După ce a oprit producția în această lună în aproape 100 de locații Bosch din lumea întreagă, compania se pregătește sistematic pentru o reluare treptată a ritmului producției. „Vrem să asigurăm livrări fiabile pentru a răspunde cererii clienților noștri, pe măsură ce aceasta va reveni treptat, ajutând economia mondială să se redreseze cât mai repede posibil”, a declarat dr. Volkmar Denner, președintele consiliului de administrație al Robert Bosch GmbH, la conferința de presă anuală a companiei. „Obiectivul nostru este sincronizarea reluării treptate a ritmului procesului de producție și a lanțurilor de aprovizionare sigure, în special în producția de autovehicule. Am realizat deja acest lucru în China, unde cele în jur de 40 de fabrici ale noastre de pe plan local produc din nou, iar lanțurile de aprovizionare sunt stabile. Muncim din greu pentru a face același lucru în celelalte regiuni ale noastre.” Denner a menționat numeroasele măsuri luate de companie pentru a realiza cu succes reluarea treptată a ritmului producției și pentru a se asigura că angajații sunt protejați în mod adecvat împotriva infectării cu coronavirus. Bosch se angajează, de asemenea, să adopte o abordare coordonată și comună cu clienții, furnizorii, autoritățile și reprezentanții angajaților.
Contribuție la controlul pandemiei de coronavirus
„Dorim să contribuim ori de câte ori este posibil cu expertiza noastră la eforturile pentru controlul pandemiei, de exemplu prin testul nostru rapid pentru Covid-19 recent dezvoltat și prin dispozitivul de analiză Vivalytic”, a spus Denner, CEO-ul Bosch. „Cererea este imensă. Facem tot ce putem pentru a spori în mod semnificativ producția și vom crește capacitatea de cinci ori peste planurile noastre inițiale până la sfârșitul anului”, a continuat el. Bosch intenționează să producă mai mult de un milion de teste rapide în 2020 și să mărească producția la trei milioane anul viitor. Pe lângă testele de laborator existente, dispozitivul de analiză Vivalytic va fi folosit inițial în spitale și cabinetele medicilor, unde va fi utilizat în principal pentru a oferi protecție personalului medical, pentru care disponibilitatea rapidă a rezultatelor testelor, în mai puțin de două ore și jumătate, este esențială. Testul rapid este deja livrat clienților europeni, cu eticheta „doar în scop de cercetare”, și poate fi utilizat în urma aprobării. Bosch preconizează că va avea o marcă CE pentru produs până la sfârșitul lunii mai. Un test și mai rapid, care poate detecta în mod fiabil cazurile de Covid-19 în mai puțin de 45 de minute, se află în etapele finale ale dezvoltării. „Întregul nostru efort în acest domeniu este ghidat de etosul nostru - Tehnică pentru o viață”, a declarat Denner.
Bosch a început deja producția de măști. În prezent, treisprezece fabrici Bosch din nouă țări - de la Bari din Italia, la Bursa din Turcia, până la Anderson din SUA - au luat inițiativa și produc astfel de măști pentru cerințele locale. În plus, compania înființează în momentul de față două linii de producție complet automate în locația sa din Stuttgart-Feuerbach, cu alte linii care vor urma atât în locația sa Erbach din Germania, cât și în India și Mexic. „Unitatea noastră pentru echipamente cu destinație specială a avut nevoie de numai câteva săptămâni pentru proiectarea utilajelor necesare”, a spus Denner. De asemenea, Bosch a pus la dispoziție gratuit proiectele pentru alte companii. Astfel, compania va putea produce peste 500.000 de măști pe zi. Măștile sunt destinate protecției angajaților Bosch de la fabricile din întreaga lume. În plus, obiectivul este de a le pune și la dispoziția terților. Acest lucru va depinde de obținerea aprobărilor corespunzătoare pentru fiecare țară. În plus, Bosch produce 5.000 de litri de dezinfectant în fiecare săptămână în Germania și SUA pentru angajații săi din fabricile americane și europene. „Oamenii noștri fac lucruri excepționale în acest sens”, a spus Denner.
Situația economiei globale în 2020: recesiune care afectează negativ perspectivele
Având în vedere pandemia de coronavirus, Bosch anticipează provocări considerabile pentru economia globală în anul financiar curent: „Ne pregătim pentru o recesiune globală, care va avea, de asemenea, un impact considerabil asupra propriilor noastre performanțe în 2020”, a spus prof. Stefan Asenkerschbaumer, director financiar și vicepreședinte al consiliului de administrație Bosch. Pe baza efectelor cunoscute până acum, Bosch preconizează în prezent ca producția auto să scadă cu cel puțin 20 la sută în 2020. Compania se pregătește pentru o pierdere a veniturilor din vânzări de peste 10 la sută. În primul trimestru al acestui an, vânzările Grupului Bosch au scăzut cu 7,3 procente, ceea ce înseamnă că acestea sunt deja considerabil mai scăzute față de anul precedent. Doar în martie 2020, vânzările au scăzut cu 17 procente. „Trebuie depus un efort suprem pentru a obține cel puțin un rezultat echilibrat”, a declarat directorul financiar. „În această criză severă, avem din nou un avantaj pentru că suntem atât de diversificați, cu sectoare diferite de activitate.”
