Integritatea este definită de principiile pe care le respecÈ›i indiferent de situaÈ›ie È™i context. Setul de valori promovat de o companie este pus la grea încercare atunci când managementul se află în postura de a pierde bani. Ce faci atunci? Te È›ii de normele etice autoimpuse sau joci murdar?
Ruben Marian, fondator È™i CEO al companiei UTILBEN, dezvăluie exemplul de bune practici pe care managementul organizaÈ›iei sale l-a pus în practică în această perioadă de criză. UTILBEN, companie aflată în topul vânzărilor de utilaje în România, È™i-a făcut loc între liderii din industrie graÈ›ie unui model de business bazat pe integritate È™i caracter. Model de business creat È™i implementat de fondatorii acestei companii, Ruben È™i Oana Marian, È™i transmis mai departe celor 70 de angajaÈ›i, pe întreg parcursul celor 14 ani de experiență pe piață.
Cum se traduce integritatea în mediul de business?
Afacerile se bazează pe relaÈ›ii interumane. Cred cu tărie că un business nu poate avea succes dacă actorii implicaÈ›i nu sunt integri, oameni de caracter. Încrederea este calitatea care È›ine laolaltă mediul de afaceri È™i elementul-cheie care ne va ajuta să trecem cu fruntea sus peste această criză.
În România, ne confruntăm cu uÈ™oară o lipsă de încredere în mediul privat, din pricina unor oameni lipsiÈ›i de caracter, dar È™i din cauza corupÈ›iei. Nu generalizez, desigur, dar câteva mere stricate pot compromite tot coÈ™ul cu fructe. În urmă cu 30 de ani, afacerile în România au demarat în trombă. Fără nicio regulă, fără exemple de bune practici, fără modele È™i fără o direcÈ›ie clară. Majoritatea firmelor înfiinÈ›ate în anii ‘90 erau oportuniste È™i căutau să se îmbogățească peste noapte. Asta nu se poate întâmpla dacă urmezi niÈ™te principii È™i valori etice. AÈ™a că mulÈ›i au luat-o pe scurtătura corupÈ›iei.
Ruben, È™tiu că ai niÈ™te statistici relevante care vin în sprijinul afirmaÈ›iilor tale. Te rog să ni le prezinÈ›i.
Banca Mondială a identificat corupÈ›ia ca fiind cel mai mare obstacol în calea dezvoltării economice È™i sociale. Un studiu publicat de Parlamentul European estimează că preÈ›ul plătit de România din cauza corupÈ›iei este de 25 de miliarde de euro pe an. Aici intră fondurile salariale către instituÈ›ii inutile, investiÈ›iile supraevaluate, furtul din sistemul de sănătate È™i, bineînÈ›eles, evaziunea fiscală. Demn de menÈ›ionat, în totalul de 25 de miliarde de euro pe an nu intră È™i furtul din bugetele locale È™i din firmele care au capital de stat.
CorupÈ›ia adaugă un cost suplimentar de cel puÈ›in 10% în ceea ce priveÈ™te derularea afacerilor È™i 25% la costul contractelor de achiziÈ›ii publice. Iar asta, la nivel mondial. În ceea ce priveÈ™te È›ara noastră, corupÈ›ia s-a înrădăcinat încă de pe vremea fanarioÈ›ilor. Atunci, am învățat adevăratul sens al termenilor bacÈ™iÈ™, bir, complot, mazilire sau linguÈ™eală. Lipsa integrității a dus la apariÈ›ia actelor de corupÈ›ie. Fraudă, mită, spălare de bani, discriminare È™i favoritism.
În România de azi, s-a împământenit obiceiul că e nevoie să dai È™pagă dacă vrei să lucrezi cu statul È™i că ai nevoie de relaÈ›ii la ANAF sau în politică. Problema e că dacă toÈ›i urmăm acest sistem corupt de a face business nu vom mai ieÈ™i niciodată la liman È™i cu toÈ›ii vom avea doar de pierdut. Chiar dacă, în aparență, câÈ™tigăm.
