La început de an am stat de vorbă cu Liviu Neagu, Director General Bergerat Monnoyeur, unic reprezentant Caterpillar în România și Republica Moldova. Am discutat pe larg despre complexitatea pieţei de utilaje pentru construcţii din România, interconectată cu piaţa europeană şi cu tendințele globale. Surprinzătoare a fost apariția în discuție a unui indicator extrem de interesant: sentimentul pozitiv sau negativ pe care îl au antreprenorii. După cum în medicină a început să fie luată în calcul şi starea de spirit, element care influenţează în mod direct sănătatea/însănătoșirea, ne dăm seama că şi în economia de piaţă sentimentul pozitiv sau negativ pe care îl au antreprenorii într-un anumit moment, perioadă sau context, poate fi uneori crucial şi poate determina direcţiile viitoare.
Tech & sustenability
Ce noi tehnologii și inovații pregătește Caterpillar pentru a rămâne competitiv și relevant în piața utilajelor de construcții pe termen lung la nivel global? Având în vedere tendințele pieței și schimbările tehnologice, cum se plasează Caterpillar în tranziția către utilaje mai eficiente din punct de vedere energetic și durabil?
Trăim de ani buni într-o lume în continuă schimbare. Sigur că aceste schimbări le regăsim în proporţie destul de mare și pe piața utilajelor de construcții. Dinamica și evoluţia tehnologiilor obligă atât constructorii, cât și dealerii să fie întotdeauna pregătiţi. Suntem cu toții angrenaţi în direcţia de sustenabilitate și Caterpillar nu poate să facă excepție de la acest lucru. Punctele sale forte, care au reprezentat focusul activităților de cercetare și dezvoltare de peste 10 ani, sunt: optimizarea eficienței, creșterea productivității și reducerea amprentei de carbon.
Caterpillar a demarat programe pentru reducerea consumurilor de carburant și programe specifice pentru îmbunătățirea eficienței utilizării utilajelor. Aș aminti aici faimosul TCO (Total Cost of Ownership) care este instrumentul de bază la oricărui antreprenor. Din punct de vedere tehnologic, au fost dezvoltate și implementate inovații care ne-au făcut să rămânem în continuare leaderi pe piața utilajelor de construcții. O tehnologie este aprobată în momentul în care costurile sale sunt mai mici și/sau justifică economiile care sunt generate. Ca și noutăți, pe lângă dezvoltarea gamei de utilaje de producție și de suport, Caterpillar are în program dezvoltarea utilajelor electrice. Sperăm ca în 2024 să aducem primele utilaje de acest tip în România. Este o schimbare majoră, care trebuie făcută progresiv pentru că acest switch de la diesel la electric nu se poate face imediat, va fi nevoie de timp – pentru asigurarea infrastructurii și schimbarea mentalității. Noi, ca și dealer Cat pregătim un pachet de acțiuni pentru clienţii din România, astfel încât să asigurăm această tranziţie către "verde" cu costuri cât mai mici.
Consumul sau reducerea de combustibil fosil rămâne o preocupare principală pentru Caterpillar. Din poziția de leader pe care o are în domeniul fabricării și dezvoltării motoarelor termice pentru echipamente de construcții, îi provoacă și pe ceilalți actori din piață să dezvolte noi tehnologii și noi moduri de exploatare a utilajelor. Consumul de combustibil, ca atare, este un indicator important, dar ceea ce contează mult mai mult este consumul pe tonă, eficiența consumului de combustibil. Sincer, mi-aș dori ca pe viitor cât mai mulți antreprenori din România să urmărească acest indicator, care până la urmă determină productivitatea, rentabilitatea companiei.
Care sunt prioritățile principale ale Bergerat Monnoyeur în ceea ce privește sustenabilitatea și responsabilitatea socială? Cum se implică Bergerat Monnoyeur în reducerea amprentei de carbon, și care sunt obiectivele concrete în acest sens?