În prezent, accentul se pune pe măsuri extinse pentru reducerea costurilor și asigurarea lichidităților. Acest lucru include reduceri ale programului de lucru și reduceri ale producției deja existente în multe locații din întreaga lume, reduceri salariale pentru specialiști și manageri, inclusiv pentru conducerea executivă, și perioade de timp extinse pentru investiții. În plus, Bosch a lansat deja un program amplu pentru îmbunătățirea competitivității sale la începutul anului 2020. „Pe termen mediu, obiectivul nostru este să revenim la o marjă de aproximativ 7 procente din operațiuni, dar fără a neglija sarcinile esențiale pentru a ne asigura viitorul”, a spus Asenkerschbaumer. „Ne dedicăm toată energia pentru realizarea acestui obiectiv și pentru depășirea pandemiei de coronavirus. În acest fel, vom crea bazele financiare de care avem nevoie pentru a profita de oportunitățile imense pe care le are Grupul Bosch.”
Acțiuni climatice: Bosch urmărește în mod sistematic realizarea unor obiective ambițioase
În ciuda provocărilor situației actuale, Bosch își menține cursul strategic pe termen lung: furnizorul de tehnologie și servicii își continuă urmărirea sistematică a obiectivelor climatice ambițioase și dezvoltă activitățile necesare pentru a sprijini extinderea mobilității durabile. „Cu toate că în prezent există alte probleme mai importante, nu trebuie să pierdem din vedere viitorul planetei noastre”, a spus Denner.
Cu aproximativ un an în urmă, Bosch a anunțat că va fi prima întreprindere industrială ce funcționează la nivel mondial fără impact asupra climei până la sfârșitul anului 2020, iar acest lucru în toate cele 400 de locații ale sale din întreaga lume. „Vom atinge acest obiectiv”, a spus Denner. „La finalul anului 2019, am realizat neutralitatea din punct de vedere al emisiilor de carbon pentru toate locațiile noastre din Germania; în momentul de față, am parcurs 70% din drumul pentru a realiza acest lucru la nivel mondial.” Pentru ca neutralitatea din punct de vedere al emisiilor de carbon să devină o realitate, Bosch investește în eficiență energetică, sporind proporția de surse regenerabile utilizate pentru energia pe care o furnizează, achiziționând o cantitate mai mare de energie ecologică și compensând emisiile de carbon inevitabile. „Ponderea compensării emisiilor de carbon va fi semnificativ mai mică decât cea planificată pentru 2020, de numai 25% în loc de aproape 50%. Cu alte cuvinte, progresăm mai repede decât ne așteptam în îmbunătățirea calității măsurilor pe care le luăm”, a spus Denner.
O economie fără impact asupra climei: noua companie de consultanță înființată
În materie de acțiuni climatice, Bosch adoptă două noi abordări pentru a se asigura că eforturile sale au un efect multiplicator în economie. Unul dintre obiective este de a face astfel încât activitățile desfășurate în amonte și în aval, în cadrul lanțului valoric, să fie cât mai neutre din punct de vedere climatic, de la „bunurile achiziționate” până la „utilizarea produselor vândute”. Se estimează că până în 2030 emisiile asociate (Domeniul de aplicare 3) vor fi reduse cu 15% sau peste 50 de milioane de tone pe an. Pentru aceasta, Bosch a convenit asupra unei ținte cu inițiativa Obiective pe bază de date științifice, devenind astfel primul furnizor din domeniul auto care s-a angajat cu privire la o țintă măsurabilă. În plus, compania intenționează să formeze o bază de cunoștințe la nivel mondial, cu ajutorul celor aproape 1.000 de experți ai săi și să experimenteze din cele peste 1.000 de proiecte proprii cu privire la eficiența energetică în cadrul unei noi companii de consultanță, denumită Bosch Climate Solutions. Explicând acest pas, Denner a spus: „Vrem să punem experiența noastră la dispoziția altor companii, pentru a le ajuta să progreseze către neutralitatea din punct de vedere al emisiilor de carbon.”