În acest context, mai poÈ›i să faci afaceri cu integritate în România?
Avem mult de învățat, dar bătălia nu este pierdută. Trebuie să dezvoltăm virtuÈ›ile capitaliste de economie È™i muncă È™i trebuie să investim în infrastructura țării, în sistemul educaÈ›ional È™i în cel de sănătate. Este nevoie de lideri puternici, care să îÈ™i asume responsabilitatea faptelor lor È™i care să pună accentul pe dezvoltare È™i pe respectarea unor valori înalte. CorupÈ›ia nu îÈ™i are locul în această ecuaÈ›ie.
În ceea ce mă priveÈ™te, conceptele de onestitate È™i integritate mi-au fost insuflate încă din copilărie. Fac parte dintr-o familie de oameni muncitori È™i cinstiÈ›i. Bunicii mei au fost fermieri, apoi È™i părinÈ›ii. Ei mi-au insuflat dragostea pentru utilaje. Și pentru afaceri făcute cu integritate È™i caracter. Tatăl meu m-a învățat că, pentru a culege roadele muncii tale, adică recolta, este nevoie mai întâi să plantezi, apoi să uzi, să îngrijeÈ™ti, să tratezi È™i, cel mai important, să ai îndelungă răbdare. AcelaÈ™i lucru trebuie să se întâmple È™i în business.
Ruben, care au fost începuturile tale în afaceri È™i ce piedici ai întâlnit în cale?
Aveam doar 5 ani la RevoluÈ›ie, deci m-am dezvoltat în România postdecembristă. La începutul anilor ‘90, majoritatea oamenilor de afaceri erau corupÈ›i È™i au ajuns aÈ™a-ziÈ™i patroni abuzând de funcÈ›ii sau de puterea pe care o aveau atunci. Libertatea È™i capitalismul au deschis fereastra oportunității. Îmi aduc aminte frustrarea care mă încerca în momentele în care mă străduiam să stabilesc relaÈ›ii de business cu furnizori din Germania È™i din Anglia. Eram tratat È™i judecat greÈ™it pentru simplul fapt că eram un om de afaceri român.
În acele momente de început, È™tiam deja cum o să arate compania mea. UTILBEN avea să fie o organizaÈ›ie care respectă un set de valori înalte È™i principii morale. Astăzi, ne dorim să fim un etalon È™i să contribuim la o mare schimbare în România, prin afaceri făcute cu integritate È™i caracter. Poate o să mă consideraÈ›i un visător, dar cred cu tărie că È™i în È›ara noastră se pot face afaceri corecte, care vor contribui la binele comun!
Cum ajungi în lumea bună a oamenilor de afaceri, printre lideri?
Succesul nu vine peste noapte È™i necesită ani de muncă. Am pornit UTILBEN în urmă cu mai bine de 14 ani, doar cu o idee în minte. Am avut mult entuziasm È™i zero resurse iniÈ›iale. Cu toate că părerea generală este că ai nevoie de bani, relaÈ›ii È™i experiență pentru a-È›i deschide o afacere, abordarea mea a fost total opusă. Călătoria mea pe tărâmul business-ului a început fără bani, fără experiență È™i fără sprijin. Sfatul meu pentru cei care rezonează cu situaÈ›ia mea din 2006 este să obÈ›ină claritate înainte de a trece la fapte. Calitatea este mai importantă decât acÈ›iunea.
CâÈ™tigă câte un teritoriu pe rând. Am pornit de la a avea nimic la a ajunge lideri în vânzarea de utilaje. Ne-a luat 14 ani să atingem cel mai înalt nivel de performanță, însă astăzi am ajuns să ne creÈ™tem afacere È™i să dezvoltăm noi divizii de business: piese, accesorii, închirieri, service, licitaÈ›ii de echipamente agricole È™i de construcÈ›ii. UTILBEN deÈ›ine cea mai mare platformă de vânzare de utilaje, ataÈ™amente È™i piese din România. Pe www.utilben.ro, sunt listate nu mai puÈ›in de 50.000 de produse. Totodată, am creat cea mai mare comunitate a pasionaÈ›ilor de utilaje din È›ara noastră, cu peste 60.000 de followers pe Facebook. Tot ceea ce facem este pentru a ne îndeplini viziunea ca 1 din 10 utilaje din Europa să fie furnizat de către UTILBEN.
