Follow us


Aboneaza-te la newsleter

Machinery

UTILAJELE HIAROM ÎN SERVICIUL GRAND PARIS EXPRESS

UTILAJELE HIAROM  ÎN SERVICIUL GRAND PARIS EXPRESS

Grand Paris Express face parte din proiectul Grand Paris anunțat în 2007, sub președinția lui Nicolas Sarkozy, de a dezvolta Parisul Mare într-o zonă metropolitană durabilă. Nu mai puțin de 5 utilaje construite de Hiarom sunt angrenate în acest proiect mamut.

Grand Paris Express este în acest moment cea mai mare lucrare de infrastructură feroviară desfășurată la nivel european. Noua rețea de tranzit rapid, situată în Ile-de-France, Franța, va avea o lungime totală de 205 km. Proiectul presupune construirea a patru noi linii de metrou autonome (fără operator) în jurul Parisului și extinderea a două linii deja existente, cu scopul de a asigura conectivitate directă între cartierele suburbane, eliminându-se atfel nevoia de a trazita centrul orașului.

Construcția noilor linii a început în iunie 2015 iar termenul de finalizare este 2030. Se estimează că proiectul va scoate aproximativ 150.000 de mașini de pe drumurile din Paris, iar fluxul zilnic ar fi de două milioane de pasageri până în 2026. Bugetul estimat pentru proiect este de 22,6 miliarde euro, iar proprietarul general al proiectului este Société du Grand Paris (SGP), care a subcontractat unor companii specializate în construcții feroviare segmente ale lucrării.

Două dintre consorțiile care și-au adjudecat tronsoane în cadrul acestui proiect sunt ETF (p arte din grupul Vinci, care include, printre altele și EuroVia) și Eiffage TSO. Ambele entități au ales, în urma s tudierii ofertelor de pe pia ța europeană, să folosească în cadrul lucrărilor utilaje de tip VMS (V ehicul Multi-Serviciu) dezvoltate și realizate de compania românească Hiarom Invest. VMS este un tip de v ehicul multifunțional destinat utiizării în tunel uri, echipat cu diverse echipamente de l ucru și transport și cu două cabine la extremități, pentru a fi ușor de manervat pe orice direcție.

EXPERIENȚĂ VASTĂ
Hiarom Invest este o companie recunoscută pentru capacitatea sa de proiectare „bespoke”, de a livra utilaje adaptate exact nevoilor clienților. Firma a mai realizat în trecut trei vehicule de tip VMS, care și-au dovedit calitățile în șantiere din Tailanda și Qatar – iar unul dintre ele a fost mai recent angrenat chiar în proiectul Grand Paris Express. Anul trecut, Hiarom a fost contactat și de ETF și Eiffage TSO pentru achiziția de utilaje tip VMS.

De data aceasta însă este vorba de modele de clasă superioară celor anterior realizate. Pe scurt, cele trei VMS 342 livrate în anii trecuți aveau o sarcină maximă de 34 de tone și două axe (tracțiune 4x4), în timp ce noile modele VMS 424 sunt de 50 de tone, au patru axe și tracțiune 8x8. „La bază a fost vorba de nevoia de a transporta mai mult. Capacitatea maximă pe axă este de circa 17 tone, deci pentru o sarcină superioară este nevoie de un vehicul superior, cu mai multe axe. Iar noi așteptam de mult oportunitatea de a construi o versiune cu patru axe” ne-a declarat Cristian Ionescu, Director de dezvoltare Hiarom Invest.

”Eram pregătiți pentru un astfel de proiect încă de la realizarea primului VMS. N-am avut provocări tehnice deosebite în cazul acestui model de clasă superioară, totul a mers exact așa cum ne așteptam.” - CRISTIAN IONESCU, DIRECTOR DE DEZVOLTARE HIAROM INVEST



APLICAȚII MULTIPLE
Noua mașină este foarte configurabilă, find livrată din start cu accesorii care pot fi montate în funcție de aplicația dorită. Dintre acestea, amintim:
• Transportul unui anumit număr de traverse, care a și dictat într-un final capacitatea utilă. Mașina este încărcată print-un puț (situat de obicei în locația unei viitoare stații) cu ajutorul unei macarale exterioare. Ajuns la destinație, VMS-ul își descarcă singur marfa, prin intermediul macaralei incluse, de provenineță Hiab.
• Transportul șinelor, după o procedură similară. Pentru fiecare dintre acestea, mașina poate fi echipată cu duporți dedicați, ușor de montat/demontat.
• Transportul de personal. Fiecărui utilaj i se pot monta până la trei cabine, cu o capacitate totală de 18 locuri, pentru transportul lucrătorilor în tunel. Cabinele pot fi montate sau demontate cu ajutorul macaralei proprii în circa o jumătate de oră.
• Turnarea plăcilor de beton suport pentru traveste/șine. Pentru această sarcină VMS-ului i se instalează o betonieră Cifa.
• Transport de diverse alte echipamente necesare.