Dezvoltarea pieței din Europa: lansarea în economia pe bază de hidrogen
„Acțiunile climatice rămân esențiale pentru supraviețuirea umanității. Costă mult, dar a nu face nimic ne va costa și mai mult”, a spus Denner. „Politica nu trebuie să stea în calea companiilor care își extind ingeniozitatea și folosesc tehnologia în avantajul mediului - fără a dăuna prosperității.” Potrivit lui Denner, este foarte importantă desfășurarea unei ofensive tehnologice la scară largă, care nu doar să stabilească o cale în domeniul modelelor electrice pe baterie pentru o mobilitate durabilă, ci să ia în considerare și motoarele cu combustie eficiente și, în special, combustibilii sintetici regenerabili și celulele de carburant. CEO-ul Bosch a făcut apel la o acțiune îndrăzneață în economia pe bază de hidrogen și producția de combustibili sintetici regenerabili după depășirea crizei de coronavirus. În opinia sa, acesta este singurul mod în care Europa poate avea o economie fără impact asupra climei până în 2050. „Aplicațiile pe bază de hidrogen de astăzi să fie scoase din testarea pe teren și introduse în economia reală”, a spus Denner. El a apelat la factorii politici pentru a sprijini tehnologiile necesare: „Acest lucru ne va permite să realizăm chiar și obiective climatice ambițioase.”
Gata pentru economia pe bază de hidrogen: celule de combustie mobile și staționare
Acțiunile climatice accelerează schimbările structurale în multe sectoare. „Hidrogenul devine din ce în ce mai important, atât în industria auto, cât și în tehnologia pentru construcții. Compania Bosch este foarte bine pregătită în acest sens”, a spus Denner. Bosch și partenerul său Powercell lucrează deja la comercializarea celulelor de combustie mobile pentru utilizare în cadrul autovehiculelor. Lansarea pe piață a acestora este planificată pentru 2022. Astfel, Bosch intenționează să se poziționeze cu succes pe o altă piață în dezvoltare: încă din 2030, unul din opt camioane grele nou înmatriculate ar putea fi alimentat pe bază de celule de combustie. Bosch lucrează cu partenerul său Ceres Power în domeniul celulelor de combustie staționare. Acestea pot furniza electricitate pentru clădiri, cum ar fi centrele de calcul. Bosch anticipează că piața pentru stații de generare pe bază de celule de combustie va valora peste 20 de miliarde de euro până în 2030.
Tehnologia pentru sistemele de propulsie și încălzire: electrificarea portofoliului de produse
„Pe măsură ce vor fi intensificate acțiunile climatice, în viitorul apropiat vor exista soluții electrice limitate pentru a completa soluțiile cu combustie care au dominat până acum”, a spus Denner. Acesta este motivul pentru care Bosch urmărește dezvoltarea unei tehnologii neutre din punct de vedere al emisiilor de carbon pentru sistemele de propulsie. Conform cercetărilor de piață efectuate de Bosch, două din trei autovehicule nou înmatriculate în 2030 vor funcționa în continuare pe motorină sau benzină, cu sau fără o opțiune hibridă. De aceea, compania continuă să investească în motoare cu ardere internă, extrem de eficiente. Datorită noii tehnologii de evacuare a gazelor Bosch, emisiile NOx ale motoarelor diesel au fost eliminate aproape complet, după cum au demonstrat deja testele independente. De asemenea, Bosch rafinează sistematic motorul pe benzină: modificările la motoare și tratarea eficientă a gazelor de eșapament pot reduce acum emisiile de particule la un nivel cu aproximativ 70% mai mic decât cel cerut de standardul Euro 6d temp. În plus, compania Bosch s-a angajat în domeniul combustibililor regenerabili , deoarece autovehiculele de tip vechi vor trebui, de asemenea, să aibă o contribuție la reducerea emisiilor de CO2. Combustibilii sintetici regenerabili pot face ca procesul de ardere să fie neutru din punct de vedere al emisiilor de carbon. Acesta este motivul pentru care, potrivit lui Denner, ar fi mai important să compensăm astfel de combustibili sintetici regenerabili pentru consumul flotelor decât să înăsprim regulile cu privire la CO2 pentru industria auto într-o perioadă de criză.
În plus, Bosch dorește să devină un lider de piață în domeniul electromobilității. În acest scop, compania va investi aproximativ 100 de milioane de euro în producția de sisteme de propulsie electrice la uzinele sale din Eisenach și Hildesheim. Electrificarea face, de asemenea, incursiuni în tehnologia pentru încălzire, de exemplu în modernizarea sistemelor de încălzire. „Prezicem un deceniu de electrificare în camera centralei termice”, a spus Denner. Având în vedere acest lucru, Bosch investește încă 100 de milioane de euro în afacerea sa din domeniul pompelor de căldură și intenționează să-și extindă activitatea de dezvoltare și să își dubleze cota de piață.
