Follow us


Aboneaza-te la newsleter

Truck Power

O BUNĂ AERODINAMICĂ ADUCE ECONOMII, IAR NOUL ACTROS ESTE PROIECTAT PENTRU EFICIENȚĂ

O BUNĂ AERODINAMICĂ ADUCE ECONOMII, IAR NOUL ACTROS ESTE PROIECTAT PENTRU EFICIENȚĂ

Cu cinci procente mai puțin consum de combustibil decât predecesorul său, noul Actros este mai eficient ca niciodată. Cabina aerodinamică a șoferului contribuie foarte mult la eficiența energetică a vehiculului, iar MirrorCam și deflectoarele laterale sunt reprezentative. Aerodinamica caroseriei a fost optimizată prin modelare computerizată, în tunelul aerodinamic și prin teste de drum.

Consumul de combustibil al capului tractor Actros a fost redus constant în ultimele decenii. Astfel, dacă ne raportăm la perioada 2015 – 2019, în activitățile tipice de transport pe distanțe lungi au fost realizate economii de până la 15%. La deplasarea pe autostradă, noul Actros este mai economic decât predecesorul său cu până la maximum 3%, iar în traficul interurban cu până la 5%. În plus față de sistemul Predictive Powertrain Control, care reprezintă o optimizare a sistemului Cruise-Control, și de sistemul de control al transmisiei, noul raport de transmitere final din axa spate și îmbunătățirile aerodinamice aduse cabinei contribuie, de asemenea, la reducerea majoră a consumului de combustibil.

AERODINAMICITATEA, UNA DINTRE CELE MAI IMPORTANTE PÂRGHII PENTRU REDUCEREA CONSUMULUI DE COMBUSTIBIL
Importanța deosebită a caracterului aerodinamic al caroseriei vehiculului este relevantă la viteze de peste 50 km/h, în afara localităților. La un camion modern, cu cabina avansată și arie mare a suprafeței transversale, folosit în mod uzual în cadrul operațiunilor de transport europene pe distanțe lungi, este nevoie de aproximativ o treime din energia mecanică disponibilă pentru a învinge rezistența aerului, iar aceasta înseamnă consum de combustibil mărit. Iar acest lucru ar fi valabil și pentru noul Actros, doar că, de exemplu, numai implementarea sistemului MirrorCam, care înlocuiește clasicele oglinzi retrovizoare laterale, contribuie cu până la 1,5% la economiile generale de combustibil. De asemenea, noile deflectoare laterale concave montate pe cabină contribuie la reducerea consumului.

SUFLANTĂ AXIALĂ PENTRU VITEZE ALE VÂNTULUI DE PÂNĂ LA 250 KM/H
Toate îmbunătățirile aduse caroseriei noului Actros se datorează, nu în ultimul rând, testării intense în tunelul aerodinamic al lui Daimler AG, din Untertürkheim. Acolo, inginerii au simulat deplasarea aerului față de caroseria unui autotractor cu șa Actros, la scara 1:1. În tunelul aerodinamic, inginerii au simulat condițiile de curgere a aerului în jurul camionului cu scopul de a optimiza valoarea coeficientului aerodinamic (Cx) al vehiculului, pentru a scade rezistența aerului la deplasarea cu viteze mari și astfel să scadă și puterea consumată pentru a învinge rezistența aerului, implicit să scadă consumul de combustibil. Testele efectuate au furnizat informații valoroase, în special în ceea ce privește proiectarea aerodinamică a suporților camerelor video ale sistemului MirrorCam și amplasarea lor. Spre deosebire de oglinzile retrovizoare convenționale, suporții sunt poziționați pe cadrul acoperișului cabinei noului Actros.

Tunelul aerodinamic din Untertürkheim le permite dezvoltatorilor să genereze viteze ale aerului de până la 250 km/h. „Aici, în paralel cu simularea digitală a curgerii aerului, bazată pe calculul dinamic al fluidelor (CFD), teste aleatorii sunt efectuate pentru a confirma îmbunătățirea aerodinamică a componentelor conceptuale”, spunea Michael Hilgers, șeful biroului CAE Vehicle Functions (Inginerie Asistată de Calculator), din cadrul departamentului Dezvoltarea Vehiculelor Comerciale, la Mercedes-Benz. În plus, măsurătorile efectuate în tunelul aerodinamic sunt validate de teste de drum. Astfel, inginerii au la dispoziție simultan mai multe metode concludente, care pot fi utilizate pentru a face camioanele Mercedes-Benz cât mai aerodinamice.

COLABORÂND PENTRU A GĂSI CEA MAI BUNĂ SOLUȚIE: COOPERAREA DINTRE PROIECTANȚI ȘI PRODUCȚIE ESTE ESENȚIALĂ
Coordonarea cu colegii din alte discipline de bază, în special între proiectanți și echipa de producție, este esențială pentru activitatea experților în aerodinamică. „De-a lungul etapei de dezvoltare a unui camion, scopul este să găsim împreună cea mai bună soluție”, spunea Kai Sieber, șef departament Design, Brands & Operations la Mercedes-Benz. „De exemplu, brațele camerei MirrorCam conferă noului Actros un caracter purist în ceea ce privește aspectul său general. Din punct de vedere vizual, aceasta este o îmbogățire, deoarece, prin lipsa oglinzilor laterale mari, punctul focal al vehiculului este deplasat în jos, ceea ce subliniază optic dinamica vehiculului, iar pe de altă parte contribuie la economisirea de combustibil.”

