Follow us


Aboneaza-te la newsleter

Zoom in

STEFANO ALBAROSA - DESPRE BUSINESS, DESPRE VIAŢĂ

STEFANO ALBAROSA - DESPRE BUSINESS, DESPRE VIAŢĂ

Ultimul an ne-a făcut să ne gândim mai mult la viaţa noastră şi ce înseamnă ea, la conexiunea dintre viaţa profesională şi cea personală, la valori şi sens. Am ales să abordăm puţin diferit anul acesta tipul de interviu din publicaţia noastră, pentru a aduce cititorului o abordare mai aproape de esenţă. Cine sunt, oare, oamenii din spatele cifrelor, utilajelor şi camioanelor despre care tot vorbim? Am ales să deschidem seria acestor interviuri cu Stefano Albarosa – CEO Cefin Trucks, deoarece, cu toate că până acum, în mulţi ani de când cunoaştem Cefin, nu am discutat decât despre camioane, strategii, obiective şi cifre, intuiam că în spatele acestora se află un om cu adevărat interesant. Iată în cele ce urmează ce am aflat de la Stefano, care ne-a vorbit cu sinceritate atât despre business, cât şi despre viaţă.

Maşini şi Utilaje: La ce vârstă ai intrat în lumea businessului, de ce ai făcut acea alegere la acel moment, ce anume te-a motivat?
Stefano Albarosa: Am la bază o educaţie în zona financiară, iar primul meu job a fost de Financial C ontroller (Auditor Intern pentru Pirelli). După terminarea Masteratului, m-am alăturat echipei Iveco tot în rolul de Auditor Intern. M-am reorientat către zona de Operaţiuni Comerciale pentru că aceasta era singura oportunitate în cadrul companiei Iveco de a fi trimis c a expat în altă ţară. Îmi doream foarte mult să trăiesc în ceea ce numeam “The New Frontier”, care în acel moment reprezenta Europa de Est. Aşa am ajuns să fiu Region Manager în Ungaria, România şi Bulgaria, pentru grupul Iveco. În 1995, într-un moment în care mediul de business era foarte dinamic şi oportun, mi-am dorit o schimbare în viaţă şi am început o carieră de antreprenor cu entuziasm, motivaţie de a-mi testa limitele şi dorinţa de a căuta permanent oportunităţi.
 
Maşini şi Utilaje: Care au fost mentorii din viaţa ta şi cât de important ţi se pare să avem modele de persoane (atât în viaţa personală, cât şi în business) la care să ne raportăm şi spre care să tindem?
Stefano Albarosa: Cred că mentorii sunt esenţiali în evoluţia personală și profesională a fiecăruia dintre noi. Ei nu sunt doar un exemplu, sunt şi cei care îţi dau sfaturi şi stratageme pentru viaţă. În evoluţia mea am avut trei mentori: bunicul meu Stefano, D-nul Boschetti – Director General în cadrul Iveco în perioada în care am lucrat acolo, şi Dnul Orecchia – primul meu partener de business ca Antreprenor.

Maşini şi Utilaje: Care au fost cele mai importante lecţii pe care le-ai învăţat de la mentori? Dar cele mai importante lecţii pe care le-ai învăţat direct de la viaţă?
Stefano Albarosa: Ceea ce înveţi de la un Mentor, este ceva ce îţi rămâne pentru toată viaţa, şi de cele mai mute ori regreţi atunci când nu le respecţi sfatul; în special atunci când faci greşeli. Cele mai importante lecţii pe care le-am primit de la Mentorii mei a fost că “perseverenţa nu cunoaşte eşecuri” şi că “ceea ce se obţine uşor se pierde uşor”. Oricare ar fi obiectivul, dacă nu depui efort să îl obţii, nu te aştepta să ştii cum să îl păstrezi și să nu te surprindă dacă îl pierzi. Numai atunci când munceşti pentru el şi ajungi s ă îl obţii, știi şi să îl aperi.
Ceea ce am învăţat direct de la viaţă este că aceasta este în permanentă schimbare, suntem diferiţi în fiecare etapă a ei. Eu sunt diferit faţă de cum eram la 20 de ani, la 30 de ani sau la 40. Suntem fiinţe umane în permanenţă evoluţie; percepţia noastră asupra vieţii, obiectivele după care ne ghidăm, scala noastră de evaluare a performanţei, abordarea problemelor, toate acestea sunt în continuă evoluţie. Cel mai important este că întâi să accepţi acest lucru şi apoi să te adaptezi; câteodată funcţionează, alteori nu. Acesta a fost şi cazul meu, am fost norocos să mă adaptez în cele mai multe dintre situaţii în viaţă, dar au fost şi momente în care am suferit pentru că nu am făcut-o.