Anul financiar 2019: statornic într-un mediu de piață slab
„În contextul unei slăbiri și mai mari a economiei globale și al unei scăderi de 5,5 procente a producției auto, Grupul Bosch s-a descurcat bine în 2019”, a spus Asenkerschbaumer. Datorită unei game largi de produse de succes, cifra vânzărilor a fost de 77,7 miliarde de euro, cu doar 0,9 procente sub nivelul anului precedent; după ajustările în funcție de cursul de schimb valutar, scăderea acestora a fost de 2,1 procente. Grupul Bosch a obținut un profit operațional înainte de dobânzi și impozite (EBIT) de 3,3 miliarde de euro. Aceasta înseamnă că a obținut o marjă de profit operațional de 4,2 procente. Excluzând efectele pozitive de excepție, provenite în special din cedarea afacerii din domeniul tehnologiei de ambalare, marja a fost de 3,5 procente. „Pe lângă investiții inițiale semnificative, factorii care au contribuit la obținerea acestui rezultat au fost, în special, starea precară a piețelor precum China și India, reducerea suplimentară a cererii de autovehicule diesel și costurile ridicate de restructurare, în special în segmentul mobilității”, a declarat directorul financiar Asenkerschbaumer. Cu un raport de solvabilitate de 46 procente și un flux de numerar de 9 procente din vânzări în 2019, situația financiară a companiei Bosch este bună. Cheltuielile pentru cercetare și dezvoltare s-au ridicat la 6,1 miliarde de euro, respectiv 7,8 procente din vânzări. La aproximativ 5 miliarde de euro, cheltuielile de capital au crescut ușor comparativ cu anul precedent.
Anul financiar 2019: dezvoltare pe sectoare de activitate
În ciuda declinului producției auto mondiale, divizia Soluții de mobilitate a generat vânzări de 46,8 miliarde de euro. Veniturile au fost cu 1,6 procente mai mici față de anul precedent, sau 3,1 procente după ajustările în funcție de cursul de schimb valutar. Aceasta înseamnă că sectorul Bosch cu cea mai mare cifră a vânzărilor a depășit volumele de producție la nivel mondial. Marja de profit operațional a fost de 1,9 procente vânzări. Afacerile în cadrul diviziei Bunuri de larg consum au crescut în cursul anului. Vânzările au totalizat 17,8 miliarde de euro, ceea ce echivalează cu o scădere de 0,3 procente sau de 0,8 procente după ajustările în funcție de cursul de schimb valutar. La 7,3% din vânzări, marja de profit operațional este mai mică față de anul precedent. Divizia Tehnologie industrială a simțit efectele declinului pieței de echipamente, dar a înregistrat în continuare creșterea cifrei vânzărilor cu 0,7 procente, până la 7,5 miliarde de euro; după ajustările în funcție de cursul de schimb valutar, aceasta a înregistrat o ușoară scădere, de 0,4 procente. Excluzând efectul extraordinar nerecurent provenit din vânzarea diviziei Tehnologie de ambalare, marja de profit operațional a fost de 7 procente din vânzări. Veniturile din sectorul de activitate Tehnologie pentru construcţii şi energie au crescut cu 1,5 procente, până la 5,6 miliarde de euro sau cu 0,8 procente după ajustările în funcție de cursul de schimb valutar. Aceasta echivalează cu o marjă de profit operațional de 5,1 procente din vânzări.
Anul financiar 2019: dezvoltare pe regiuni
Performanțele afacerilor Bosch au variat de la o regiune la alta în 2019. În Europa, cifra vânzărilor a fost de 40,8 miliarde de euro, cu 1,4 procente mai mică față de anul precedent sau cu 1,2 procente după ajustările în funcție de cursul de schimb valutar. În America de Nord, veniturile au crescut cu 5,9 procente (doar 0,6 procente după ajustările în funcție de cursul de schimb valutar), la 13 miliarde de euro. În America de Sud, vânzările au crescut cu 0,1 procente, până la 1,4 miliarde de euro, dar cu 6 procente după ajustările în funcție de cursul de schimb valutar. Afacerile din Asia Pacific (inclusiv Africa) au reflectat declinul producției auto din India și China: vânzările au scăzut cu 3,7 procente, până la 22,5 miliarde de euro, o scădere de 5,4 procente după ajustările în funcție de cursul de schimb valutar.
Numărul de angajați: unul din cinci angajați lucrează în domeniul cercetării și dezvoltării
La 31 decembrie 2019, Grupul Bosch avea 398.150 de angajați la nivel mondial, în cadrul celor cu puțin peste 440 de filiale și companii regionale din 60 de țări. Motivul principal al reducerii cu 2,9 procente a numărului de angajați comparativ cu anul precedent este vânzarea diviziei Tehnologie de ambalare. În total, aproximativ 72.600 de specialiști lucrează în domeniul cercetării și dezvoltării la Bosch, cu aproape 4.000 mai mulți decât în anul precedent. În 2019, numărul dezvoltatorilor de software din companie a crescut cu peste 10 procente, până la aproximativ 30.000.