Polivalența mașinii vine și de l a capacitatea de a funcționa pe principiu șină-șosea. Hiarom are la activ nenumărate proiecte de vehicule cu caracteristici sină-șosea realizate de la zero sau convertite din mașini deja existente (camioane sau excavatoare) în ultimii zece ani, așa că vorbim de o adevărată expertiză în domeniu. În cazul VMS-ului 424, axele rutiere și osiile feroviare formează câte un boghiu pentru fiecare punte - în total două. Ambele au capacitate de a vira, după trei funcții - doar puntea frontală (în funcție de sensul de mers), direcție intergală sau tip crab.

SOLUȚII MODERNE
Hiarom a pătruns relativ recent pe piața de VMS-uri și a pr ofitat din plin de evoluția tehnologică din ultimii ani, în timp ce alte mărci concurente au rămas „prizoniere” ale unor soluții tradiționale. Printre avantajele cele mai evidente ale produsului românesc ies în evidență transmisia complet automată (nu secvențială), direcția integrală de care am amintit deja, dar și tracțiunea 8x8, comparativ cu configurația 8x4 ale unor modele concurente.

O altă caracteristică inedită a modelului VMS 424 este posibilitatea de a fi controlat exclusiv din joystick-ul macaralei. Hiarom are un nivel de integrare foarte bun cu Hiab, (compania românească este și reprezentanta în România a firmei suedeze), ceea ce a permis integrarea comenzilor VMS-ului în telecomanda inteligentă pe care Hiab o oferă pentru macaralele sale. În acest fel, mașina poate funcționa chiar și în lipsa cabinelor standard de control, care se pot scoate foarte ușor, lungimea totală a utilajului scăzând de la 18 la 15 metri.

„Sunt situații când puțul de acces nu are deschiderea necesară pentru coborârea mașinii în configurație completă, dar în cazul nostru nu este o problemă, căci mașina poate fi coborâtă în tunel fără cabine și manevrată din acest joystick. De asemenea, este un avantaj pentru transportul pe trailer în cazul în care există vreo restricție de gabarit” ne menționează Cristian Ionescu.

VMS 424 este echipat cu un motor Caterpilar cu șase cilindri și puterea de 205 kW, o valoare superioară concurenței. Tracțiunea se prealizează cu ajutorul unei transmisii hidraulice și a opt motoare (unul pentru fiecare roată) acționate de aceasta. Această soluție a dus la o arhitectură variabilă și la lipsa unui ambreiaj, cu avantajul posibilității de lucru la viteze foarte mici.

Realizarea primelor două exemplare către ETF a durat 7 luni, acestea fiind livrate în luna martie a acestui an. Între timp, Hiarom se pregătește să livreze și următoarele două mașini către Eiffage TSO, una în octombrie (articolul a fost redactat pe data de 15 octombrie 2021 - n. red.) și una în decembrie.

Hiarom a ajuns la performanța de a avea 5 utilaje implicate în proiectul mamut Grand Paris Express.

Machinery

Recent Posts:

Compania UTILBEN se mândrește cu un succes notabil pe care l-a obținut în doar 7 ani: vânzarea a 1.000 de utilaje de construcții Sunward în România. UTILBEN a încheiat un parteneriat cu producătorul Sunward Intelligent Equipment Group în anul 2017 și, d...


Citeste mai mult

Grupul Manitou, recunoscut la nivel mondial în domeniul echipamentelor specializate de manipulare și stivuire, a platformelor de lucru la înălțime și a utilajelor terasiere și de manipulare compacte, a anunțat la sfârșitul lunii februarie lansarea unei noi game de platforme ...


Citeste mai mult

HD Hyundai Construction Equipment (CE) a dezvăluit alte opt mini-excavatoare, cu greutăți de operare cuprinse între 1,7 și 5,5 tone, ce vor completă o gamă de 12 modele. Mini-excavatoarele din seria A, câștigătoare ale premiului RED DOT DESIGN, stabilesc noi niveluri de performan...


Citeste mai mult

Încărcătorul pe șenile este singura mașină pentru lucrări terasiere care poate face totul - curăță, încarcă, sapă, transportă, astupă și multe altele - chiar și în condiții de teren dificil, dur sau alunecos.Noul încărcător pe șenile Cat® 973 oferă o p...


Citeste mai mult