La Bauma 2025, sub cerul senin de la München, între zgomotul utilajelor și efervescența vizitatorilor, într-o atmosferă vibrând de inovație și ambiție, standul Putzmeister a atras privirile ca un magnet, transmițând un mesaj clar: viitorul construcțiilor este verde, electric și responsabil. Sub deviza „TOGETHER FOR TOMORROW”, compania germană a prezentat nu doar produse noi, ci o viziune solidă despre cum poate fi redus impactul asupra mediului fără a compromite performanța. Prin soluții tehnologice avansate, produse electrificate și măsuri concrete de protecție a mediului, compania a demonstrat că lucrează pentru a armoniza responsabilitatea ecologică, socială și economică. În fața unui public exigent și curios, compania a reușit să transforme conceptele viitorului în realități palpabile. La standul Putzmeister, vizitatorii au putut descoperi atât premiere tehnice, cât și o viziune clară pentru reducerea amprentei de carbon în industria construcțiilor.
Produse inovative pentru șantierele de construcții durabile de mâine
Deviza companiei Putzmeister pentru Bauma 2025 a fost „ Together for tomorrow”. Și nimic nu întruchipează mai bine această atitudine corporativă decât familia de produse iONTRON, care aduce beneficii nu numai mediului, ci și clienților înșiși, datorită eficienței ridicate și costurilor reduse de exploatare. Primele mașini hibride iONTRON au fost oferite pieței începând cu anul 2021. Tehnologia este atât de sofisticată încât Putzmeister, în calitate de pionier în electrificare, oferă deja soluții de viitor, indiferent de provocările cu care se confruntă clienții.
Cei care susțin că viitorul constă în electrificarea utilajelor de construcții au dreptate doar parțial. De fapt, tehnologia iONTRON face deja posibilă lucrul cu zgomot minim și eficiență maximă, cu emisii de CO2 practic zero. Putzmeister este încă o dată la înălțimea rolului său de pionierat. Patrick Hildenbrand, șeful strategiei de dezvoltare a gamei de produse la Putzmeister, a explicat de ce compania promovează de ani de zile dezvoltarea (în continuare) a familiei sale iONTRON și a acumulat experiență în domeniu cu peste 100 de utilaje iONTRON începând din 2021: „Suntem conștienți de faptul că industria construcțiilor este responsabilă pentru aproximativ 30% din emisiile de CO2 la nivel mondial. De aceea, ne concentrăm strategia de inovare pe sustenabilitate, în special pe reducerea emisiilor de CO2 și de zgomot, maximizând în același timp eficiența, desigur.”
În centrul inovațiilor prezentate la Bauma 2025 s-au aflat noile produse mult așteptate ale familiei iONTRON, care impresionează prin soluțiile sale electrice și cu emisii reduse, destinate să reducă impactul asupra mediului. La Bauma 2025, Putzmeister a prezentat gama completă iONTRON cu șase produse noi, precum și alte mașini complet electrice, cum ar fi eMixer. Era important pentru Putzmeister să rămână deschis la noile tehnologii. Putzmeister lucrează cu toți producătorii de echipamente pentru camioane. „Fie că este vorba despre motoare diesel eficiente și care economisesc combustibil, utilaje de construcții complet electrice sau o combinație cu acționări alternative, cum ar fi tehnologia gazelor naturale comprimate (CNG), lăsăm piața să decidă ce tehnologie va prevala în cele din urmă”, a subliniat Hildenbrand. Și exact acest lucru este ceea ce deviza „ Together for tomorrow ” și-a propus să exprime.
„Pur și simplu, ne gândim pe termen foarte lung, întotdeauna având ca obiectiv neutralitatea CO2, și ne asumăm în mod clar responsabilitatea că aceasta este cea mai importantă din lanțul valoric al betonului produs, transportat și pompat cu tehnologii electrice. În același timp, se potrivește cu viziunea noastră de a face clădirile și infrastructura accesibile și sustenabile”, a continuat Hildenbrand.