Ne dorim ca în România să fim un vârf de lance în ceea ce privește modul în care noi, ca și dealeri, împreună cu partenerii și clienţii noștri, dar și cu presa reușim să sensibilizăm opinia publică și utilizatorii de utilaje de construcţii în legătură cu acest subiect amplu: sustenabilitate. În primul rând, trebuie să ne gândim la amprenta de carbon pe care utilajele noastre o generează, iar aici avem două direcţii principale de acțiune. Prima este legată de modul în care utilajele sunt construite/fabricate. În acest moment, Caterpillar folosește în procesul de fabricație peste 90% materiale reciclabile.
A doua direcție ne revine nouă ca dealer Cat și se referă la modul în care utilajele sunt exploatate. În acest sens, deja am anunțat un program, pe care îl vom demara în primul trimestru al acestui an și care are ca obiectiv reducerea amprentei de carbon în timpul funcționării utilajelor. Putem obține acest lucru acționând asupra unui parametru foarte important: timpul de funcționare la ralanti.
În România, aceste valori sunt mult mai mari decât media europeană. Printr-un program de monitorizare și comunicare cu partenerii noștri (care vor dori să participe la acest demers), ne propunem să reducem cu 10% timpul de mers la ralanti. Rezultatul va fi, conform estimărilor noastre, reducerea cu cca. 7% a amprentei de carbon. Este un program, la care îmi doresc să avem de-o manieră generală susţinerea tuturor jucătorilor din piața, inclusiv la nivel guvernamental. În acest sens este nevoie și de sensibilizare, iar aceasta trebuie să vină și pe liniile de comunicare mass media. Implementarea acestui program este rapidă și toate costurile aferente procesului de monitorizare vor fi suportate de către noi.
Legat de responsabilitatea socială a companiei noastre, participăm de mai mulți ani la sponsorizarea unor acțiuni din zona de învăţământ, având parteneriate cu patru licee cu profil tehnic și prin intermediul unor ONG-uri ne implicăm în reabilitarea unor instituții de învățământ din zona rurală. Susținem, de asemenea, proiecte din domeniul medical, dar și unele legate de protecția mediului. Vom continua! Sperăm ca legislația să nu se schimbe în ceea ce privește contribuția și suportul pe care îl putem oferi acestor organizaţii. Dorința noastră este să ne implicăm și mai mult pentru că au fost obținute rezultate concrete foarte bune în urma acțiunilor și sponsorizărilor Bergerat Monnoyeur.
Business & market overall
Care sunt planurile și prioritățile Bergerat Monnoyeur pentru a vă păstra poziția de leader în piață?
Viziune, curaj, muncă… progres! Atunci când faci un lucru bine, cel mai important este să continui. Dar, în același timp, trebuie să fii gata să te reinventezi!
Sigur că modul în care noi am interacţionat de mai bine de 30 de ani cu piața din România ne-a ajutat să capitalizăm experiență, ne-a ajutat să fim cunoscuți și recunoscuți și să câștigăm încrederea partenerilor noștri de afaceri. Vânzarea unui utilaj este numai o mică parte din ceea ce o firmă de construcții așteaptă de la noi. De foarte multe ori, au nevoie de consiliere, au nevoie de un partener experimentat, capabil să le ofere soluții alternative. Noi trebuie să-i ajutăm pe antreprenori să conceapă un business plan, să îi ajutăm să-și menţină acel business plan, să-i ajutăm în perioadele dificile cu soluții personalizate, astfel încât aceștia să capete încredere și să-și dorească să rămână pe acest segment extrem de dinamic din România.
Vom continua să oferim finanțare prin intermediul partenerului Cat Finance.
Vom continua să fim activi, poate și mai activi, pe partea de şcolarizare, folosind la maxim avantajele oferite de Școala Operatorilor. Toate feed-back-urile primite de la clienții care au trimis operatori la aceste cursuri sunt extrem de bune.
Vom continua să activăm pe piața de utilaje second hand, pentru că nu toate proiectele permit și nu toți clienţii sunt dispuşi să investească în utilaje noi.
Avem o creștere importantă pe activitatea de închirieri. În ultimii 3 ani, înregistrăm o creștere anuală de peste 15% a cifrei de afaceri generate de acest segment și vedem oportunități interesante de dezvoltare în continuare.