Maşini şi Utilaje: Cât de mult te-a influenţat faptul că în România nu a existat şi încă nu există cultură antreprenorială (imaginea generală negativă pe care încă o are antreprenorul în piaţa românească; faptul că statul român nu susţine business-ul românesc)? Cum ai combătut toate aceste realităţi româneşti cu care, cu siguranţă, te-ai confruntat de-a lungul carierei?
Stefano Albarosa: Avantajul a fost că în anul 1995 în România se puneau bazele antreprenoriatului; cultura antreprenorială necesită timp de dezvoltare şi este grozav să poţi fi parte din prima generaţie care contribuie la aceasta. Toată lumea munceşte mult, cu entuziasm, vrea să îşi depăşească limitele, până la atingerea obiectivelor. Este greu însă să transmiţi acest mod de lucru generaţiei următoare. Atunci când creşti având totul, nu mai eşti motivat să munceşti pentru mai mult, şi de aici începe declinul. Unul dintre motivele pentru care mi-am trimis copiii să studieze în alte ţări, a fost tocmai pentru că mi-am dorit ca ei să îşi înceapă un drum pe cont propriu, să îşi creeze propriile experienţe, propriul success, înainte de a se întoarce, sper, să împărtăşim ceea ce avem ca familie.
Cultura antreprenorială ajută un sistem să fie eficient, lumea să lucreze mai mult şi mai bine în int eriorul său, cunoscând regulile, însă o cultură antreprenorială bine dezvoltată poate fi și o limită: puţini gândesc în afara paradigmei actuale, să facă lucrurile diferit, mai îndrăzneţ. De aceea sunt fericit că am avut ocazia să trăiesc începuturile antreprenoriatului în Europa de Est. Clasa antreprenorială din România a reuşit foarte multe în acest răstimp. Multe persoane au plecat practic de la nimic, şi au ajuns să conducă afaceri de success în România, dar şi în al te ţări. De asemenea ştiu şi români care au dezvoltat afaceri de succes în alte ţări (Italia, Spania, Portugalia, Ungaria etc.).

Maşini şi Utilaje: Separarea între business şi viaţa personală – utopie sau posibilă? Benefică sau nu? Normală sau nu? Care este linia fină a echilibrului între cele două,din punctul tău de vedere?
Stefano Albarosa: Despre separarea dintre viaţa personală şi cea profesională am învăţat din păcate destul de târziu în viaţă. Regret acum că atunci când aveam 30 sau 40 de ani eram orientat aproape exclusiv către viaţa profesională. Succesul se clădește, ca și caracterul, în timp, și are la bază perseverenţă, capacitatea de muncă, efort, și bineînţeles, o anumită doză de noroc.
Criza din 2008-2012, care ne-a afectat foarte mult, m-a învăţat că în definitiv, tot ceea ce facem nu are sens decât dacă ne face să ne simţim fericiţi. Gloria, recunoașterea socială, puterea, oferă satisfacţie pe termen scurt şi folosesc doar egoului propriu, dar nu te fac fericit. Este mult mai bine să ne focusăm să creăm un mediul plăcut alături de toţi cei cu care interacţionăm, și în special cu cei ce ne iubesc (familie și prieteni apropiaţi) și cu care trăim toată viaţa. Când suntem într-o situaţie complicată, familia și persoanele apropriate sunt acolo şi mai puţin cei din mediul public.
Ceea ce am învăţat de la mentorii mei şi încerc să transmit mai departe şi copiilor mei este că, la începutul vieţii profesionale trebuie să lucrezi mai mult, să te concentrezi asupra afacerii, însă toate acestea fără să uiţi de viaţa personală şi de crearea unei familii şi al unui cerc de prieteni adevăraţi; pe termen lung aceştia îţi vor rămâne alături și vor fi cea mai mare sursă de fericire. Am realizat importanţa acestui echilibru în special în ultima perioadă, datorită copiilor mei şi a soţiei mele Caterina, şi încerc să îl menţin.

