Follow us


Aboneaza-te la newsleter

Industry

Interviu Ruben Marian, CEO al companiei Utilben - DESPRE BUSINESS, DESPRE VIAŢĂ

Interviu Ruben Marian, CEO al companiei Utilben - DESPRE BUSINESS, DESPRE VIAŢĂ

Continuând seria interviurilor cu liderii României de azi și de mâine, am stat de vorbă la Cluj cu Ruben Marian, owner al companiei Utilben – dealer de utilaje second-hand și noi. Ruben este un tip jovial și cald, zâmbitor și carismatic, deloc tipologia clasică a antreprenorului român dur, încruntat și preocupat. Poate și din cauză că el își respiră propriile valori în care crede cu tărie și pe care le-a imprimat atât în sine, cât și în tot ceea ce a făcut și face. Povestea lui este o mărturie fabuloasă a faptului că totul este posibil, atâta timp cât vrei, nu renunți și ai un plan clar pentru a ajunge din punctul A în punctul B.

Mașini și Utilaje: La ce vârstă ai intrat în lumea business-ului, de ce ai făcut acea alegere la acel moment, ce anume te-a motivat?

Ruben Marian: Am devenit antreprenor încă din timpul facultății, la vârsta de 20 de ani. Chiar dacă era doar o afacere de network marketing și comercializam produse de îngrijire personală, sănătate și curățenie, a reprezentat o oportunitate de a câștiga bani și de a învăța mai multe despre ce înseamnă să vinzi și, mai ales, să lucrezi cu oameni. A fost un preambul pentru ce reprezintă astăzi UTILBEN.

În 2006, împreună cu soția mea, Oana, am înființat UTILBEN de la zero, doar cu o idee în minte, cu mult entuziasm și fără resurse inițiale. Amândoi am pornit în a ceastă călătorie de 15 ani fără să avem o educație înaltă în afaceri, fără să avem experiență în domeniu și fără sprijin. Pur și simplu, am plecat de la ideea că trebuie să-i port de grijă familiei mele.

Sediul UTILBEN era acasă și nu aveam un birou propriu-zis, ci lucram la masa din bucătărie. M-am folosit de toate resursele, intelectuale și fizice, pentru a reuși. A fost un început anevoios, presărat cu piedici la tot pasul, dar sunt bucuros că nu am renunțat!

Mașini și Utilaje: Care au fost mentorii din viața ta și cât de important ți se pare să avem modele de persoane (atât în viața personală, cât și în business) la care să ne raportam și spre care să tindem?
Ruben Marian: Din păcate, nu am avut foarte mulți mentori, în adevăratul sens al cuvântului, în viața mea. Am avut, în schimb, mai mulți consultanți de business, care m-au ajutat de-a lungul timpului. Eu am crescut în România temerară și plină de avânt de după comunism. Aveam doar 5 ani la Revoluție, așa că nu am fost marcat prea mult de ce s-a întâmplat în Era Ceaușescu. După ce regimul a căzut, majoritatea oamenilor cu bani au făcut o avere abuzând de puterea sau poziția pe care o ocupau.

Anii ‘90 au fost ai „băieților deștepți” și nu existau prea multe modele de oameni de afaceri integri, care să respecte principii morale în business. Din fericire, am avut de la cine să învăț importanța eticii, nu doar în afaceri, ci și în viață. Părinții mei mi-au fost mentori, căci de la ei am deprins ambiția și perseverența. Sunt recunoscător că, datorită lor, am urmat cele mai bune școli și am acumulat cunoștințe vaste. Mama mea a fost un exemplu în materie de abnegație. A renunțat la carieră pentru a ne oferi mie și surorilor mele o educație bună și pentru a se îngriji personal de noi.

Tatăl meu muncea de dimineața până seara, ca să nu ne lipsească nimic și să avem un trai liniștit. Tot de la părinții mei am dobândit credința în Dumnezeu, contribuția și generozitatea. De fapt, acesta este și unul dintr e motivele pentru care m-am alăturat comunității GUILD, în cadrul căreia lideri ai unor companii de reputație iau micul dejun împreună, pentru a-și împărtăși unul altuia experiențele și pentru a cr ește din punct de vedere personal, profesional și spiritual. Sunt onorat să fac parte dintr-o asemenea organizație, pentru că un astfel de mediu elitist te provoacă să crești și să faci schimbări semnificative în viața ta și afacerea pe care o guvernezi. Deseori, pentru a trece la următorul nivel de
performanță este nevoie de aportul unor oameni excepționali.