Un trend pozitiv înregistrăm și pentru activitatea post-vânzare pentru că utilajele au nevoie în continuare de piese de schimb, de servicii de întreţinere și reparații. Un element important pentru rentabilitatea activității de Service îl reprezintă proximitatea. De aceea, dezvoltarea în teritoriu a unui distribuitor de utilaje este esențială. Anul trecut am deschis un nou punct de lucru la Constanța și avem în plan deschiderea de noi locații în cursul anului 2024, precum și în 2025. Din anul 2022, avem o nouă platformă logistică pentru piesele de schimb și astfel am reușit să ne dublăm suprafața de stocare la Mogoșoaia. Dat fiind numărul mare de utilaje vândute în ultima perioadă în România, noi baze logistice și structuri regionale vor fi operaționale în următoarea perioadă.
De altfel, bugetele de investiţii pentru următorii 5 ani în România, în partea de infrastructură și de logistică a Bergerat Monnoyeur, sunt de peste 17 milioane de euro și sunt deja aprobate de Comitetul Director al Monnoyeur. Vom continua să investim în România! Rapiditatea de implementare a tuturor proiectelor depinzând foarte mult de obţinerea autorizațiilor de construcție.
Acestea sunt câteva dintre acțiunile prin care vom dezvolta o activitate durabilă pe teritoriul României. România are potențial, are nevoie de construcții și de constructori.
Cum vedeți evoluția pieței utilajelor de construcții în contextul măsurilor fiscale care au intrat în vigoare de la 1 ianuarie 2024?
2023 a fost un an record pentru piața utilajelor de construcții din România. Chiar dacă informațiile oficiale vor fi disponibile în martie sau aprilie 2024, conform estimărilor noastre ne vom apropia de bariera de 4000 de utilaje noi. Acest nivel record, cu peste 30% în plus față de 2022, trebuie analizat ținând cont de factorii care au influențat această creștere. România a avut la dispoziție și a profitat de subvențiile europene pe măsurile care au vizat creșterea competitivității companiilor de construcții. Mai mult sau mai puțin, prin subvenții europene se derulează și proiectele de infrastructură mare: construcția de drumuri express și autostrăzi, poduri etc.
În 2023, utilajele achiziționate prin subvenții au reprezentat cca. 50% din totalul vânzărilor de utilaje. Se poate spune că majoritatea companiilor din acest sector au profitat din plin de fondurile disponibile, de lucrările în curs de execuție și de facilitățile fiscale.
Ceea ce contează foarte mult, și nu numai pe piața de construcții, ci pe toate pieţele, este sentimentul pozitiv sau negativ pe care îl au antreprenorii. Acest indicator este puternic influențat de contextul politic și economic, dar poate fi amplificat, de multe ori nejustificat, de opinia publică prin diferitele canale de comunicare. Trebuie să fim pozitivi.
Anul acesta, nu ar trebui să vedem un efect major al schimbărilor legislative. Este normal ca toate companiile să plătească taxe, dacă vorbim despre răspunderea socială a fiecărui jucător din piață. Este normal să participăm cu taxe, este normal să plătim impozite. Este normal ca atunci când taxele cresc, activitatea să fie optimizată astfel încât companiile să rămână eficiente profitabile.
Însă, chiar dacă suntem conștienți că taxele pot evolua, clasa politică trebuie să ofere predictibilitate. La acest punct, mediul economic ar trebui să aibă vizibilitate asupra următorilor doi, trei ani. În acest fel, am avea timp să căutam soluții alternative, soluții pentru reducerea costurilor, să căutam soluții pentru menținerea rentabilității activităților.
Anul acesta, cred că după o perioadă de gândire și analiză, firmele de construcții vor realiza că șansa lor pentru a merge mai departe este să-și restructureze și să-şi optimizeze activitatea. Probabil, după o încetinire în primul trimestru, vom continua să creştem – în condițiile în care și clasa politică își respectă promisiunile.
O necunoscută în acest moment este disponibilitatea sau absenţa noilor programe cu subvenţii europene pentru achiziția de utilaje. Un alt semn de întrebare apare cu privire la “partea emoțională” a antreprenorilor, generată de situația geopolitico-economică globală. În zona EURO unele economii sunt deja în scădere față de anii anteriori. Acest lucru poate să influențeze moralul anumitor jucători din piață, dar este nevoie să mergem mai departe, să fim optimiști.