Maşini şi Utilaje: Cum ai ales Ford Trucks ca partener de business, dintre posibilităţile existente la acel moment în piaţă? Care au fost criteriile?
Stefano Albarosa: Am fost introduşi celor de la Ford Trucks de către un contact comun din industria în care activăm, şi ne-am dat seama imediat că va fi un parteneriat foarte bun şi că valorile noastre coincid. Structura de business Ford Trucks s-a potrivit foarte bine pe modelul pe care noi îl creasem deja, pe experienţa noastră îndelungată în industria vehiculelor comerciale, în contextul unei reţele de service extinse; aveam tot ce era necesar pentru a deveni un reprezentant foarte competitiv din punct de vedere comercial în reţea. În acel moment Ford Trucks îşi dorea să fie reprezentat în România, să se extindă la nivel European, iar noi am putut s ă ne aliniem rapid portofoliului lor de produse, care să se potrivească criteriilor şi reglementărilor europene. A fost astfel o întâlnire de succes şi am ajuns s ă fim cea mai mare piaţa de export în Europa pentru Ford Trucks şi timp de patru ani la rând compania noastră a fost numită de Ford Trucks printre cei mai buni distribuitori din reţea (Ford Trucks Champions).

Maşini şi Utilaje: Cum s-a dezvoltat relaţia Cefin – Ford Trucks în cei 4 ani, deja, de la oficializarea începutului parteneriatului? Care au fost provocările? Dar punctele forte?
Stefano Albarosa: Ca în oric e relaţie, această a evoluat foarte mult, ne-am cunoscut mai bine şi ne-am a daptat fiecare la nevoile celuilat, la modul de lucru, am devenit mai e ficienţi. Atunci când există un obiectiv comun, şi ambele părţi lucrează pentru acesta, rezultatele nu întârzie să apară.

Maşini şi Utilaje: Cum ai selectat oamenii cheie ai Cefin Trucks, fiecare director care se ocupă în prezent de segmentele importante vizate de Cefin Trucks (transport internaţional, construcţii, vehicule specializate)? Ce au aceşti oameni în mod deosebit, în aşa fel încât s-au remarcat şi au fost aleşi pentru funcţiile respective?
Stefano Albarosa: Fiecare om este important în Cefin. Şi acesta nu este un clişeu. Factorii cheie de evaluare pentru mine sunt etică, dedicare, profesionalismul, pasiunea, capacitatea de a lucra în echipă și simţul umorului. Apreciez lumea implicată, dornică de a contribui la rezultatul firmei și a depune toate eforturile necesare pentru atinge obiectivele noastre. Mare parte a oamenilor din Cefin au fost alături de la bun început, alţii au plecat și s-au întors, iar alţii ni s-au alăturat pe parcurs. Îmi place să consider compania Cefin ca fiind o platformă unde toţi angajaţii se pot dezvolta și unde îşi pot exprima potenţialul lor. Îmi place mult când împărtășesc cu echipa succesul şi rezultatele, şi întotdeauna acord cu mare plăcere bonusurile salariale pentru performanţe: când bonusurile sunt mari, aceasta este dovada că firma merge bine și angajaţii sunt motivaţi. În relaţia cu angajaţii sunt adeptul unei abordări empatice şi deschise. Mă mândresc cu o echipă performantă, în care calitatea umană primează.

Maşini şi Utilaje: Cât de mult te implici în deciziile fiecărui departament şi cât de multă libertate în luarea deciziilor laşi oamenilor tăi?
Stefano Albarosa: Mă implic direct în special în zonă comercială, de vânzări, în care, ca şi tip de caracter, mă regăsesc foarte mult. Îmi place relaţia cu clienţii mei. În alte departamente implicarea mea directă este marginală, ca de exemplu în cel de After Sales, unde echipa de Management acoperă
activitatea foarte bine, sau în cel financiar unde partenerul meu, Dnul Maurizio Rossetto - CFO al companiei, coordonează toată activitatea de administrare.

Maşini şi Utilaje: Care sunt principiile de business după care te ghidezi, principii pe care le-ai învăţat, însuşit şi respectat în anii de experienţa acumulaţi până acum?
Stefano Albarosa: Principiul de business în care cred este cel al reciprocităţii, al câştigului împărtăşit, conform căruia toate părţile implicate ies în câştig. Poate că pe termen scurt nu e ste cel mai rentabil dar desigur este o garanţie de succes pe termen lung pentru că garantează încredere şi respect.
Cred cu putere că tot ceea ce facem în activitatea noastră trebuie să aducă valoare adăugată clientului nostru. Cu cât putem să adăugăm mai multă valoare afacerii clientului nostru, cu atât acesta va fi dispus să plătească mai mult pentru serviciile noastre. Obiectivul nostru este să oferim clientului nostru o oportunitate reală pentru afacerea lui, şi să fie un câştig de ambele părţi. În acest sens, încercăm tot timpul să fim proactivi, pregătiţi să facem eforturi pentru a veni în întâmpinarea nevoilor clienţilor, să găsim soluţii şi să nu ne ascundem în spatele unor reguli stricte, care să blocheze colaborarea.