Mașini și Utilaje: Care au fost cele mai importante lecții pe care le-ai învățat de la mentori? Dar cele mai importante lecții pe care le-ai învățat direct de la viață?
Ruben Marian: Am învățat să fiu flexibil pe termen scurt, dar, pe termen lung, sunt consecvent cu viziunea, valorile și principiile mele de viață și de business. În afaceri, ai de ales între câștigul pe termen scurt și câștigul pe termen lung. Am ales îndelunga răbdare și munca susținută. Și rezultatele nu au întârziat niciodată să apară. Totodată, am realizat că trebuie să fiu mai detașat decât îmi dictează instinctul. Sunt conștient acum că sunt doar un administrator și nu proprietar al afacerilor pe care le dezvolt, că tot ce am nu îmi ap arține, ci mi-a fost dat în administrare pentru o perioadă limitată.

Am înțeles ce mult contează reputația în afaceri și cât de important este să fii un om de caracter. În fond, afacerile se reduc la relațiile dintre oameni. Iar integritatea este o componentă esențială în construirea unor legături de succes în business. Pentru a încheia o afacere cu o persoană este nevoie de încredere, iar integritatea stă la baza încrederii, mai ales în mediul dinamic de business.

Multă vreme, mi-am definit valoarea personală în funcție de rezultatele obținute ca antreprenor. Consideram că valoarea mea este dată de victoriile obținute în afaceri. Munceam de dimineața până seara, pentru că asta mă făcea să mă simt important, dar, de fapt, nu eram fericit și nu aveam pace. Credința în Dumnezeu mi-a schimbat perspectiva despre lume și viață, felul în care îmi înțeleg rolul și cum văd afacerile.

Mi-a luat mult să realizez că nu trebuie să mă compar cu nimeni, pentru că sunt unic, am o misiune specială și am primit daruri care mă vor ajuta să înving în pofida tuturor vicisitudinilor. Valoarea mea nu vine din performanțele mele, ci din identitatea mea.

Mașini și Utilaje: Cât de mult te-a influențat faptul că în România nu a existat și încă nu există cultură antreprenorială (imaginea generală negativă pe care încă o are antreprenorul în piața românească; faptul că statul român nu susține business-ul românesc)? Cum ai combătut toate aceste realități românești pe care, cu siguranță, le-ai întâlnit de-a lungul carierei?
Ruben Marian: În România, nu e tocmai ușor să deschizi o afacere și să o dezvolți. Avem cele mai puține firme din Europa raportat la numărul de locuitori, respectiv doar 29 de întreprinderi mici și mijlocii la mia de locuitori. Media europeană este de 58 de IMM-uri, adică fix dublu față de România. 1 din 4 companii înregistrate în România sunt fără activitate, iar jumătate dintre firmele autohtone nu reușesc să atingă cel puțin 100.000 de euro cifră de afaceri. În plus, doar 1% dintre companiile românești reușesc să dezvolte o cifră de afaceri de peste 5 milioane de euro.

Statisticile vorbesc de la sine și relevă un mediu de business încă tânăr, la început de drum. Chiar dacă nu am plecat în această călătorie cu prea multe resurse, punctăm la capitolul inovație. Când îți deschizi o afacere în țara noastră, poți să îți testezi ideile, poți chiar să improvizezi pe parcurs și să faci unele greșeli care să nu te ducă direct la faliment, deoarece competiția nu este atât de mare precum este în alte țări din Europa.

Pe măsură ce provocările cresc, crește și numărul oportunităților. Unii oameni văd doar problemele pe care le întâmpină, însă un antreprenor adevărat observă oportunitățile din provocări. România se află în plin proces de dezvoltare, așa că investițiile sunt deosebit de valoroase. Încă există foarte multe domenii care nu sunt exploatate la capacitate maximă. Trebuie doar să deschidem ochii și să observăm multitudinea de situații prielnice din fața noastră. Sunt atâtea domenii lăsate în urmă, care necesită inovație și care se pot dezvolta cu un plan bine pus la punct și o strategie adecvată de implementare.

