Pe 16 septembrie 2020, la Berlin, producătorul de camioane Daimler Trucks și-a prezentat strategia tehnologică pentru electrificarea vehiculelor sale comerciale, de la cele pentru distribuție urbană până la transportul internațional pe distanțe lungi, reafirmându-și astfel angajamentul față de obiectivele Convenției de la Paris privind protecția climei. Evenimentul s-a axat pe tehnologia camioanelor cu combustibil pe bază de hidrogen, pentru segmentul de transport pe distanțe lungi.
A fost prezentat în premieră mondială conceptul Mercedes- Benz GenH2, un camion cu tracțiune electrică, echipat cu pile de combustie ce generează direct la bordul camionului energia electrică, în timpul reacției dintre hidrogenul lichid stocat în rezervoare și oxigenul din atmosferă. Cu GenH2, Daimler Trucks demonstrează pentru prima dată că prin utilizarea tehnologiei pilelor de combustie se pot efectua operațiuni flexibile de transport pe distanțe lungi, de peste 1.000 km, cu un rezervor de hidrogen lichid, cu aceeași viteză maximă și în aceleași condiții solicitante. Daimler Trucks intenționează ca, din 2023, să înceapă testele la clienți cu autotractorul cu șa GenH2, producția de serie urmând a începe din a doua jumătate a deceniului.
Datorită utilizării drept combustibil a hidrogenului lichid performanța vehiculului este egală cu cea a unui camion diesel convențional comparabil. De asemenea, Daimler Trucks a mai prezentat în cadrul evenimentului din 16 septembrie, în avanpremieră, autotractorul cu șa Mercedes-Benz eActros LongHaul, cu tracțiune electrică, baterii și o autonomie de aproximativ 500 km la o încărcare completă a bateriilor, conceput pentru a acoperi deplasări regionale zilnice pe rute planificate din punct de vedere energetic. Daimler Trucks intenționează să finalizeze procesele de fabricație pentru modelul eActros LongHaul astfel încât acesta să fie pregătit pentru producția de serie în 2024. În plus, o variantă rigidă destinată transportului de distribuție urbană, tot cu tracțiune electrică și alimentare doar de la baterii, testat deja intens de clienți în operațiuni de transport zilnice, va intra în producția de serie în 2021. Autonomia acestui camion greu, la o încărcare 100% a bateriilor, va depăși în mod semnificativ cei aproximativ 200 de kilometri ai prototipului prezentat în 2018. În viitorul apropriat, noua arhitectură de platformă modulară la nivel mondial și prezentată în cadrul evenimentului, așa numita ePowertrain, va constitui baza tehnologică a tuturor camioanelor de serie produse de Daimler Trucks, medii și grele, fără emisii de CO2 și alimentate exclusiv cu baterii sau cu pile de combustie pe bază de hidrogen lichid. Cu platforma modulară ePowertrain, Daimler Trucks și-a propus să atingă niveluri ridicate de performanță, eficiență și durabilitate, intenționând să realizeze sinergii și economii pe scară largă pentru toate vehiculele și piețele relevante.
MODELUL GENH2
Nucleul conceptului GenH2 are la bază puterea de tracțiune, autonomia și performanța camionului Actros de ultimă generație. Practic versiunea de serie a autotractorului cu șa GenH2 trebuie să aibă o masă totală tehnic autorizată în autotren de 40 de tone și o sarcină utilă de 25 de tone.
Mercedes-Benz GenH2 Truck Vehiculul electric pentru distanțe lungi care, folosind un sistem de pile de combustie pentru generarea de energie electrică și hidrogenul lichid drept combustibil, eliberează doar apă în atmosferă, în timpul deplasării.
Două rezervoare speciale, criogenice, pentru stocarea hidrogenului lichid la presiunea atmosferică și un sistem de pile de combustie extrem de performant vor face posibilă această sarcină utilă ridicată și o rază lungă de acțiune. Daimler Trucks utilizează hidrogenul lichid, stocat la temperatură scăzute (-253 OC) și, drept urmare, rezervoarele sunt mult mai mici, iar datorită umplerii la o presiune scăzută, semnificativ mai ușoare. Acest lucru oferă camioanelor un spațiu de încărcare mai mare și o sarcină utilă crescută, pentru o aceeași autonomie. Acest lucru face ca seria GenH2 să fie potrivită pentru transporturi pe distanțe lungi, pe parcursul mai multor zile, dificil de planificat și în care consumul zilnic de energie este ridicat.
