Follow us


Aboneaza-te la newsleter

Machinery

SMARTROC D65 CHEIA SUCCESULUI COMPANIEI KAUNIS IRON

SMARTROC D65 CHEIA SUCCESULUI COMPANIEI KAUNIS IRON

La doar doi ani după ce compania Kaunis Iron a început producția de minereu de fier în mina de suprafață Kaunisvaara, situată la 100 km nord de Cercul Polar, în nordul Suediei, compania a planificat deschiderea unui nou zăcământ de suprafață. O parte importantă a acestui proiect o reprezintă platformele de foraj SmartROC D65 și acordul încheiat cu EPIROC, prin care este asigurat de către personalul Epiroc un program regulat de mentenanță a platformelor de foraj, chiar pe șantier.

Cerul din noiembrie este senin în Kaunisvaara, iar soarele dimineții luminează partea de nord a minei. La jumătatea drumului spre mină, în jos, sunt două platforme de foraj SmartROC D65 ce lucrează din plin, iar în fața lor sunt deja două rânduri de bețe subțiri. Acestea au așezate, fiecare într-o gaură de foraj marcată cu un tub de plastic galben ce face gaura mai ușor de încărcat cu explozibil. Bețele sunt marcate la capătul superior cu culori diferite: galben înseamnă că gaura abia a fost făcută, iar albastru că gaură este deja încărcată.

Un număr de găuri rămân de forat înainte de pușcarea programată pentru mâine, lucrările continuând conform planificării. În timpul unei pauze de lucru, operatorul de foraj Lars Mäkitalo ne-a împărtășit unele informații: „Una dintre platformele de foraj este un SmartROC D65 XLF, care are cele mai lungi tije de foraj. Forăm o gaură de 13,5 m adâncime și, deoarece tija este foarte lungă, este suficientă doar o extensie a tijei de foraj. În caz contrar, ar fi fost necesare două extensii, așa că economisim mult timp.” Lars Mäkitalo a continuat: „Când forăm, folosim un ciocan de foraj COP M6 de la Epiroc, care funcționează mai bine decât toate celelalte ciocane pe care le-am încercat. El lovește și găurește mai repede și este mai ușor de manevrat.”

Ne aflam în Kaunisvaara, chiar în afara zonei urbane Pajala, în cea mai nordică regiune a Suediei, la doar zece kilometri de granița finlandeză. Aici, în această regiune, există o lungă tradiție a mineritului și prelucrării metalelor, iar în 2012 a fost deschisă o mină sub conducerea companiei Northland Resources. Exploatarea minieră a dat faliment și activitățile au fost închise după doar doi ani, dar au fost reluate în vara anului 2018, de această dată de nou-înființata companie Kaunis Iron.

În scurt timp, compania a devenit destul de profitabilă datorită producției sale de magnetit, un fel de minereu de fier. O explicație este creșterea din nou a prețurilor materiilor prime, dar și faptul că operațiunile miniere s-au dovedit mai eficiente. În total, compania Kaunis Iron deține patru platforme de foraj SmartROC D65 și tocmai a comandat încă două platforme SmartROC D65 XLF. Echipamentele de foraj Epiroc sunt utilizate pentru execuția majorității forajelor de producție ale companiei, iar alegerea acestor echipamente pentru procesul de producție a fost făcută deoarece exista deja o relație de colaborare cu Epiroc înainte de înființarea companiei Kaunis Iron. Fostul director de producție al minei companiei Kaunis Iron a fost director și la Northland Resources, care a operat tot cu platforme de foraj Epiroc.

„Știam că au funcționat bine în compania noastră. SmartROC D65 este extrem de potrivit pentru o mină mică cu carieră deschisă precum Kaunisvaara, unde flexibilitatea este importantă. Înainte de pușcare, trebuie să putem muta rapid platformele de foraj, pentru a limita cât mai mult timpul de producție pierdut”, spunea Åsa Allan.

Potrivit maistrului Andreas Finnholm, între 1 500 și 2 000 de me tri sunt forați în fiecare zi de lucru, iar faptul că nu trebuie să folosească atât de mult tije de foraj face ca producția să crească cu aproximativ 25%. „Iar SmartROC D65 este atât de flexibil”, spunea Andreas Finnholm. „Uneori, după
pușcare, terenul poate deveni foarte accidentat, dar pentru c ă la D65 brațul de forare nu iese prea mult în consolă, în timpul deplasării se descurcă mai bine decât alte platforme de forare. Nu ar e prea multe limitări.”

”Producția este legată de costuri ridicate, deci trebuie să fim eficienți din punct de vedere al costurilor, de exemplu în ceea ce privește consumul de combustibil. Acesta a fost motivul pentru care am achiziționat platformele de foraj SmartROC D65 XLF. Consumă mai puțin motorină decât alte platforme de foraj, iar utilizarea tijelor de foraj lungi se traduce prin economii semnificative de timp.” - ÅSA ALLAN, DIRECTORUL GENERAL ADJUNCT AL COMPANIEI KAUNIS IRON

Totodată, Andreas Finnholm s-a declarat extrem de mulțumit de oțelul din care este executată sapa de foraj. „Ciocanul de foraj este întotdeauna important în acest gen de afaceri”, spune el. „Am testat diferite mărci și modele și am ajuns să ne dăm seama că există o singură opțiune pentru noi.
Echipamentul de forare de la Epiroc este cel cu care putem lucra cel mai bine. Ciocanul de foraj COP M6 funcționează mai bine decât toate celelalte ciocane pe care le-am încercat. Poate fora cel puțin 9 000 de me tri înainte de a fi nevoie de înlocuirea unor piese uzate. Este o performanță foarte bună.”