Sunt foarte multe probleme de rezolvat în România, așa că ai șansa să fii primul care găsește o soluție eficientă și ai ocazia unică de a face bani frumoși din asta. Chiar dacă afacerea nu are succes din prima încercare, poți să schimbi macazul și să te redresezi, pentru că piața autohtonă este una permisivă. Consider că antreprenoriatul este cheia dezvoltării economice a României, iar, la nivel personal, poate să îți ofere o carieră extraordinară, care îți dăruiește libertate și independență financiară. Totodată, ai șansa de a contribui la o schimbare pozitivă a societății.

Mașini și Utilaje: Separarea dintre business și viața personală – utopie sau posibilă? Benefică sau nu? Normală sau nu? Care este linia fină a echilibrului între cele două, din punctul tău de vedere?
Ruben Marian: Ca antreprenor, este foarte dificil să găsești un echilibru între viața personală și business, deoarece ești implicat trup și suflet în proiectele pe care le ai. Un antreprenor are succes pentru că iubește ceea ce face. Este nevoie de multă muncă și ore suplimentare pentru a dezvolta o afacere performantă. De aceea, este foarte important să fii pasionat și să îți placă ceea ce faci. Chiar dacă pare o platitudine, este adevărat.

Secretul stă în crearea unei armonii între viața personală și business. Când întâmpin dificultăți în afaceri, investesc și mai mult în relația cu familia și prietenii. Am realizat că nu creștem ca oameni pur și simplu și că este nevoie să ne dezvoltăm intenționat, iar asta este o investiție pe termen lung. Dar este o investiție care va da un randament inepuizabil, pe care nu ți-l poate lua nimeni. Îmi doresc să fiu un lider autentic, care trăiește o viață integră și care contribuie la dezvoltarea unei culturi în care succesul nu se reduce la performanță individuală, nici la o accepțiune competitivă relativă, ci are un înțeles holistic: profesional, relațional, spiritual.

Mașini și Utilaje: Ce provocări majore ai avut în decursul carierei de antreprenor în România?
Ruben Marian: Afacerile înseamnă să îți asumi multe riscuri. Am înțeles ce înseamnă frica să pierzi tot ce ai, frica să dai faliment. Sunt o persoană de acțiune, am multe idei și îmi place să preiau inițiativa, dar am făcut multe greșeli pentru că nu am alocat suficient timp pentru planificare și clarificare. Am făcut multe de capul meu, prin încercare și eroare, dar am învățat din propriile greșeli.

Dezvoltarea de afaceri în România a însemnat pierderea apartamentului în care locuiam, trei furturi de utilaje din flota de închiriere și dezamăgirea de a fi înșelat de clienți, furnizori și angajați. O altă greșeală pe care am făcut-o la început de drum în busine ss a fost că nu am apelat la ajutorul unor mentori sau consultanți care să mă ghideze. Sunt ambițios și încăpățânat și nu am cerut ajutor nici în momentele în care mi-a fost cel mai greu. Dacă ar fi să o iau de la capăt, aș acționa mai puțin și a ș gândi mai mult.

Am greșit în recrutări, atunci când am adus oameni nepotriviți în echipă, oameni care nu se mulau pe cultura organizației noastre. M-am lăsat impresionat de manageri cu experiență în multinaționale, care au știut exact cum să se vândă și care au rostit lucrurile pe care doream să le aud. Am învățat că onestitatea, valorile și principiile sunt mai importante decât performanța în afaceri.

Eșecurile m-au ajutat să mă opresc din alergare și să mă concentrez pe ce este cu adevărat important. Am fost nevoit să îmi pun niște întrebări existențiale legate de originea, motivația, destinația și moștenirea mea. Astfel, eșecurile m-au făcut mai puternic, mai ambițios și mai perseverent. Sunt recunoscător că Dumnezeu mi-a dat putere să mă ridic de fiecare dată când am căzut și nu am renunțat nici o clipă la luptă, oricât de greu mi-a fost.

