Spania are unul dintre cele mai ridicate niveluri de consum de gaze naturale din Europa si produce mai putin de 0,5% din gazul consumat. Cu sase terminale active de import gaze naturale lichefiate (LNG), Spania are o capacitate de regazificare mai mare decat orice alta tara europeana, capacitate ce ajunge la 39% din capacitatea totala de regazeificare LNG in UE.
Unul dintre cele sase terminale LNG spaniole este situat in nord-vestul Spaniei, in portul Mugardos (El Ferrol), situat pe malul Atlanticului. Uzina de regazeificare din Mugardos acopera circa 8% din cererea interna de gaz natural. Aici au fost construite doua rezervoare uriase pentru stocarea gazului natural lichefiat (LNG).
Ratiunea acestei investitii a fost cresterea rapida a cererii de gaz natural in Spania, care este de douasprezece ori mai rapida decat consumul mediu la nivel international. Beneficiarul proiectului a fost compania Reganosa, care a incredintat realizarea proiectului, societatii belgiene Tractebel. Aceasta a subcontractat executia constructiilor de beton, societatii locale NESCO.
Provocari mari, solutii pe masura: Fiecare dintre cele doua rezervoare cilindrice a fost asezat pe o fundatie de beton cu o grosime de 1,6 m si cu un diametru de 80 m. Pentru executia fiecarei fundatii s-au folosit cate 5.500 mc de beton de inalta rezistenta, armat cu peste 830 de tone de bare de otel. Imensele rezervoare pentru LNG, cu o inaltime de peste 50 m, trebuiau sa fie complet etanse, pentru a preveni scurgerile de gaze lichefiate si, de asemenea, trebuiau sa fie izolate optim fata de caldura mediului ambiant.
Prin urmare, a fost absolut necesara construirea unei carcase exterioare duble in jurul rezervorului de gaz lichefiat si in plus, datorita temperaturii scazute de stocare a LNGului (cca. - 162 oC), pentru realizarea unei etanseitati perfecte, a fost necesara folosirea betonului criogenic care nu se fisureaza si nu este fragil la temperaturi scazute. Totodata, pentru a garanta cea mai buna izolare posibila (diferenta de temperatura dintre interior si exterior poate atinge aproape 200 oC in timpul verii), baza si peretii carcasei interioare au fost executate dintr-un aliaj special de otel, cu continut modificat de carbon, iar cupola dintr-un aliaj aluminiu-nichel, iar toata aceasta constructie inconjoara rezervorul de gaz lichefiat, realizat dintr-un aliaj de otel-nichel. Izolarea termica a fost realizata prin acoperirea peretilor interiori cu un strat de perlit si fibre izolatoare.
Alberto Curto, seful de lucrari de la NESCO, a decis sa utilizeze pentru lucrarile de instalare a betonului, o intreaga flota de pompe de beton autopropulsate Putzmeister. Sase dintre cele mai mari pompe de beton Putzmeister din Spania, montate pe sasiuri de camion, au fost aduse la fata locului pentru instalarea betonului criogenic in invelisul exterior. Lucrarea finala, cea in care cele sase pompe de beton cu bratele la verticala instalau betonul pe uriasa cupola a rezervoarelor, a reprezentat cea mai impresionanta faza a proiectului. Fiecare dintre pompele de beton cu brat extensibil a avut o raza de lucru precis definita.
Dupa ce fiecare armatura din margine a fost betonata pana la colierul superior al carcasei de beton (inginerii constructori vorbesc despre grinzi inelare), pentru betonarea cupolei, furtunurile terminale ale bratelor pompelor de beton instalate pe autosasiuri de camioane au fost conectate, fiecare, la conducta unui distribuitor mecanic rotativ de beton, Putzmeister R V 10. NESCO a sugerat ca betonarea fiecarui arc al cupolei va dura cca. 36 de ore. Dar, gratie sistemului eficient de instalare a betonului, a fost posibil ca uriasa cupola monolitica sa fie betonata, doar in 24 de ore, un timp considerabil mai mic decat s-a estimat. Incarcarea continua a celor sase pompe de beton cu brat extensibil a necesitat folosirea a aproximativ 40 de mixere instalate pe autosasiuri de camion. Ele au transportat betonul de la doua statii de betoane din regiune.
Cu o deschidere verticala de la 58 m pana la 63 m, furtunele terminale ale celor sase coloane de pompaj cu 4, 5 sau 6 segmente au fost ridicate deasupra zonei cupolelor rezervoarelor.