CĂUTAREA FORMEI ȘI POZIȚIEI OPTIME
Pentru a determina cea mai bună poziție pentru amplasarea suporților camerei MirrorCam pe noul Actros, echipa de experți în aerodinamică a lucrat în tunelul aerodinamic pe un autotractor cu șa Actros real, la care oglinzile retrovizoare laterale au fost înlocuite cu prototipuri ale brațelor camerei. Zonele superioară și inferioară ale stâlpului A și zona superioară a stâlpului B au intrat în discuție pentru amplasarea brațelor camerei. Inițial au fost efectuate teste cu oglinzile retrovizoare convenționale, pentru a avea valori de comparație. Apoi la celelalte teste, brațele camerei au fost poziționate pe rând în cele trei zone luate în discuție. Capul tractor a fost așezat pe cântarul tunelului aerodinamic și suflanta a fost pornită. Cântarul le-a permis inginerilor să măsoare forța exercitată de fluxul de aer asupra vehiculului. Concluzia testului: Cea mai bună poziție pentru brațele camerei este pe stâlpul A, în zona superioară, la marginea acoperișului. De asemenea, s-a căutat o soluție care să împiedice lumina parazită venită de sus să reducă performanțele camerelor. Soluția a fost simplă, un mic cozoroc la partea superioară a suportului camerei. Testele în tunelul aerodinamic au relevat necesitatea reproiectării deflectoarelor laterale. Noile deflectoare laterale concave au contribuit, de asemenea, la scăderea consumului de combustibil pe noul Actros, comparativ cu oricare din predecesorii săi.

UN PROGRES SEMNIFICATIV: UN CÂMP DE VIZIBILITATE MAI BUN ȘI O MAI MARE SIGURANȚĂ
Pe lângă cel mai mic consum de combustibil posibil, în timpul testelor în tunelul aerodinamic și a analizelor matematice CFD, inginerii s-au concentrat pe tema controlului murdăriei în zonele relevante pentru siguranța în timpul deplasării vehiculului, cum ar fi parbrizul, geamurile laterale și lentilele camerelor video. Aerodinamica influențează substanțial cât de multă murdărie aruncată de propriul vehicul și de vehiculele din față rămâne lipită de vehicul.

TUNELUL AERODINAMIC DIN UNTERTÜRKHEIM FUNCȚIONEAZĂ DE ZECI DE ANI
Tunelul aerodinamic din Untertürkheim este la dispoziția specialiștilor de la Mercedes-Benz de peste opt decenii. Modernizată în permanență, instalația este la nivel de ultimă generație. Două motoare electrice cu curent continuu, fiecare cu o putere de 2.500 kW, pun în mișcare un ventilator axial cu nouă pale și diametrul de 8,5 m, putând genera un flux de aer la fel de puternic ca un vânt cu forța unui uragan. În zona de încercare, vehiculul stă pe o placă turnantă cu diametrul de 12 m, astfel încât să poată fi expus la curgerea aerului nu numai frontal, ci și lateral, în orice unghi se dorește. În placa turnantă este integrat un banc de testare dinamometru cu role și un pod-basculă de cântărire cu șase traductoare, care este utilizat pentru determinarea extrem de precisă a numeroase forțe, inclusiv a forței de rezistență a aerului. Pentru a fi evaluate, forțele sunt transmise traductoarelor de forță prin intermediul pârghiilor și tijelor.

Aerodinamica îmbunătățită dovedită de sistemul MirrorCam instalat pe noul Actros este unul dintre motivele pentru care vehiculul a câștigat titlul de «Camionul internațional al anului 2020». Pe lângă eficiența sporită, juriul celui mai importat premiu european pe segmentul de camioane a evidențiat, de asemenea, progresele înregistrate de sistemele de asistență și siguranță, precum și de conectivitate. Noile funcții ale autotractorului cu șa Actros includ, printre altele, Active Drive Assist, care permite conducerea semi-autonomă de Nivel 2 în toate intervalele de viteză, asistența îmbunătățită la frânarea de urgență Active Brake Assist 5, Multimedia Cockpit Interactiv, funcția Predictive Powertrain Control, de deplasare inteligentă cu viteză constantă și funcția de control automatizat al transmisiei.

UN PRESTIGIOS PREMIU NOUL ACTROS ESTE «CAMIONUL INTERNAȚIONAL AL ANULUI 2020»

Truck Power

Recent Posts:

Mineralport, cel mai mare furnizor de agregate, asfalt și beton din regiunea Oltenia, își pune din nou încrederea în camioanele Mercedes-Benz. Compania a primit recent încă 20 de unități Arocs, care îi vor susține extinderea operațiunilor.Primele vehicule Mercede...


Citeste mai mult

Editura germană ETM, care publică, printre altele, revistele comerciale de specialitate „Fernfahrer”, „Lastauto omnibus” și „Trans aktuel”, face anual un sondaj în rândul cititorilor săi cu privire la cele mai bune vehicule comerciale și mărci. L...


Citeste mai mult

Statistici recente arată că în 2021 Volvo Trucks a fost lider pe piața pentru camioane grele integral electrice din Europa, cu o cotă de piață de 42%. În 2021, compania a primit comenzi, inclusiv scrisori de intenție pentru cumpărare, pentru peste 1.100 de camioane electrice, la ...


Citeste mai mult

Renault Trucks își extinde gama integral electrică și a anunțat, pentru 2023, startul vânzărilor pentru două noi modele de până la 44 t, și anume Renault Trucks T E-Tech pentru transportul regional și Renault Trucks C E-Tech pentru activitatea de construcții.Renault Truck...


Citeste mai mult