Mașini și Utilaje: Dar și ce satisfacții majore ai avut?
Ruben Marian: Cea mai mare reușită pentru mine este omul care am devenit, în călătoria mea de antreprenoriat și în procesul de a dezvolta afaceri. Reiterez, în afaceri este mai important cine ești decât ceea ce faci. Sunt recunoscător pentru echipa de super-eroi, angajații UTILBEN, fără de care nu puteam fi unde am ajuns astăzi. Împreună, suntem determinați să nu abandonăm niciodată. Apreciez tot ce am învățat până acum, oamenii pe care i-am cunoscut și experiența pe care am dobândit-o.

Ador să văd cum o idee devine realitate, îmi place jocul și adrenalina. Am simțit o satisfacție imensă când UTILBEN a primit distincția Best Dealer Award la nivel mondial din partea producătorului Sunward Equipment Group pentru cea mai rapidă creștere și cea mai mare cotă de piață. A fost o recunoaștere publică, în fața celor mai importanți actori din industrie, a meritelor noastre. Nu în ultimul rând, îi sunt recunoscător lui Dumnezeu pentru viață, sănătate, viziune și rezultate.

Mașini și Utilaje: Cum ai selectat oamenii cheie ai UTILBEN? Ce au acești oameni în mod deosebit, în așa fel încât s-au remarcat și au fost aleși pentru funcțiile respective?
Ruben Marian: Când recrutăm, urmărim, cu precădere, caracterul, principiile și valorile intervievatului. Desigur, evaluăm și competențele acestuia. Căutăm oameni onești, care să își respecte promisiunile. În afaceri, cel mai important este caracterul. Angajăm oameni buni și de încredere, care să fie foarte competenți pe rolul pe care îl căutăm. Totodată, fiecare om din organizație trebuie să fie într-un rol aliniat cu pasiunea și abilitățile lui. Echipele noastre sunt mai creative și mai productive atunci când rolurile și responsabilitățile fiecăruia sunt clar definite.

Avem o cultură organizațională puternică și suntem riguroși cu oamenii din echipele noastre, atât în îndeplinirea îndatoririlor profesionale, cât și în ceea ce privește compatibilitatea cu valorile și viziunea companiei. În UTILBEN, fiecare membru se simte un super-erou și are sentimentul de apartenență la ceva special, la un grup de elită. Punem mare preț pe oameni.

Mașini și Utilaje: Cât de mult te implici în deciziile fiecărui departament și cât de multă libertate în luarea deciziilor le lași oamenilor tăi?
Ruben Marian: În UTILBEN, avem o viziune clară și valori bine definite și lucrăm pe rezultate concrete. Oferim autonomie în alegerea strategiei de implementare și a planului de acțiune. Fiecare coleg are libertate și flexibilitate în acțiuni, atâta timp cât principiile și procedurile sunt respectate. Oferim independență în luarea deciziilor, singura condiție fiind atingerea rezultatelor convenite.

O autonomie mare înseamnă și o responsabilitate mare. În UTILBEN, fiecare echipă se organizează cum vrea, atâta timp cât se îndeplinesc obiectivele. Nu o să ai parte de ședințe la 9 seara și nici nu o s ă te sune cineva în concediu să îți ceară să lucrezi, în timp ce tu vrei să te relaxezi cu familia. La noi, nu ai șefi, ai colegi, parteneri și prieteni. Oamenii din echipa noastră lucrează responsabil și asumat.

În UTILBEN, avem un mediu sănătos al colaborării și cooperării între colegi. Scopul nostru este de a construi un nivel profund de încredere și angajament în rândul oamenilor din organizație. Pentru noi, un mediu sănătos înseamnă un mediu de încredere și siguranță, în care fiecare om din echipă poate să crească, să se dezvolte și să își atingă potențialul maxim.