Sustenabilitatea ca strategie de dezvoltare Putzmeister
Cu gama de produse iONTRON, Putzmeister deschide calea pentru șantiere ecologice și permite, de asemenea, lucrul complet autonom, independent de sursele externe de energie, în funcție de condițiile de pe șantier. Compania oferă o soluție eficientă, sustenabilă, cu emisii de CO2 de până la zero pentru aproape toate aplicațiile. Dintre echipamentele iONTRON ce au fost prezentate publicului comercial la Bauma 2025 putem aminti:
Mașina entry-level: M47-5 iONTRON Lite Hybrid
Modelul de camion M47-5, cu patru axe, se remarcă printr-o greutate totală de mai puțin de 32 de tone, un braț pliabil RZ multifuncțional cu 5 segmente, control Ergonic®3 și stabilizatorul TRDI care economisește spațiu și este complet flexibil, lucru dovedit în condiții dificile de instalare. Mașina este echipată cu o pompă de beton Putzmeister 19 iLS foarte apreciată și eficientă din punct de vedere al consumului de combustibil, capabilă să deplaseze o cantitate mare de beton cu un debit de până la 190 mc/h și o presiune de 85 bar. Integrarea tehnologiei iONTRON Lite Hybrid de la Putzmeister permite acum acestei mașini să funcționeze mai ecologic și chiar mai economic, datorită sistemului său automat start-stop: motorul diesel se oprește în timpul perioadelor de inactivitate ale pompei de beton, la fel ca în mașinile moderne. O baterie suplimentară alimentează apoi agitatorul pentru a preveni uscarea betonului; bateria alimentează, de asemenea, pompa de apă de clătire și curățitorul de înaltă presiune. Sistemul funcționează autonom cu o baterie cu o capacitate de 6 kWh. Aceasta este încărcată în timpul procesului de pompare prin intermediul generatorului sau al încărcătorului de baterie de 230 V de la bord. „Lite” este produsul ideal pentru a intra în domeniul echipamentelor de construcții electrificate.
Mașina aniversară: M24-4 iONTRON Hybrid 2.0 - eficiență ridicată, zgomot redus, până la „zero emisii”
M24-4 iONTRON Hybrid 2.0 a sărbătorit o aniversare specială la Bauma: a fost cea de-a 100-a mașină de acest fel! O pompă de beton montată pe camion cu o pompă de miez tip 15 iLS, care poate fi acționată atât electric (pe șantier), cât și convențional prin intermediul motorului camionului, folosind conducta hidraulică a pompei. Dacă este necesar, schimbarea poate fi făcută în timpul pompării.
Nu este necesară o baterie suplimentară pentru funcționarea electrică, ceea ce crește rezervele de sarcină utilă și reduce, de asemenea, costurile de operare. Mai presus de toate, iONTRON dispune de un proces de pompare practic silențios, fără emisii.
Mașinile M24-4 iONTRON Hybrid au fost produse în serie din 2021, iar de atunci aproximativ 100 de pompe de beton autopropulsate iONTRON Hybrid au fost utilizate în întreaga lume. Datorită unui dialog strâns și de încredere cu clienții, experiența de aproape patru ani în domeniu a fost încorporată în dezvoltarea actuală. Rezultatul este un iONTRON Hybrid 2.0 care oferă îmbunătățiri ale eficienței energetice între 15% și 40%. Acest lucru se realizează, printre altele, prin optimizarea pompei de încărcare a rezervorului de stocare și optimizarea turației în combinație cu sistemul inteligent Ergonic Output Control (EOC).
Stația de încărcare mobilă: iONTRON GridXpress pentru lucrul autonom
iONTRON GridXpress, o stație de încărcare mobilă puternică, dezvoltată special pentru alimentarea cu energie a utilajelor electrice de construcții, ce garantează o autonomie totală și flexibilitate în utilizare. Cel mai mare avantaj al acesteia, chiar și în cazul unei infrastructuri precare pe șantiere, este disponibilitatea suficientă de energie electrică.
Datorită bateriei sale litiu-ion de 128 kWh și a diferitelor opțiuni de conectare (priză CEE, 125 A, și priză de încărcare rapidă CCS2, 120 kW), GridXpress alimentează în mod fiabil nu numai toate produsele iONTRON-Putzmeister, ci și alte mașini și vehicule electrice, uneori cu un efect de creștere a performanțelor. Cu remorca Powerbank, este, de asemenea, posibil să se reducă la zero emisiile totale de CO₂ ale unui șantier, în funcție de distribuția locală de energie electrică.