Am avut o perioadă extrem de lungă în care nu a fost criză economică nici în România și nici la nivel global. Din 2009 până în 2023, avem 14 ani, practic, fără criză, fără sincope pe partea economică. Este o perioadă nemaîntâlnit de lungă în istoria ultimilor 100 de ani. Trebuie să ne obişnuim și cu această parte a vieții profesionale – criza. Odată la câțiva ani, trebuie să ne reinventăm modul de a face business, modul în care gândim și modul în care vedem viitorul. O criză nu este dorită, dar poate reprezenta o nouă oportunitate.
Care sunt inițiativele concrete ale Bergerat Monnoyeur pentru a sprijini clienții în această perioadă de incertitudine și lipsa de predictibilitate?
Unele companii ne întreabă: „cum o să fie piața construcțiilor în 2024, ce facem dacă investim în utilaje și nu avem lucrări? Nu există predictibilitate, nu avem vizibilitate pe termen mediu sau lung”. Pe piața construcţiilor este extrem de greu să ai front de lucru pentru o perioadă de 3-4 ani. Excluzând lucrările mari de infrastructură care se întind pe perioade ce pot ajunge la 4-6 ani, celelalte șantiere sunt de regulă între 6 și 12 luni și foarte rar trec acest prag și se întind spre doi ani. Antreprenorii români se bazează de multe ori pe un singur proiect/tip de lucrări. Ei trebuie să caute tot timpul alternative, să anticipeze viitorul. Este sfatul pe care îl dăm tuturor partenerilor noștri.
În perioadele dificile, soluțiile de finanțare și refinanţare, pe care le putem oferi clienţilor noștri, sunt extrem de importante și apreciate pentru că le securizează cash flow-ul. Sunt perioade în care anumite lucrări pot fi sistate. O companie nu poate să își concedieze toți angajații, trebuie să continue, iar soluțiile de trade-in sau sales and lease back reprezintă o soluție pentru asemenea situații.
Un alt scenariu: sunt mai puține lucrări, prin urmare în loc să cumpăr, prefer să închiriez un utilaj performant, care îmi permite să îmi controlez bine costurile. Având în vedere contextul actual, un lucru important îl reprezintă și facilităţile oferite clienților care au nevoie de reparații majore. Avem programe de suport și în același timp avem și varianta de finanțare a acestor reparații, cu sau fără perioadă de graţie.
În concluzie, oferim finanțare personalizată, soluții pentru îmbunătățirea cash flow-ului, perioade extinse de plată și de garanție, instrumente care ajută o companie să depășească un moment dificil. Demonstrăm încă odată că suntem un partener de încredere pentru antreprenorii din construcții.
Care sunt proiecțiile pentru piața utilajelor de construcții în anii următori, având ca referință 2023?
Un lucru important este că suntem în plin exercițiu bugetar al UE și știm, în principiu, care sunt sumele alocate pentru diferitele programe și este clar că în perioada următoare avem șansa să dezvoltăm proiecte importante, atât la nivel guvernamental, dar și în mediul privat. Vom avea în continuare nevoie de utilaje de construcții.
Este posibil ca în 2024 să înregistrăm o scădere pe piața utilajelor de construcții, dar dacă situația geopolitică se va stabiliza, vom reveni rapid la un nivel de 3500-4000 de unități.
Având în vedere PIB-ul României și privind la piețele din jurul nostru, Cehia, Polonia, Ungaria, pe termen mediu piața ar putea să ajungă între 4000 și 5000 de unități pe an. Capacitatea noastră de a absorbi fondurile și subvenţiile europene și de a atrage investiții în domeniul construcțiilor va defini „timeframe-ul” în care vom atinge acest nivel.
Piețele de tip montagne russe pot influența apetitul constructorilor, dar și pe cel al furnizorilor de utilaje. O piață predictibilă va duce la creșterea investițiilor directe și indirecte din partea tuturor investitorilor.
A rămas buldoexcavatorul cel mai vândut utilaj? Care sunt cifrele în 2023, comparativ cu anii trecuţi? Dar viitorul vânzărilor de buldo cum arată?