Mașini și Utilaje: Care sunt principiile de business după care te ghidezi, principii pe care le-ai învățat, însușit și respectat în toți anii de experiență acumulată până acum?
Ruben Marian: Cred că în afaceri putem să urmărim semnificația și impactul mai mult decât profitul. Formarea scopului nostru în viață are o importanță vitală. O viziune excelentă fără oameni excelenți este irelevantă. Stabilirea priorităților este esențială pentru focus și claritate. Fă bani făcând ceva de care ești pasionat și la care ești cel mai bun din lume. Nu există creștere și dezvoltare în zona
de confort. Tot ce măsori crește. Obiectivele bine setate plus un sistem de măsurare săptămânală a progresului are ca rezultat performanța. Cred în principiile eticii bazate pe integritate și moralitate. Este mai ferice să dai decât să primești. Integritatea este esențială pentru succesul pe termen lung în afaceri. Și lista poate continua. Sunt un om credincios, iar, pentru mine, integritatea înseamnă respectarea principiilor și valorilor creștine. De aceea, îmi ghidez viața după următoarele porunci din Marcu 12:30-31: „Să iubești pe Domnul Dumnezeul tău cu toată inima ta, cu tot sufletul tău, cu tot cugetul tău și cu toată puterea ta.” și „Să iubești pe aproapele tău ca pe tine însuți.”

Mașini și Utilaje: Cum este să fii antreprenor în România anului 2021?
Ruben Marian: Este deosebit de interesant și provocator să fii antreprenor în România anului 2021. Pandemia ne-a dat tuturor viața peste cap, iar acum experimentăm o perioadă de reviriment și chiar creștere economică accelerată. Contextul pandemic ne-a obligat să fim flexibili, să inovăm și să
ne reinventăm pentru a supraviețui. Principiile și valorile tuturor sunt puse la încercare. Aptitudinile antreprenorilor sunt testate, deoarece aceștia trebuie să își conducă organizațiile într-o perioada de incertitudine și nesiguranță. Capitalizarea este insuficientă pentru afacerile antreprenoriale românești. Avem nevoie de acumulare de capital pentru investiții. Ne lipsește claritatea și focusul. Majoritatea antreprenorilor români intră în prea multe linii de business, care drenează resurse financiare, timp și focus de la business-ul principal.

Avem nevoie să găsim soluții pentru menținerea resurselor și oamenilor valoroși în România. Ne dorim o guvernare bună, o administrație eficientă care să ofere predictibilitate și siguranță. Este nevoie de mai multă transparență, vizibilitate și interacțiune între mediul privat și administrația publică. Mai ales pentru că România oferă condiții bune pentru activitățile antreprenoriale și înființarea de startup-uri. Numărul investitorilor în țara noastră a crescut considerabil în ultimii ani. Există mulți români inteligenți, creativi și muncitori, dar avem nevoie de mai mult curaj și viziune ca să putem crea lucruri valoroase de care să se bucure întreaga lume. Ecosistemul antreprenorial din România încă se află într-o etapă de tranziție. Este nevoie de răbdare, deoarece este doar o chestiune de timp până când se va dezvolta o piață de capital viabilă.

Mașini și Utilaje: Ce anume te motivează să mergi înainte? Ce înseamnă o viață împlinită,din punctul tău de vedere?
Ruben Marian: Sunt motivat de viziunea măreață pe care o avem. Îmi doresc să trăiesc o viață plină de sens, speranță și semnificație. Vreau să contribui la un scop măreț, dincolo de bani, putere sau poziții. Scopul nostru este să contribuim la o schimbare majoră a mediului antreprenorial din România prin afaceri făcute cu integritate și caracter. Viziunea noastră este ca 1 din 10 utilaje grele folosite în Europa să fie furnizat de UTILBEN. Sper că într-o zi tinerii nu vor mai fi nevoiți să plece într-o altă țară ca să muncească pentru un venit mai mare, pentru că vor putea să trăiască o viață bună și plină de semnificație aici, în România. Îmi doresc ca România să devină o țară în care alți tineri din Europa să își dorească să trăiască și să muncească. Cred cu tărie că și companiile românești pot să facă performanță în Europa. Vreau să creăm un mediu de creștere și dezvoltare pentru tinerii din România. Consider că fericirea poate fi găsită în relațiile pe care le ai cu oamenii. Munca și rezultatele profesionale îți pot aduce un sentiment de împlinire, dar acesta nu se poate compara cu fericirea de durată pe care ți-o oferă familia și cei mai buni prieteni.