Malaxorul electric iONTRON de generația a 2-a: transport de beton 100% electric - curat, silențios, eficient
Într-un mediu urban, o încărcare a bateriei pe timpul nopții este suficientă pentru ca betoniera electrică iONTRON să reziste o zi întreagă de lucru, ceea ce corespunde la aproximativ cinci până la șase curse. Acest lucru este posibil datorită tehnologiei avansate a bateriei cu o capacitate de 350 kWh. Consumul mediu este între 130 și 170 kWh la 100 km. Atunci când este nevoie de muncă suplimentară, bateria poate fi reîncărcată ușor cu până la 250 kW; de exemplu, este nevoie de doar 50 de minute pentru a crește încărcarea de la 20% la 80%. Noaptea, bateria poate fi ușor reîncărcată la un punct de încărcare DC de aproximativ 40 kW, folosind o priză de 63 A.
Șasiul de camion SANY eTRUCK e435 8x4, acționat de un motor electric de 405 kW, oferă mai mult ca oricând o dinamică de conducere excelentă, la o masă totală admisă a vehiculului de până la 38 t și un volum al tamburului de 9 mc. Malaxorul electric iONTRON din a doua generație oferă un confort și o siguranță sporite în ceea ce privește ținuta de drum, datorită punții spate cu suspensie pneumatică și a echipării cu cele mai recente sisteme de asistență. Șoferii vor fi deosebit de impresionați de cabina cu suspensie pneumatică, care este chiar mai spațioasă și mai ușor de utilizat decât la prima generație.
Colaborare 100% electrică între Putzmeister și Volvo Trucks
Electrificarea industriei construcțiilor progresează, iar Volvo Trucks este un furnizor important de camioane electrice. De aceea, Putzmeister a dezvoltat o nouă pompă de beton cu un debit de 150 mc/h, M42-5 iONTRON cu acționare electrică, montată pe un șasiu de camion electric Volvo FM Electric 8x4 Tridem, cu masa totală admisă de 32 t, două motoare electrice de 330 kW și baterii de 360 kWh, din care 250 kWh utilizabili. Cu autopompa de beton complet electrică, este posibil să se parcurgă până la 50 de kilometri și apoi să se pompeze aproximativ 50 mc de beton fără a fi nevoie de încărcare. Pentru distanțe mai lungi sau pentru cantități mai mari de beton, se poate instala la fața locului o stație de încărcare mobilă iONTRON GridXpress, fiind posibilă continuarea alimentării pompei de beton în timp ce camionul este reîncărcat.
100% electric, 100% autonom, 100% flexibil – BSA 1005 iONTRON
Cu seria sa de produse iONTRON, Putzmeister este un pionier în electrificarea șantierelor, deschizând drumul clienților către un șantier ecologic. Pompa electrică de beton pe șasiu de remorcă cu axă centrală, BSA 1005 iONTRON, utilizează un sistem de acționare de 360 V, alimentat de la două baterii litiu-ion, a intrat deja în producția de serie. Direct de pe linia de producție, o unitate a fost expusă la Bauma 2025.
Cu o presiune de livrare de 55 bar și un debit de aproape 50 m³/h, BSA 1005 iONTRON oferă o putere suficientă pentru o mare varietate de aplicații, cu niveluri de zgomot minime. Când pompa se oprește, motorul de antrenare se oprește și el, economisind energie. Vibratorul continuă să funcționeze datorită propriei acționări.
BSA 1005 iONTRON poate fi încărcat la curenți diferiți și pe o mare varietate de tipuri de prize: încărcare cu 220 V Schuko sau 400 V-16 A CEE, cu 400 V/32 A pe o priză CEE, la lucru cu pistolul de încărcare al Wallbox-ului tip 2 (standard) cu maxim 22 kW. (timp de încărcare de aproximativ 3,5 ore) sau cu o stație de încărcare mobilă iONTRON GridXpress (opțional). Cu o încărcare completă pompa de beton poate funcționa până la opt ore.