Maşini şi Utilaje: Cum este să fii antreprenor în România, comparativ cu Italia?
Stefano Albarosa: A fi antreprenor în România este un avantaj comparativ cu Italia. În Italia structura de business este una prestabilită, cu foarte multe reguli, în care eşti parte dintr-un domeniu cu tradiţie mare unde trebuie să te integrezi în modelele deja existente. Aşa cum dădeam şi propriul exemplu, de a merge în părţi ale lumii unde poţi iniţia o afacere într-un mediu deschis spre nou, mi-am îndemnat şi copiii să meargă să studieze în alte ţări, să cunoască medii, pieţe cât mai diverse pentru a putea alege locul şi domeniul în c are se potrivesc cel mai bine. Şi aceasta este o strategie bună în special într-o afacere tradiţională precum cea a noastră. Acesta este un sfat pe care îl dau şi prietenilor: îndemnaţi-vă copiii să plece în zone noi, neexploatate, în afara zonei lor de confort; chiar dacă nu îşi v or descoperi adevărata pasiune, cu siguranţă se vor întoarce cu o experienţă mai bogată. Familia pentru copii trebuie se fie percepută ca o “paraşută”, care te salvează la nevoie şi îţi dă sig uranţa când ieși din zona ta de confort. Ea trebuie să fie acolo doar la nevoie și nu tr ebuie se fie o sur să de întreţinere gratuită care să te îndemne să nu faci nimic din via ţa ta.

Maşini şi Utilaje: Ce anume te motivează să mergi înainte? Ce înseamnă o viaţă împlinită, din punctul tău de vedere?
Stefano Albarosa: Din fericire, după foarte mulţi ani de experienţa şi muncă, consider că am tot ceea ce am nevoie în special pe plan personal. În fiecare etapă din viaţa motivaţiile sunt diferite. Recent, ceea ce m-a motivat să merg înainte a fost dorinţa de a trece compania Cefin peste perioada foarte grea traversată pe timpul crizei din 2008-2012. A fost o ambiţie personală şi mă bucur că am reuşit. A fost o lecţie importantă, care ne face că acum să fim mai atenţi în ceea ce facem. Perioadele grele, dacă firma este bine pregătită, pot deveni chiar cele mai bune oportunităţi de dezvoltare ale business-ului.
Ne dorim să fim o companie care să crească organic, să facem planificările pe termen lung, să nu ne periclităm stabilitatea financiară și se fim oricând pregătiţi să profităm de oportunităţi ale pieţei.
Îmi place foarte mult ceea ce fac, sunt norocos că viaţa profesională coincide şi cu hobby-ul meu, şi mă bucur foarte mult să lucrez cu toţi colegii mei la Cefin.
O viața împlinită pentru mine este atunci când lumea din jurul meu este fericită alături de mine, când copiii mei sunt mai bine decât mine, când soția mă iubește şi nu mă ia întotdeauna în serios, şi când mă uit dimineața în oglindă şi zâmbind îmi fac planul pentru acea zi.

Zoom in

Recent Posts:

Odată cu schimbarea obiceiurilor de consum, accentuate și de pandemia actuală, comerțul online a avut numai de câştigat, bucurandu-se de o creștere de 40%. Ce înseamnă asta? Presiune pe centrele de logistică, companiile de transport/curierat, lanțurile de aprovizionare, producă...


Citeste mai mult

Compania brașoveană ELMAS, lider în domeniul ins talațiilor de ridicat, și-a programat pentru acest an un buget de investiții de patru milioane de euro, după ce anul trecut, din cauza pandemiei, s-a văzut nevoită să oprească toate investițiile semnificative. „Anul trecut am fi...


Citeste mai mult

IVECO a făcut echipă cu Ogilvy și Freeda pentru a spune poveștile a trei femei de neoprit în viața lor de zi cu zi în lumea transporturilorCu ocazia Zilei Internaționale a Femeii, IVECO dedică tuturor femeilor care lucrează în lumea transporturilor, un documentar video &bdq...


Citeste mai mult

Colaborarea este critică pentru a ajuta echipele de întreţinere să abordeze costurile şi întârzierile care ar putea fi evitate, dezvăluie Shell Lubricants.Companiile de construcţii suportă costuri şi întârzieri din cauza defecţiunilor echipamentelor rezultate d...


Citeste mai mult