În 2020, în cele două exploatări de suprafață din Kaunisvaara, compania Kaunis Iron a produs două milioane de tone de minereu de fier concentrat, extras din șase milioane de tone de minereu de magnetită. La sfârșitul anului 2020 și începutul anului 2021, rata producției a crescut. Compania a trecut deja la etapa de producție cu foraj non-stop, iar planul este de a deschide o altă exploatare de suprafață în 2022. Pentru a asigura transportul fiabil și durabil al minereului către Svappavaara - unde minereul de fier este transferat din autobasculante grele în vagoane de cale ferată, pentru a fi transportat mai departe spre portul Narvik - Kaunis Iron a investit 127 milioane SEK într-un proiect, în valoare totală de aproape 1,2 miliarde SEK, prin care Agenția Suedeză de Transport trebuie să îmbunătățească infrastructura drumului de la mâna Kaunisvaara la Svappavaara, pentru a crește capacitatea portantă, manevrabilitatea și siguranța rutieră Se vor construii noi variante ocolitoare de drum și noi poduri și v or fi asigurate noi măsuri de siguranță.

În plus, Kaunis Iron colaborează cu Vattenfall, Volvo Trucks, ABB și Wist Last & Buss într-un proiect pilot unic pentru dezvoltarea unui sistem logistic durabil, pentru viitor. Se intenționează ca transportul minereului până la terminalul unde va fi preluat de trenuri să se facă cu autobasculante grele, acționate de energia electrică. În prezent este testat un prototip Volvo FMX complet electric, cel cu baterii. Un factor critic pentru succesul companiei Kaunis Iron îl reprezintă accesul la echipamentele tehnice, cu alte cuvinte, reducerea timpului în care mașinile nu funcționează. Pentru platformele de foraj SmartROC D65, există un acord de mentenanță în vigoare, care stabilește că personal tehnic de service de la Epiroc se va deplasa la mina Kaunisvaara pentru a efectua un serviciu regulat întreținere și pentru a avea grijă de echipamentele de foraj în perioadele de nefuncționare neplanificate, inclusiv să asigure ascuțirea pieselor de oțel ale sapei de foraj și, totodată, să se asigure că există întotdeauna suficiente componente de foraj și piese de schimb în stoc. În timpul vizitei noastre, în atelierul mecanic, tehnicianul de service Gustaf Karvonen și colegii săi efectuează un RigScan, o inspecție profesională avansată la una dintre platformele SmartROC D65.

Åsa Allan s-a arătat foarte mulțumită de strânsa cooperarea pe care o au cu Epiroc: „Legătura cu Epiroc funcționează foarte bine. Personalul de service de la Epiroc este incredibil de dedicat și este la fel de dornic ca și noi, cei de la Kaunis Iron, să se asigure că operațiunile se desfășoară fără probleme. Avem deja o bună cooperare cu Epiroc și aș dori să văd că aceasta devine mult mai extinsă și pe termen mai lung.”

”După un RigScan, cei de la Kaunis Iron vor ști exact cum funcționează platforma de foraj și care sunt măsurile ce trebuie luate în continuare. Pentru noi, ca tehnicieni, este un mare avantaj să lucrăm îndeaproape cu clientul. Suntem în contact cu operatorii zilnic și știm exact cum funcționează platformele de foraj. Asta înseamnă că putem lua măsuri preventive, astfel încât acestea să funcționeze cât mai mult posibil. De asemenea, suntem acolo ca suport tehnic pentru operatori și putem oferi sfaturi și recomandări, deoarece cunoaștem foarte bine platforma de foraj.” - GUSTAF KARVONEN, TEHNICIAN DE SERVICE

Machinery

Recent Posts:

Inițial, compania TPI Polene Public Company Limited din Thailanda a colaborat cu Metso Outotec pentru achiziționarea de soluții integrate de mare capacitate, de concasare și transport pentru exploatarea unei cariere, în concordanță cu concluziile rapoartelor stabilite de IPCC (Intergover...


Citeste mai mult

Conceptul inovator de operare digitală SPECTIVE al lui Kleemann a optimizat posibilitățile de control ale instalațiilor de concasare cu o viziune asupra viitorului. Prin adăugarea aplicației SPECTIVE CONNECT, Kleemann extinde funcționalitatea și face un pas mai departe. Toate informațiile c...


Citeste mai mult

Hyundai Construction Equipment (CE) a dezvăluit noua sa linie de excavatoare cu roți din seria A, echipate cu motoare diesel ce răspund normelor europene UE Stage V. Toate cele patru excavatoare, cu masa operațională cuprinsă între 14 și 23 de tone, dispun de motoare Cummins prevăzute ...


Citeste mai mult

Tiltratorul este o cuplă hidraulică destinată, cu precădere, excavatoarelor și buldoexcavatoarelor. Tiltratorul este, de fapt, o cuplă rapidă care permite mișcarea la 360° a unui atașament. Cu ajutorului unui tiltrator, munca dumneavoastră devine  mai precisă și productivitatea ...


Citeste mai mult