In avanpremiera la IAA Autovehicule Comerciale, Mercedes-Benz a dezvaluit in premiera mondiala pentru presa din intreaga lume, pe 5 septembrie, intr-o ambianta inedita in centrul Berlinului, noul autovehicul emblematic al diviziei de camioane Mercedes-Benz: ACTROS. Ziua a doua a fost dedicata prezentarii in amanunt a noilor solutii tehnice implementate pe noul ACTROS si testarii autotractoarelor cu semiremorca pe circuitul de incercari al centrului Mercedes-Benz si pe drumurile din jurul Berlinului.
Prima impresie cand l-am vazut din exterior nu m-a lasat pe spate. Parea a fi modelul din 2017, cu un sistem de iluminare si semnalizare luminoasa usor modificat prin introducerea caracteristicilor LED. Dar exista ceva care iti atragea imediat atentia, iar acest lucru era lipsa oglinzilor retrovizoare principale si a celor de camp larg de vizibilitate - acele „urechi de elefant” dispuse pe partile laterale ale cabinei. Nu mai vedeai decat oglinda de parcare si cea pentru vizibilitate frontala si, ceva ciudat, doua aripioare dispuse deasupra usilor, care in nici un caz nu te-ar fi lasat sa te gandesti ca au acelasi rol ca pentru puiul de elefant Dumbo. Dar rolul lor este foarte important, pentru ca acolo se gasesc camerele video ce asigura vizibilitatea spre spate si, in plus, prin eliminarea „urechilor de elefant” coeficientul de aerodinamicitate al noului Actros s-a diminuat substantial, iar acest lucru economiseste combustibil.
Primul gand ce mi-a trecut prin minte cand am vazut „nazdravania” a fost: cum o sa ma descurc sa conduc un autotractor cu semiremorca, fara oglinzile retrovizoare laterale. Asa ca m-am urcat in cabina cu gandul ca „o sa ma descurc”. Si chiar m-am descurcat bine pe circuitul de testare, iar la deplasarea pe soselele din jurul centrului de testare, unde nu am fost decat pasager, am putut sa vad efectiv cum lucreaza inovativele sisteme de siguranta integrate in noul Actros, cu care soferul de test era bine familiarizat.
Revenind la impresia pe care mi-a facut-o noul Actros, ei bine, in momentul cand am intrat in cabina si m-am asezat pe scaunul soferului, mi-am zis ca ma aflu cu adevarat intr-un alt Actros. Imediat am constatat ca dezvoltarea designului noului Actros s-a concentrat cu deosebire in jurul soferului, iar vehiculul pare a fi fost conceput din interior spre exterior. Astfel, rezultatul final s-a concretizat intr-un interior absolut modern, un exterior relativ clasic, cu un aspect unitar si dinamic, dar si revolutionar (vezi lipsa oglinzilor retrovizoare), si o echipare care sa asigure un confort sporit soferului de cursa lunga, o siguranta ridicata
In locul tabloului de bord si a comutatoarelor clasice, cele doua ecrane interactive ale sistemului Multimedia Cockpit Interactiv, reprezinta principala sursa de informatii pentru sofer. Pe aceste ecrane intuitive ce pot fi personalizate, al doilea monitor avand si functie tactila, pot fi vizualizate sistemele de asistenta, precum si toate informatiile relevante pentru sofer. Desi numarul de functii si dispozitive din cabina a crescut, controlul acestora a fost cu siguranta simplificat. Prin intermediul volanului multifunctional, cu butoane pentru control tactil, cele doua ecrane pot fi controlate cu usurinta de sofer, chiar si atunci cand conduce.
Dupa reglarea pozitiei scaunului si a volanului, a urmat o foarte scurta acomodare cu pricipalele comenzi si am pornit la drum. Cutia de viteze automatizata faciliteaza plecarea de pe loc si deplasarea autotractorului cu semiremorca pe circuitul sinuos, conducerea vehiculului dovedindu-se o adevarata placere. Sistemul de asistare la plecarea in panta se dovedeste de un real ajutor pentru sofer, iar eficientul retarder daca este folosit in mod optim, asigura economie de combustibil si prelungeste durata de viata a garniturilor de frana.