Buldoexcavatorul a rămas cel mai vândut utilaj din România. M-am gândit puţin dacă să spun din păcate sau din fericire, dar da, a rămas cel mai vândut utilaj din România. Probabil că din punctul de vedere al vânzătorilor de utilaje este un lucru bun, însă din perspectiva lucrărilor, organizarea şantierelor și rentabilitatea companiilor, probabil că este un lucru mai puţin bun. Punem în balanță polivalență vs. eficiență. Poţi folosi un buldoexcavator pentru a realiza o multitudine de tipuri de lucrări. “Ceva care face totul vs. ceva care face totul, însă nu face nimic perfect.” Această imagine caracterizează tipul de lucrări care sunt în derulare în România. Buldoexcavatorul nu va dispărea de pe piaţă, dar îmi doresc ca acesta să fie înlocuit de utilaje din ce în ce mai performante şi mai eficiente. Revin și subliniez din nou ideile legate de reducerea amprentei de carbon, de calculul costului/tonă și de monitorizarea si gestionarea flotei de utilaje, astfel încât să fie eficiente. Având în vedere că suntem într-o piaţă care a crescut cu peste 30% în 2023 și pe acest segment se regăsește aproximativ aceeași dinamică.
Având în vedere, că în curând vom avea utilaje hibride, electrice sau care să funcționeze cu hidrogen, este posibil ca acest segment să rămână în viitorul apropiat “flat”, urmând ca după aceea să fie înlocuit cu utilaje ce vor lucra în tandem, de genul miniexcavatoare plus încărcătoare compacte.
Buldoexcavatorul rămâne un utilaj deosebit, ideal pentru tinerii antreprenori, iar noi suntem foarte mândri de imaginea şi de poziţia pe care o avem pe piaţa din România.
Cum a evoluat gama de echipamente de concasare şi staţii sortare mobile Sandvik, după ce a intrat sub umbrela BM?
După cum ştiţi, în perioada 1990 - 2000, Bergerat Monnoyeur a fost o companie activă pe piaţa echipamentelor de concasare pentru aplicațiile din cariere şi balastiere. Suntem onorați că am semnat acordul de parteneriat cu cei de la Sandvik Mobiles. În ultimii 3 ani, practic, de la an la an, am dublat numărul de utilaje vândute. Sunt echipamente performate și eficiente. Apropo de dezvoltările tehnologice, și pe partea de Sandvik vom introduce o gamă nouă de echipamente electrice, astfel încât să contribuim şi aici la reducerea amprentei de carbon. Ne dorim şi avem un proiect în acest sens, să fim nr. 1 și pe piaţa de reciclare, o piaţă care se anunţă extrem de interesantă în viitorul apropiat.
În concluzie
Trebuie să fim mereu optimiști! Este bine să înțelegem că o perioadă de criză, în general, durează între 1 şi 2 ani și depinde de contextul geopolitic și economic. Perioadele mai dificile sunt normale în activitatea unui antreprenor și trebuie să fie pregătit pentru orice scenariu.
În acest moment, sunt niște nori deasupra noastră, nu la orizont, sunt exact deasupra noastră, însă trebuie să fim optimiști! De milioane de ani soarele continuă să apară după ce au trecut norii, de aceea și noi trebuie să ne gândim că după o perioadă mai grea, întotdeauna urmează și perioade care vor fi benefice pentru toți actorii din domeniul construcțiilor. Avem o șansă extrem de mare ca pe acest segment, având în vedere bugetele europene alocate pentru România, norii să nu fie atât de negri pe cât îi vedem. În ipoteza unei recesiuni economice, este posibil ca activitatea de construcții să fie mai puțin afectată decât altele. Este poate unul dintre puţinele domenii în care totul stă în puterea noastră, a guvernanţilor, a antreprenorilor, a dealerilor de utilaje de construcții, pentru a merge pe un drum bun în continuare.
Activăm într-un business B2B în care relațiile dintre oameni și companii sunt la fel de importante ca și utilajele în sine. Pe lângă soluțiile enumerate, noi ne bazăm pe o echipă profesionistă, gata oricând să ofere suport/ajutor.