Cum reuÈ™eÈ™ti să nu te abaÈ›i de la calea cea dreaptă, în perioade de ananghie?
Frumoasă formulare, recunosc. Trebuie să pleci de la ideea că valorile È™i caracterul unui om nu sunt negociabile. Principiile trebuie să fie inamovibile. Am trecut prin nenumărate încercări dificile pe parcursul celor 14 ani de experiență în domeniu, dar am triumfat de fiecare dată. În primul an de UTILBEN, banca ne-a luat apartamentul în care locuiam cu soÈ›ia mea, din cauză că am ajuns în imposibilitatea de a ne mai plăti ratele. Nu mai puÈ›in de 3 utilaje ne-au fost furate din flota de închiriere È™i au fost „n” furnizori, clienÈ›i sau angajaÈ›i care ne-au înÈ™elat. Și nu doar aÈ™teptările.
Am recrutat oamenii nepotriviÈ›i sau persoane care, aÈ™a cum am aflat ulterior, nu se potriveau cu valorile È™i cultura organizaÈ›ională a UTILBEN. M-am lăsat sedus de manageri care au È™tiut cum să se vândă È™i care mi-au spus exact lucrurile pe care îmi doream să le aud. Dar toate aceste lucruri nu trec proba timpului. Și adevărul iese la iveală, în cele din urmă. Trăgând linie, am învățat că valorile È™i principiile înalte sunt mai importante decât performanÈ›a în afaceri.
Ruben, ai avut momente în care ai vrut să renunÈ›i la tot?
Categoric, da. Cu toÈ›ii trecem prin momente critice în viaÈ›a noastră, dar este vital să ne păstrăm identitatea. Să nu ne lăsăm transformaÈ›i de vremuri, ci noi să le schimbăm pe ele. Ce m-a făcut să răzbesc? M-am concentrat pe valorile interne, pe integritate È™i pe etică, pe credinÈ›a că aceste principii nu pot da greÈ™. Nici măcar în afaceri. Îmi este clar cine sunt, de unde vin, încotro merg È™i ce vreau să las în urma mea.
Valorile sunt puse la cea mai grea încercare atunci când te trezeÈ™ti în situaÈ›ia de a pierde bani pentru a le respecta. În 2008 È™i ce a urmat, în 2020 È™i ce va urma, a trebuit să iau decizii grele, dar am avut È™i am È™ansa să dovedesc cine sunt cu adevărat. Nu este deloc uÈ™or să-i conduci pe oameni în perioade de criză È™i să iei măsuri care necesită claritate È™i curaj. Dar tocmai aceste momente ne definesc È™i ne diferenÈ›iază de concurență. Responsabilitatea unui lider adevărat este să ia cele mai bune hotărâri, fie ele nepopulare, să repună compania pe direcÈ›ia cea bună, să inspire È™i să încurajeze.
Ca să încheiem într-o notă pozitivă, care este visul tău dacă totul ar fi posibil?
Visul meu este ca România să devină È›ara cu cele mai bune condiÈ›ii de business din lume. Consider că antreprenoriatul este cea mai bună soluÈ›ie pentru dezvoltarea financiară a țării noastre. Acum este momentul critic în care trebuie să contribuim activ la dezvoltarea mediului de afaceri din România. Avem nevoie de curaj È™i de viziune pentru a crea lucruri valoroase de care să se bucure întreaga lume.
Vă mulÈ›umesc pentru oportunitatea acestui interviu È™i îmi permit să lansez îndemnul către tinerii È™i oamenii curajoÈ™i din È›ara noastră să urmeze calea antreprenoriatului!