Mașini și Utilaje: Ce planuri de business ai pentru următorii ani? Care este următorul nivel?
Ruben Marian: La UTILBEN, suntem preocupați de progres și dezvoltare, de aceea ne uităm întotdeauna în viitor. Suntem orientați către rezultate și obiective. Suntem o companie vizionară, care se află în continuă mișcare și evoluție. Un plan pe termen lung este listarea companiei UTILBEN la Bursa de Valori București și, astfel, să atragem capital care să susțină ritmul nostru accelerat de creștere. Avem o medie de creștere anuală de peste 50%, în ultimii 10 ani, și ne dorim s ă păstrăm acest ritm și în continuare.

În următorii 2 ani, ne dorim să dezvoltăm serviciile UTILBEN la nivel național, iar apoi, internațional. Vrem să investim într-o rețea de service la nivel național, să acoperim regiunile țării prin ateliere de service și service-uri mobile și, astfel, să devenim cei mai buni furnizori din România de servicii
post-vânzare: mentenanță, service, piese de schimb. Vom investi în unități mobile de service și vom aduce în echipa UTILBEN specialiști de service, mecanici și ingineri. Investim continuu în dezvoltarea companiei și vom deschide luna aceasta o sucursală în București, pentru a fi mai aproape de clienții din partea de sud a României cu utilaje, atașamente și piese de schimb pe stoc, închirieri de echipamente și service dedicat. Urmează sucursale în Timișoara și Iași, pentru a avea o acoperire cât mai bună a țării și clienții să fie deserviți prompt și cu maximum profesionalism, pe lângă înalta calitate a produselor și serviciilor pe care UTILBEN le oferă.

Vrem să dezvoltăm și platforma online de piese de schimb pentru utilaje. Să creăm o platforma digitală de componente multibrand, astfel încât să ușurăm efortul clienților care trebuie să se aprovizioneze cu piese pentru o flotă întreagă de utilaje. Totodată, ne-am propus să investim semnificativ în flotă de închirieri de utilaje. În altă ordine de idei, prin divizia de agribusiness, vrem să ajutăm fermierii să își dezvolte exploatațiile agricole cu ajutorul tehnologiei, digitalizării și interpretării datelor. Vrem să dezvoltăm un holding și fiecare business unit să devină un business autonom și independent, toate parte a grupului UTILBEN.

Este un proces provocator și dificil, dar vom face totul pentru a trece de la o companie antreprenorială românească la un lider în industrie la nivel european. Suntem mereu în căutare de oameni buni și îi invit pe cititorii Mașini&Utilaje care rezonează cu valorile și viziunea noastră să acceseze categoria de cariere de pe site-ul nostru, pentru că de-abia așteptăm să ne cunoaștem!

Industry

Recent Posts:

Într-un colț din nord-estul Statelor Unite, și anume în Auburn, Massachusetts, descoperim o afacere de lungă durată care este profund legată și înrădăcinată în zonă: R.H. White Construction, care are peste un secol de istorie la care să privească în urmă, e...


Citeste mai mult

Domeniul anvelopelor pentru stivuitoare și al aplicațiilor de manipulare a materialelor este în continuă evoluție, determinat de cerințele din ce în ce mai exigente ale mediilor industriale moderne. La fel cum fabricile, depozitele și facilitățile logistice au evoluat prin automa...


Citeste mai mult

O prezență deosebit de semnificativă și izbitoare va fi cea a BKT la aceastănouă ediție a The Tire Cologne, expoziția internațională de anvelope care oferă o imagine deansamblu cuprinzătoare a întregului sector, care își va deschide porțile în perioada 4-6 iunie.Acest...


Citeste mai mult

Prestigiosul premiu Caterpillar recunoaște dedicarea și angajamentul multinaționalei indiene pentru anul 2023-24, reafirmând realizările anterioare din 2022-23 BKT, o companie multinațională indiană și lider în segmentul global de anvelope Off-Highway demonstrează în cont...


Citeste mai mult