în regim de urgență a proiectelor de construcÈ›ii care nu pot fi recepÈ›ionate din cauza lipsei asigurării utilităților È™i deblocarea acestor situaÈ›ii îmbunătățind astfel rata de absorbÈ›ie a fondurilor comunitare disponibile;
- Corectarea modificărilor la legislaÈ›ia achiziÈ›iilor publice în materie de documente constatatoare “ negative “ ;
- Consultări reale și integrate pe proiectul de Cod al Urbanismului, Amenajării Teritoriului și Construcțiilor;
- Promovarea cu celeritate a unor programe specifice de mentenanță a infrastructurii critice ( poduri, stadioane etc );
- Corectarea modificărilor recente la Codul fiscal care afectează negativ interesele societăților de construcÈ›ii făcute cu încălcarea principiilor fiscalității !
- Îmbunătățirea È™i flexibilizarea legislaÈ›iei È™i a procedurilor de aducere de forță de muncă din statele non UE;
Președinte ARACO
Laurențiu Plosceanu