În versiunea de serie a modelului GenH2, cele două rezervoare de hidrogen lichid vor avea o capacitate de stocare de 40 kg fiecare, sistemul cu pile de combustie va furniza 2 x 150 kW și va exista o baterie care să furnizeze temporar 400 kW. Capacitatea de stocare a bateriei, de doar 70 kWh, este relativ redusă, deoarece nu este destinată să satisfacă nevoile de energie, ci doar să ofere suport pilelor de combustie la sarcinile de vârf (când vehiculul încărcat la sarcina maximă este în accelerare sau urcă o pantă cu viteză maximă). Bateria este reîncărcată de fiecare dată la frânare sau când pilele de combustie generează un exces de energie.
Un element esențial al strategiei sofisticate de funcționare a sistemului format de pilele de combustie și baterie este un sistem de răcire și încălzire care menține toate componentele la temperatura de funcționare ideală, asigurându-le astfel o durabilitate maximă. Într-o versiune preserie, două motoare electrice dezvoltă 2 x 230 kW putere continuă și 2 x 330 kW putere maximă, iar cuplul motor este de 2 x 1577 Nm, respectiv 2 x 2071 Nm.
MODELUL EACTROS LONGHAUL
Performanțele autotractorului cu șa eActros LongHaul vor fi în mare parte identice cu cele ale lui GenH2 produs de serie sau ale unui camion diesel convențional. Autonomia relativ scăzută cu o singură încărcare a bateriei este compensată de eficiența energetică ridicată, deoarece acționarea electrică cu baterii are cea mai mare eficiență între sistemele de propulsie alternative, iar avantajele rezidă din reducerea TCO.
O autonomie puțin peste 500 km este acceptabilă în UE, unde șof erii de camioane trebuie să ia o pauză de odihnă de cel puțin 45 de minut e, cel târziu după 4,5 ore de condus. Ori, în acest interval de timp bateria va putea fi încărcată cu o mare parte din energia necesară pentru deplasarea în continuare. În aceste condiții, eActros LongHaul va fi alegerea potrivită pentru companiile de transport care utilizează regulat rute planificate din timp și cu posibilit ăți de încărcare corespunzătoare.
Infrastructura de încărcare pentru eActros LongHaul va fi disponibilă înainte de cea pentru GenH2, avantajul fiind că ea poate fi configurată mai devreme, la un cost relativ scăzut, chiar și de către companiile de transport, pentru a-și încărca vehiculele la propriile sedii și la depozit e. În viitor, o infrastructură de încărcare la nivel național. de-a lungul principalelor rute de transport, cu stații publice de încărcare accesibile, va maximiza gama de funcționare a camioanelor electrice cu baterii. Totodată, ne așteptăm ca bateriile să evolueze, să devină mai durabile, contribuind astfel, în plus, la competitivitatea camioanelor electrice și la reducerea TCO pe durata ciclului de viață a acestor vehicule.
Pe drumul către un viitor fără emisii de CO2 (de la stânga la dreapta): Mercedes-Benz eActros, Mercedes-Benz eActros LongHaul și Mercedes-Benz GenH2 Truck.
Follow us
Aboneaza-te la newsleter
Truck Power
DAIMLER TRUCKS ȘI-A PREZENTAT STRATEGIA TEHNOLOGICĂ PENTRU ELECTRIFICAREA CAMIOANELOR
Recent Posts:
În perioada 17 septembrie 2024 – 22 septembrie 2024, la IAA Transportation 2024, Schmitz Cargobull, sub tema „Livrând Performanță”, și-a prezentat cele mai recente produse pe care clienții le pot utiliza pentru a îmbunătății performanța flotei lor și pent...
Citeste mai mult
Prometeon Tyre Group - companie lider în dezvoltarea, producția și comercializarea de anvelope pentru sectoarele comerciale la IAA Transportation 2024, târgul internațional pentru sectorul logistic, al vehiculelor comerciale și al transporturilor care a avut loc la Hanovra, Germania,...
Citeste mai mult
Goodyear anunță lansarea celei mai recente linii de anvelope premium pentru camioane, EQMAX și EQMAX ULTRA. Proiectate pentru a răspunde cerințelor în schimbare ale industriei transporturilor, aceste anvelope pun accentul pe utilizarea materialelor sustenabile, eficiența consumului de co...
Citeste mai mult
Buckingham Heavy Transport, o companie din SUA specializată în transportul de marfă agabaritică și de mare tonaj, a reușit recent să finalizeze trei proiecte dificile de transport folosind soluțiile tehnice Goldhofer AG pentru transporturi rutiere grele. Vehiculele utilizate au inclus t...
Citeste mai mult