Am trecut foarte repede peste lipsa oglinzilor retrovizoare laterale, remarcand chiar de la plecarea de pe si mai ales la primul viraj strans, utilitatea sistemului MirrorCam. In primul rand vizibilitatea spre inainte pe 1800 este considerabil imbunatatita, lipsind obstructiile semnificative de vizibilitate create de „urechile de elefant”. Senzatia relativ ciudata a imaginii drumului din spatele soferului, pe care inainte o vedeam in oglinzile exterioare laterale, iar acum o vedeam in cabina, pe displayurile de 15 inch, cu rezolutie de 720 x 1920 pixeli, amplasate in interiorul cabinei, pe stalpii „A” ce incadreaza in lateral parbrizul, a disparut imediat ce am inceput sa ma deplasez cu vehiculul. Ba mai mult, in virajele stranse la dreapta, cand cu oglinzile clasice nu puteam vedea rotile semiremorcii si partea din spate a remorcii, cu sistemul Mirror Cam, printr-o simpla apasare a unui buton, am marit campul de vizibilitate spre spate, astfel incat vedeam foarte bine trasa rotilor si am putut sa ma inscriu cu siguranta in curba, fara ca rotile sa ajunga pe acostament. Cu acest sistem senzatia pe care o ai atunci cand conduci este formidabila, mai ales ca posibilitatea de afisare a unor de ghidare digitala iti ofera o orientare suplimentara in diferite situatii de conducere (iti arata spatele masinii si cat de aproape este un vehicul de semiremorca sau un perete, daca dai cu spatele). Mai mult atunci cand am mers cu soferul de test si am fost copilot, de pe scaunul din dreapta vedeam pe displayuri exact aceeasi imagine ca si soferul, ceea ce la oglinzile retrovizoare laterale clasice este imposibil.
A urmat o plimbare pe o portiune de autostrada si pe soselele inguste din jurul centrului de testare, de asta data in calitate de pasager. Noul Actros este primul camion de serie din lume ce ofera un sistem de asistenta pentru conducere semi-autonoma de Nivelul 2: Active Drive Assist. Acest lucru se dovedeste de un real ajutor pentru soferii ce se deplaseaza pe cai rutiere monotone, pe distante lungi si pe drumuri obositoare, sporind siguranta in circulatie si reducand stresul legat de conducerea vehiculului. Active Drive Assist nu numai ca poate sa accelereze si sa se opreasca autonom, dar poate, de asemenea, sa pastreze vehiculul pe banda de rulare si sa negocieze curbele la viteze mari dar si la viteze mici. Aceleasi obiective le au si sistemele Predictive Powertrain Control, Drive Assist si Proximity Control Assist. In plus, atunci cand sunt activate Drive Assist sau Proximity Control Assist, afisajul se modifica intr-o grafica de asistenta a soferului adaptata pentru conducerea automata, ceea ce il ajuta pe sofer sa monitorizeze in mod optim conditiile rutiere si de trafic.
Prin activarea sistemului Traffic Sign Assist soferul este asistat in respectarea regulilor rutiere, fapt ce contribuie la cresterea sigurantei in trafic. Acest lucru este deosebit de avantajos pe portiunile de drum lungi, monotone, cu semne de circulatie diferite, precum si in zonele de drum in care se lucreaza si in zone nefamiliare soferului. Sistemul este special conceput pentru camioane, poate identifica restrictii de viteza, semne de avertizare sau care interzic depasirea, afisand cele mai recunoscute doua semne de circulatie pe panoul de instrumente. Atunci cand identifica incalcarea semnelor rutiere dintre cele predefinite si limitarile de viteza, sistemul avertizeaza soferul.
Toate sistemele de asistenta pentru autovehiculele Mercedes-Benz functioneaza tot timpul la capacitate maxima, dar mereu ii revine soferului responsabilitatea cu privire la monitorizarea conditiilor de trafic si drum.