Follow us


Aboneaza-te la newsleter

News

adresa ARACO transmisa azi, 17.03.2020, in atentia domnului Prim-ministru al Guvernului Romaniei – Ludovic Orban, continand Popunerile de măsuri social – economice necesare sectorului de construcții în contextul pandemiei Covid – 19

adresa ARACO  transmisa azi, 17.03.2020, in atentia domnului Prim-ministru al Guvernului Romaniei – Ludovic Orban, continand Popunerile de  măsuri  social – economice necesare sectorului de construcții în contextul pandemiei Covid – 19

 

Către:
ES Domnul Ludovic Orban – Primul-ministru al Guvernului României


Spre știință:
Domnului Florin Câțu – Ministru Finanțelor Publice
Domnului Marcel Vela – Ministru al Afacerilor Interne
Domnului Ion Ștefan – Ministru Lucrărilor Publice, Dezvoltării și Administrației
Domnului Lucian Bode – Ministru al Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor
Domnului Victor Costache – Ministru al Sănătății
Domnului Virgil Popescu – Ministru al Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri
Doamnei Violeta Alexandru – Ministru Muncii și Justiției Sociale


Ref.: Propuneri de măsuri social – economice necesare sectorului de construcții în contextul pandemiei Covid – 19


Stimate Domnule Premier,
Stimați Membri ai Guvernului României,


Pandemia generată de Covid -19 va impacta negativ pe termen scurt și mediu sectorul de construcții din România, având în vedere efectele deja generate sau prevăzute a se manifesta în perioada imediat următoare, astfel:
a) Societățile se confruntă deja cu probleme generate de necesitatea protejării sănătății și securității în muncă a personalului propriu.
b) Anxietatea angajaților din sectorul de construcții generată de incertitudinile ancorate în dinamica epidemiei Covid – 19.
c) Societățile se confruntă cu probleme majore legate de lanțurile de aprovizionare cu materiale și echipamente în șantier.
d) Au apărut probleme logistice în ceea ce privește transportul forței de muncă.
e) Există riscuri potențiale ca anumite șantiere să fie suspendate ca urmare a deciziei autorităților centrale /locale sau ca urmare a problemelor generate de imposibilitatea utilizării forței de muncă.
f) Societățile se confruntă cu probleme în asigurarea lichidităților financiare, acestea urmând a fi escaladate în condiții de impreviziune a dinamicii efectelor generate de epidemia Covid – 19.
g) Impactul epidemiei va fi sever în sectorul de construcții generând întârzieri majore și întreruperi/suspendări de activități în șantiere.

Ținând cont de elementele prezentate anterior și de efectele negative inevitabile pentru sectorul de construcții din România, vă propunem promovarea în regim de urgență a unui prim set de măsuri social-economice care să limiteze pagubele prognozate,astfel:
1. Plata în regim de urgență a creanțelor la zi către societățile de construcții (inclusiv TVA de rambursat, concedii medicale etc.).
2. Anularea Instrucțiunii nr.1/2019 a ANAP și revenirea la Instrucțiunea nr.2/2018 a ANAP și aplicarea sa în condițiile derulării contractelor în perioada afectată de epidemie permițând astfel un proces corect de ajustare dinamică a prețurilor.
3. Promovarea unor măsuri de urgență care să permită suspendarea activității în anumite șantiere fără a se aduce atingere infrastructurii critice.
4. Clarificarea și fluidizarea procedurii de activare a clauzei de forță majoră.
5.Promovarea măsurilor de urgență necesare finanțării conservării/pazei șantierelor unde activitatea va fi temporar întreruptă/suspendată.
6. Extinderea termenelor de execuție pentru contractele aflate în derulare atât la proiectele publice cât și la cele private cu o perioadă cel puțin egală cu cea aferentă pandemiei Covid -19.
7. Asigurarea resurselor financiare pentru plata șomajului tehnic (75% din salariul net lunar) pentru următoarele 3 – 6 luni aferent personalului care își suspendă temporar activitatea în contextul pandemiei Covid – 19.
8. Acordarea de credite cu dobândă nulă, garantate de stat, în vederea asigurării lichidității minim necesare activității societăților din sectorul de construcții.
9. Suspendarea temporară a plății impozitelor pentru următoarele 3 – 6 luni.
10. Promovarea unor măsuri care să permită eliberarea integrală sau parțială a garanțiilor de bună execuție – GBE, constituite de societățile de construcții.
11. Promovarea unui mecanism clar de compensare a datoriilor reciproce între agentul economic și stat.
12.Asigurarea finanțării proiectelor pentru contractele aflate în derulare și confirmarea fermă a susținerii politicilor de investiții publice în România.

Suntem conștienți de efortul excepțional pe care Guvernul condus de Dumneavoastră, Domnule Prim-ministru, îl asumă pentru gestionarea efectelor pandemiei Covid – 19 și apreciem, de asemenea, conștientizarea arătată în planul nevoii urgente de a gestiona și criza economico-socială subsecventă.


De aceea și societățile care acționează în sectorul de construcții sunt conștiente de necesitatea protejării forței noastre socio-economice, a menținerii activității acolo unde condițiile o permit și revenirea cât mai curând în activitate acolo unde evoluțiile actuale vor genera suspendări temporare de activitate.


Cu considerație,
Laurențiu Plosceanu
Președinte

News

Recent Posts:

ÎNCEP LUCRĂRILE DE MODERNIZARE A CENTURII BUCUREȘTI, SECTORUL DN 2 - A2 În data de 04.05.2020, Ionel Scrioșteanu, Secretar de Stat în Ministerul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor, împreună cu Directorul General Adjunct al C.N.A.I.R. S.A., Ovidiu Barbier...


Citeste mai mult

Iridex Group Plastic anunță semnarea contractului privind construirea Centrului de management Integrat al deșeurilor Valea Mărului și Stația de sortare Valea Mărului, componente ale proiectului “Sistem de management integrat al deșeurilor în județul Galați”. Proiectul va ...


Citeste mai mult

Datorită situaţiei generată de pandemia globală, Preşedintele ARACO, dl. Laurenţiu Plosceanu, ne a prezentat o analiză complexă a pieţei europene a construcţiilor, a pieţei construcţiilor din România, cu referire la efectele crizei, care abia încep să se contureze, la situa...


Citeste mai mult

Intr-o zi însorită de vineri am plecat spre Piteşti pentru a realiza primul nostru job-report după aproape 3 luni de pauză forţată. După două luni de carantină aproape totală, după încă o lună de mers la birou odată pe săptămână cu declaraţie, mască şi îno...


Citeste mai mult